Howto: AMD/ATI Catalyst Proprietary Linux Display Driver

zzarr
Inlägg: 1
Blev medlem: 07 feb 2008, 08:57

SV: Howto: AMD/ATI Catalyst Proprietary Linux Display Driver

Inlägg av zzarr »

Hej allihopa!

Jag har ungefär samma problem, men inte riktigt....

Jag vet hur man får igång 3D accen, men vill inte gå miste om mina vackra desktop-effekter.

Tror att det inte finns någon lösning på det i nuläget tyvärr.

Eftersom xserver-xgl "tar up" 3d accen så kan jag inte använda mig av 3d program/spel.

Detta är något enerverande då jag skulle vilja ha både möjligheten att spela och ha 3d kuben sammtidigt.

Någon som har en lösning på detta?

MVH
zzarr
dmeon
Inlägg: 3
Blev medlem: 14 jan 2008, 01:06

SV: Howto: AMD/ATI Catalyst Proprietary Linux Display Driver

Inlägg av dmeon »

Hejsan! kör ett ATI radeon 9550 i en burk och har just försökt följa din guide och ett otal andra..
Den vill inte och jag vet inte vad jag ska göra för att fixa d :(

dmeon@gandalf:~$ glxinfo | grep direct
direct rendering: No (If you want to find out why, try setting LIBGL_DEBUG=verbose)
OpenGL renderer string: Mesa GLX Indirect

dmeon@gandalf:~$ fglrxinfo
display: :0.0  screen: 0
OpenGL vendor string: Mesa project: <a class="postlink" href="http://www.mesa3d.org">http://www.mesa3d.org</a>
OpenGL renderer string: Mesa GLX Indirect
OpenGL version string: 1.4 (2.1 Mesa 7.0.3)

dmeon@gandalf:~$ SKIP_CHECKS=yes compiz
Checking for Xgl: not present.
No whitelisted driver found
SKIP_CHECKS is yes, so continuing despite problems.
Checking for texture_from_pixmap: present.
Checking for non power of two support: present.
Checking for Composite extension: not present.
SKIP_CHECKS is yes, so continuing despite problems.
Checking for nVidia: not present.
Checking for FBConfig: present.
Checking for Xgl: not present.
Starting gtk-window-decorator
/usr/bin/compiz.real (core) - Fatal: No composite extension

(gtk-window-decorator:9077): Gdk-WARNING **: Using Cairo rendering requires the drawable argument to
have a specified colormap. All windows have a colormap,
however, pixmaps only have colormap by default if they
were created with a non-NULL window argument. Otherwise
a colormap must be set on them with gdk_drawable_set_colormap

(gtk-window-decorator:9077): Gdk-CRITICAL **: gdk_cairo_create: assertion `GDK_IS_DRAWABLE (drawable)' failed
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Inlägg: 4905
Blev medlem: 04 jan 2007, 22:58
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg

SV: Howto: AMD/ATI Catalyst Proprietary Linux Display Driver

Inlägg av ZX Spectrum »

1. Hämta ner ati:s drivrutin från <a class="postlink" href="http://www.ati.com">http://www.ati.com</a>
2. Gå in under System/Administration/Hanterare för properitära drivrutiner och bocka ur 3d-stödet.
3. Gå in i System/Administration/Pakethanteraren Synaptic och avinstallera allt som dom heter fglrx.
4. Öppna terminalen och skriv:

sudo chmod +x atidrivrutinen
sudo ./atidrivrutinen

och följ guiden.

5. Starta om datorn.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
dmeon
Inlägg: 3
Blev medlem: 14 jan 2008, 01:06

SV: Howto: AMD/ATI Catalyst Proprietary Linux Display Driver

Inlägg av dmeon »

ZX Spectrum skrev: 1. Hämta ner ati:s drivrutin från <a class="postlink" href="http://www.ati.com">http://www.ati.com</a>
2. Gå in under System/Administration/Hanterare för properitära drivrutiner och bocka ur 3d-stödet.
3. Gå in i System/Administration/Pakethanteraren Synaptic och avinstallera allt som dom heter fglrx.
4. Öppna terminalen och skriv:

sudo chmod +x atidrivrutinen
sudo ./atidrivrutinen

och följ guiden.

5. Starta om datorn.
glömde att jag var på ett ubuntuforum.. ursäkta x)
maskinen jag försöker installera dehär på är en debianmaskin, men ubuntuforumen har ofta hjälpt mej ändå..
dehär finns inte: System/Administration/Hanterare för properitära drivrutiner
men jag gjorde som du sa och tog bort allt som har med fglrx att göra.

Jag fick just en snilleblixt och läste lite i loggarna där jag hittade dehär:
dmeon@gandalf:~$ cat /usr/share/ati/fglrx-install.log
[Message] Kernel Module : Trying to install a precompiled kernel module.
[Message] Kernel Module : Precompiled kernel module version mismatched.
[Message] Kernel Module : Found kernel module build environment, generating kernel module now.
ATI module generator V 2.0
==========================
initializing...
cleaning...
patching 'highmem.h'...
assuming new VMA API since we do have kernel 2.6.x...
Assuming default VMAP API
Assuming default munmap API
doing Makefile based build for kernel 2.6.x and higher
make -C /lib/modules/2.6.22-3-686/build SUBDIRS=/lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x modules
make[1]: Entering directory `/usr/src/linux-headers-2.6.22-3-686'
  CC [M]  /lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/firegl_public.o
/lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/firegl_public.c: In function ‘__ke_request_irq’:
/lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/firegl_public.c:2945: warning: ‘deprecated_irq_flag’ is deprecated (declared at include/linux/interrupt.h:66)
  LD [M]  /lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/fglrx.o
  Building modules, stage 2.
  MODPOST 1 modules
  CC      /lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/fglrx.mod.o
  LD [M]  /lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/fglrx.ko
make[1]: Leaving directory `/usr/src/linux-headers-2.6.22-3-686'
build succeeded with return value 0
duplicating results into driver repository...
done.
==============================
- recreating module dependency list
- trying a sample load of the kernel modules
failed.
[Error] Kernel Module : Failed to install compiled kernel module - please consult readme.
jag vet fortfarande inte vad jag ska göra ó_ò
bios
Inlägg: 129
Blev medlem: 02 sep 2007, 13:07
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

SV: Howto: AMD/ATI Catalyst Proprietary Linux Display Driver

Inlägg av bios »

bios skrev:
ZX Spectrum skrev:
bios skrev:
Första guiden till mit ATI-kort (Radeon 9600) som jag fått att funka! Tack! Däremot har jag störningar, en massa ränder, i högra kanten av skärmen. Något förslag vad man kan göra åt detta? Skärmen är 1680*1050, Samsung SyncMaster 206BW.
Är det ränder typ 4x4 streck alldeles över papperskorgen?
Vet inte säkert, men innan jag installerade de nya drivrutinerna från ATI så gick jag in i Pakethanteraren Synaptic och avinstallerade allt som hade fglrx i namnet. Kan vara så att gamla och nya drivrutinen blandas ihop och att det är därför det blir ränder.
Det är snarare ränder längs hela högra kanten. Ska dock kolla med Synaptics om den gamla drivisen ligger kvar. Återkommer :)
Jag har nu testat att ta bort fglrx-kernell-source, xorg-driver-fgrlx, xorg-driver-fglrx-dev och sedan installerat drivrutinen igen, men strecken kvarstår...Det finns fortfarande kvar ett antal linux-restricted-modules och restricted-manager av olika slag när jag söker på fglrx i synaptics. Ska dessa också tas bort?

I Administration/Skärmar och grafik står fgrlx som drivis...
En gång sa jag nåt nedsättande om terminalfönstret. Jag har aldrig fått ovänner så snabbt.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Inlägg: 4905
Blev medlem: 04 jan 2007, 22:58
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg

SV: Howto: AMD/ATI Catalyst Proprietary Linux Display Driver

Inlägg av ZX Spectrum »

Nej, linux-restricted-manager ska inte behövas ta bort.
Är ett megastort ämne angående ati-kort. tråkigt att det ska vara så mycket krångel :(
Blir dock bättre för varje månad när en ny version kommer ut.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
joda
Inlägg: 258
Blev medlem: 29 jan 2008, 07:12
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Lilla Edet

SV: Howto: AMD/ATI Catalyst Proprietary Linux Display Driver

Inlägg av joda »

tjena...

jag har ett "ati radeon xpress 1100" och när jag ska välja drivisar på ati's sida så finns inte det kortet med utan det närmaste är "ati radeon xpress 200" och "ati radeon xpress 1250"
vilket ska jag välja till mitt kort ?

och ska jag välja "linux x86" eller "linux x86_64" i första valet ?

//jonatan
bios
Inlägg: 129
Blev medlem: 02 sep 2007, 13:07
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

SV: Howto: AMD/ATI Catalyst Proprietary Linux Display Driver

Inlägg av bios »

bios skrev:
bios skrev:
ZX Spectrum skrev:
bios skrev:
Första guiden till mit ATI-kort (Radeon 9600) som jag fått att funka! Tack! Däremot har jag störningar, en massa ränder, i högra kanten av skärmen. Något förslag vad man kan göra åt detta? Skärmen är 1680*1050, Samsung SyncMaster 206BW.
Är det ränder typ 4x4 streck alldeles över papperskorgen?
Vet inte säkert, men innan jag installerade de nya drivrutinerna från ATI så gick jag in i Pakethanteraren Synaptic och avinstallerade allt som hade fglrx i namnet. Kan vara så att gamla och nya drivrutinen blandas ihop och att det är därför det blir ränder.
Det är snarare ränder längs hela högra kanten. Ska dock kolla med Synaptics om den gamla drivisen ligger kvar. Återkommer :)
Jag har nu testat att ta bort fglrx-kernell-source, xorg-driver-fgrlx, xorg-driver-fglrx-dev och sedan installerat drivrutinen igen, men strecken kvarstår...Det finns fortfarande kvar ett antal linux-restricted-modules och restricted-manager av olika slag när jag söker på fglrx i synaptics. Ska dessa också tas bort?

I Administration/Skärmar och grafik står fgrlx som drivis...
I Hanteraren för proprietära drivrutiner är "Aktiverad" inte ibockad. Däremot står det under "Status" att den är aktiverad med en grön punkt. Kan detta ha med saken att göra? Ska jag bocka i rutan under "Aktiverad" kanske?
En gång sa jag nåt nedsättande om terminalfönstret. Jag har aldrig fått ovänner så snabbt.
bios
Inlägg: 129
Blev medlem: 02 sep 2007, 13:07
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

SV: Howto: AMD/ATI Catalyst Proprietary Linux Display Driver

Inlägg av bios »

bios skrev:
bios skrev:
bios skrev:
ZX Spectrum skrev:
bios skrev:
Första guiden till mit ATI-kort (Radeon 9600) som jag fått att funka! Tack! Däremot har jag störningar, en massa ränder, i högra kanten av skärmen. Något förslag vad man kan göra åt detta? Skärmen är 1680*1050, Samsung SyncMaster 206BW.
Är det ränder typ 4x4 streck alldeles över papperskorgen?
Vet inte säkert, men innan jag installerade de nya drivrutinerna från ATI så gick jag in i Pakethanteraren Synaptic och avinstallerade allt som hade fglrx i namnet. Kan vara så att gamla och nya drivrutinen blandas ihop och att det är därför det blir ränder.
Det är snarare ränder längs hela högra kanten. Ska dock kolla med Synaptics om den gamla drivisen ligger kvar. Återkommer :)
Jag har nu testat att ta bort fglrx-kernell-source, xorg-driver-fgrlx, xorg-driver-fglrx-dev och sedan installerat drivrutinen igen, men strecken kvarstår...Det finns fortfarande kvar ett antal linux-restricted-modules och restricted-manager av olika slag när jag söker på fglrx i synaptics. Ska dessa också tas bort?

I Administration/Skärmar och grafik står fgrlx som drivis...
I Hanteraren för proprietära drivrutiner är "Aktiverad" inte ibockad. Däremot står det under "Status" att den är aktiverad med en grön punkt. Kan detta ha med saken att göra? Ska jag bocka i rutan under "Aktiverad" kanske?
Hallå!

Någon som kan besvara min sista fråga? Vore typ megatoppen liksom. Den löd som följande:

"I Hanteraren för proprietära drivrutiner är "Aktiverad" inte ibockad. Däremot står det under "Status" att den är aktiverad med en grön punkt. Kan detta ha med saken att göra? Ska jag bocka i rutan under "Aktiverad" kanske?"
En gång sa jag nåt nedsättande om terminalfönstret. Jag har aldrig fått ovänner så snabbt.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Inlägg: 4905
Blev medlem: 04 jan 2007, 22:58
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg

SV: Howto: AMD/ATI Catalyst Proprietary Linux Display Driver

Inlägg av ZX Spectrum »

Jag tror att det är en bugg. Hade liknande när jag körde med ati-kort. Står det att den är aktiverad så ska det vara så oavsett om rutan är ibockad eller inte.
Kolla vad som händer om du bockar i den. Står det att du avaktiverar drivrutinen så betyder det att den är aktiverad.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
bios
Inlägg: 129
Blev medlem: 02 sep 2007, 13:07
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

SV: Howto: AMD/ATI Catalyst Proprietary Linux Display Driver

Inlägg av bios »

ZX Spectrum skrev: Jag tror att det är en bugg. Hade liknande när jag körde med ati-kort. Står det att den är aktiverad så ska det vara så oavsett om rutan är ibockad eller inte.
Kolla vad som händer om du bockar i den. Står det att du avaktiverar drivrutinen så betyder det att den är aktiverad.
Det ser ut som att den börjar ladda ner en ny drivrutin. När jag cancellerar nerladdningen får jag följande meddelande:

W: Misslyckades med att hämta http://se.archive.ubuntu.com/ubuntu/poo ... 0_i386.deb

Den försökte alltså ladda ner den gamla fglrx-drivisen, eller hur?
En gång sa jag nåt nedsättande om terminalfönstret. Jag har aldrig fått ovänner så snabbt.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Inlägg: 4905
Blev medlem: 04 jan 2007, 22:58
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg

SV: Howto: AMD/ATI Catalyst Proprietary Linux Display Driver

Inlägg av ZX Spectrum »

bios skrev:
ZX Spectrum skrev: Jag tror att det är en bugg. Hade liknande när jag körde med ati-kort. Står det att den är aktiverad så ska det vara så oavsett om rutan är ibockad eller inte.
Kolla vad som händer om du bockar i den. Står det att du avaktiverar drivrutinen så betyder det att den är aktiverad.
Det ser ut som att den börjar ladda ner en ny drivrutin. När jag cancellerar nerladdningen får jag följande meddelande:

W: Misslyckades med att hämta http://se.archive.ubuntu.com/ubuntu/poo ... 0_i386.deb

Den försökte alltså ladda ner den gamla fglrx-drivisen, eller hur?
Hämtar den någon drivrutin automatiskt?
Har du testat att installera envy och installerat drivrutinen den vägen?
Avinstallera först alla gamla ati-drivrutiner genom att gå in i synaptic och avinstallera allt som har fglrx i namnet och sen installera den nya genom Envy.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
freezeman
Inlägg: 27
Blev medlem: 30 nov 2005, 12:03
Ort: Stockholm/Sverige

SV: Howto: AMD/ATI Catalyst Proprietary Linux Display Driver

Inlägg av freezeman »

Hej!

Kör med ATI Radeon 9200 pro...
Följer instruktionerna och fastnar på att installera drivrutinerna för ATI.
Det som händer är att det dyker upp en tabb på programfältet längst ned och där står det att ett systemprogram körs, sen händer inget. Hittar ingen logg där det nämns ska finnas en heller. Så jag vet inte riktigt vad som går på tok.

Mvh Freezeman
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Inlägg: 4905
Blev medlem: 04 jan 2007, 22:58
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg

SV: Howto: AMD/ATI Catalyst Proprietary Linux Display Driver

Inlägg av ZX Spectrum »

Om du har installerat Envy så testa att gå in i recovery mode när du startar datorn och installera drivrutinen därifrån.

Kod: Markera allt

sudo envy -t
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
bios
Inlägg: 129
Blev medlem: 02 sep 2007, 13:07
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

SV: Howto: AMD/ATI Catalyst Proprietary Linux Display Driver

Inlägg av bios »

ZX Spectrum skrev:
bios skrev:
ZX Spectrum skrev: Jag tror att det är en bugg. Hade liknande när jag körde med ati-kort. Står det att den är aktiverad så ska det vara så oavsett om rutan är ibockad eller inte.
Kolla vad som händer om du bockar i den. Står det att du avaktiverar drivrutinen så betyder det att den är aktiverad.
Det ser ut som att den börjar ladda ner en ny drivrutin. När jag cancellerar nerladdningen får jag följande meddelande:

W: Misslyckades med att hämta http://se.archive.ubuntu.com/ubuntu/poo ... 0_i386.deb

Den försökte alltså ladda ner den gamla fglrx-drivisen, eller hur?
Hämtar den någon drivrutin automatiskt?
Har du testat att installera envy och installerat drivrutinen den vägen?
Avinstallera först alla gamla ati-drivrutiner genom att gå in i synaptic och avinstallera allt som har fglrx i namnet och sen installera den nya genom Envy.

Den verkade hämta en drivrutin automatiskt. Har nu testat att avinstallera allt som har fglrx i namnet och installera via envy, vilket resulterar i en vit skärm när jag loggat in...ser inga symboler, menyer eller nånting. Hur gör jag nu när jag inte kan se nåt på skärmen?
Senast redigerad av 1 bios, redigerad totalt 24 gånger.
En gång sa jag nåt nedsättande om terminalfönstret. Jag har aldrig fått ovänner så snabbt.
litek
Inlägg: 6
Blev medlem: 05 mar 2008, 12:56
OS: Ubuntu
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Re: Howto: AMD/ATI Catalyst Proprietary Linux Display Driver

Inlägg av litek »

Hei !
Har Radeo HD 2400 Pro-AGP.
har fulgt guiden her inne,men får ikke ny driver til å fungere.Firefox ble hakkete
Kan det være AGP-slotten som ikke suportes ?

Litek
litek
Inlägg: 6
Blev medlem: 05 mar 2008, 12:56
OS: Ubuntu
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Re: Howto: AMD/ATI Catalyst Proprietary Linux Display Driver

Inlägg av litek »

Hei !
Har ATI Radeon HD 2400 Pro-AGP.(skjermkort).
Har fulgt guiden her inne,men får ikke ny driver til å fungere.Firefox ble hakkete
Kan det være AGP-slotten som ikke suportes ?

Litek
Användarvisningsbild
Vantskruv
Inlägg: 115
Blev medlem: 24 jun 2007, 13:43
OS: PCLinuxOS
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Howto: AMD/ATI Catalyst Proprietary Linux Display Driver

Inlägg av Vantskruv »

Installerade förra drivisen (innan 8.3) och det fungerade smärtfritt. Dock nu när jag avinstallerat denna via kommandot "sudo sh fglrx-uninstall.sh" i "/usr/share/ati" och sedan installerat med samma procedur dom senaste drivisarna (8.3) får jag fram den ökända Mesa med kommandot "fglrxinfo".

Tänkte med att prova radera katalogen "/usr/src/modules/fglrx" och se om det hjälper men vågar inte. Kan man radera denna katalog och prova installera sen utan allvarliga efterföljande problem?

Är det några filer också här som man kanske ska radera?

Kod: Markera allt

johannes@LionsDen:~$ locate fglrx
/lib/linux-restricted-modules/2.6.22-14-generic/fglrx
/lib/linux-restricted-modules/2.6.22-14-generic/fglrx/firegl_public.o
/lib/linux-restricted-modules/2.6.22-14-generic/fglrx/libfglrx_ip.a.GCC4
/lib/linux-restricted-modules/2.6.22-14-generic/fglrx/fglrx.mod.o
/var/cache/modass/fglrx-kernel-source.buildlog.2.6.22-14-generic.1202371257
/var/cache/modass/fglrx-kernel-source.apt_policy
/var/cache/modass/fglrx-kernel-source.avail_version
/var/cache/modass/_usr_src_fglrx-kernel-2.6.22-14-generic_8.42.3-1+2.6.22-14.46_i386.deb.txt
/var/cache/modass/fglrx-kernel-source.buildlog.2.6.22-14-generic.1193594659
/var/cache/modass/fglrx-kernel-source.buildstate.2.6.22-14-generic
/var/cache/modass/fglrx-kernel-source.cur_version
/var/cache/modass/_usr_src_fglrx-kernel-2.6.22-14-generic_8.40.4-1+2.6.22-14.51_i386.deb.txt
/var/cache/restricted-manager/fglrx.oldconf
/var/lib/dkms/fglrx
/var/lib/dkms/fglrx/original_module
/var/lib/dkms/fglrx/original_module/2.6.22-14-generic
/var/lib/dkms/fglrx/original_module/2.6.22-14-generic/i686
/var/lib/dkms/fglrx/original_module/2.6.22-14-generic/i686/collisions
/var/lib/dkms/fglrx/original_module/2.6.22-14-generic/i686/collisions/volatile
/var/lib/dkms/fglrx/original_module/2.6.22-14-generic/i686/collisions/volatile/fglrx.ko
/var/lib/dkms/fglrx/original_module/2.6.22-14-generic/i686/collisions/kernel
/var/lib/dkms/fglrx/original_module/2.6.22-14-generic/i686/collisions/kernel/drivers
/var/lib/dkms/fglrx/original_module/2.6.22-14-generic/i686/collisions/kernel/drivers/char
/var/lib/dkms/fglrx/original_module/2.6.22-14-generic/i686/collisions/kernel/drivers/char/drm
/var/lib/dkms/fglrx/original_module/2.6.22-14-generic/i686/collisions/kernel/drivers/char/drm/fglrx.ko
/usr/share/linux-restricted-modules/2.6.22-14-generic/modules.alias.override/fglrx
/usr/share/app-install/desktop/fglrx-driver.desktop
/usr/share/envy/patches/fglrx-2.6.20.patch
/usr/share/envy/linux-restricted-modules-2.6.22.1/debian/fglrx-kernel-source.dirs
/usr/lib/python2.5/site-packages/RestrictedManager/handlers/fglrx.py
/usr/lib/python2.5/site-packages/RestrictedManager/handlers/fglrx.pyc
/usr/lib/xorg/libfglrx_tvout.so.1
/usr/lib/xorg/libfglrx_gamma.so.1
/usr/src/modules/fglrx
/usr/src/modules/fglrx/drm_compat.h
/usr/src/modules/fglrx/libfglrx_ip.a.GCC2
/usr/src/modules/fglrx/drmP.h
/usr/src/modules/fglrx/drm_os_linux.h
/usr/src/modules/fglrx/libfglrx_ip.a.GCC4
/usr/src/modules/fglrx/firegl_public.c
/usr/src/modules/fglrx/debian
/usr/src/modules/fglrx/debian/fglrx-kernel-2.6.22-14-generic.postinst
/usr/src/modules/fglrx/debian/changelog
/usr/src/modules/fglrx/debian/copyright
/usr/src/modules/fglrx/debian/control.template
/usr/src/modules/fglrx/debian/compat
/usr/src/modules/fglrx/debian/rules
/usr/src/modules/fglrx/debian/dirs.template
/usr/src/modules/fglrx/drm_proc.h
/usr/src/modules/fglrx/drm.h
/usr/src/modules/fglrx/libfglrx_ip.a.GCC3
/usr/src/modules/fglrx/make.sh
/usr/src/modules/fglrx/Module.symvers
/usr/src/modules/fglrx/firegl_public.h
/usr/src/modules/fglrx/Makefile
/usr/src/modules/fglrx/fglrxko_pci_ids.h
/etc/X11/xorg.conf.fglrx-1
/etc/X11/xorg.conf.fglrx-0
johannes@LionsDen:~$ 
Värt att notera att jag också får bl.a. upp denna fellogg i "/var/log/Xorg.0.log":
(EE) fglrx(0): atiddxDriScreenInit failed, GPS not been initialized.

Något som jag inte känner igen...

Edit: Fixade problemet genom att skriva i terminalen: "sudo aticonfig --max-gart-size 512"
Mitt grafikort har 512 MB minne...
jansson
Inlägg: 527
Blev medlem: 31 okt 2006, 13:35
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Sverige

Re: Howto: AMD/ATI Catalyst Proprietary Linux Display Driver

Inlägg av jansson »

Jag följde gudien och allt gick bra förutom att jag inte kan starta catalyst controllcenter.
Den kommer upp på applicationspanelen och musen förvandlas till ett timglas ett tag. Men sen försvinner den igen.

I början kunde jag köra den vanliga grafikinställningsmodulen i KDE, men efter att ha ändrat (och startat om datorn på önskemål av den samma) så går det inte längre att starta. Får följande felmedelande:

"The module Monitor & Display could not be loaded

Posible reasons:
  • An error occured during your last KDE upgrade leaving an orphaned module
    You have old third party modules laying around.
"

Jag har haft problem med det här modulen sedan tidigare. MEn jag tycker att det är skumt att den funkade 2 ggr å lade av sen.

Någon som vet vad det kan vara för fel?
jansson
Inlägg: 527
Blev medlem: 31 okt 2006, 13:35
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Sverige

Re: Howto: AMD/ATI Catalyst Proprietary Linux Display Driver

Inlägg av jansson »

Är det ingen som vet nått? Snälla!!!
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"