[LÖST] Slippa ominstallation

Patogen
Inlägg: 19
Blev medlem: 11 jan 2008, 17:11

[LÖST] Slippa ominstallation

Inlägg av Patogen »

Jag har använt linux förut, men inte tyckt det känts moget för desktop. Men nu så när jag provade Ubuntu så känns det så, jag minns inte när jag installerade -- men jag har inte använt windows sen dess. Helt enkelt för att allting fungerar som det ska. Så nu tänkte jag försöka ändra min installation. Helst vill jag inte ominstallera, så här ser partitionerna ut nu:

/dev/sda1 på 448G, windowspartitionen
/dev/sda2 som / på 9.2G
/dev/sda3 som /home på 7.4G

Grejen är nu att jag skulle vilja förstora upp / och /home och samtidigt minska ner windows-partitionen, jag tänkte göra ungefär så här:

Sätt 10GB åt windows
Sätt 10GB extra åt /
Sätt resten av disken som ext2 så den kan kommas åt av windows och linux

Grejen är den att jag undrar -- vågar jag göra detta? Det som ligger på windowspartitionen har jag flyttat över till andra disken (av det som är viktigt). I så fall, hur gör man? Finns det någon guide? Jag tänker att man kanske kan boota med live-cd:n och köra gparted därifrån, men är det stor risk att partitioner dör och så? Windowspartitionen gör inte så mycket om den skulle dö, däremot så bryr jag mig om linuxpartitionen. Jag vill _inte_ installera om allt ... inte för att det var svårt, men jag trivs bra som det är nu så ;)
Lars
Inlägg: 6191
Blev medlem: 14 jan 2007, 19:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Stockholm

SV: Slippa ominstallation

Inlägg av Lars »

Gparted från live-CD:n fungerar bra för sådana operationer, jag har själv gjort det flera gånger. Det hela är ganska självförklarande, man klickar och drar i partitionerna tills de har rätt storlek. Men naturligtvis ska man alltid ha en säkerhetskopia av viktiga filer (jag lever iofs inte alltid som jag lär).
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

SV: Slippa ominstallation

Inlägg av Bowmore »

Om du ska dra ner Windows, och speciellt så kraftigt, så bör du nog först defragmentera den partitionen i Windows. Sen som Lars skriver är det GParted som gäller :)
Patogen
Inlägg: 19
Blev medlem: 11 jan 2008, 17:11

SV: Slippa ominstallation

Inlägg av Patogen »

Så det är inte som gamla partition magic där man om man hade tur fick behålla partitioner som förminskades/förstorades? :D
Patogen
Inlägg: 19
Blev medlem: 11 jan 2008, 17:11

SV: Slippa ominstallation

Inlägg av Patogen »

Det gick finfint att fixa det så. Så det var ju inga problem, tog lite lång tid när den fixade partitioner bara ... men förutom det så var det inga problem!
wheelie87
Inlägg: 35
Blev medlem: 22 jan 2010, 20:58
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Uddevalla

Re: Slippa ominstallation

Inlägg av wheelie87 »

Jag vill också förändra storleken /home i min dator. Har ingen cd-läsare i min netbook så det där med gparted på live-cd låter omöjligt. Finns det nån som kan hjälpa mig ?
Kurdistan
Inlägg: 2446
Blev medlem: 27 feb 2010, 15:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Slippa ominstallation

Inlägg av Kurdistan »

wheelie87 skrev:Jag vill också förändra storleken /home i min dator. Har ingen cd-läsare i min netbook så det där med gparted på live-cd låter omöjligt. Finns det nån som kan hjälpa mig ?
Jag antar att du använde dig av bootbar usb när du installerade Ubuntu? Använd samma Ubuntu bootbara usb (dvs. Ubuntu livecd/usb) och installera gparted från Ubuntu´s programcentral och ändra storleken på home partitionen i live-miljö.
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
wheelie87
Inlägg: 35
Blev medlem: 22 jan 2010, 20:58
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Uddevalla

Re: Slippa ominstallation

Inlägg av wheelie87 »

Nej. Första gången installerade jag från Wubi. Nu har jag installerat om hela alltihopa från bootbar usb-pinne. Fick hjälp av en kompis att ställa in partitioner manuellt, så nu funkar de här för mig. Är det några frågor som är olösta för ngn annan än mig? Jag är nöjd här. Nån moderator/admin som vill låsa tråden?
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"