Senaste proprietära drivrutinen från NVIDIA

Användarvisningsbild
DeepThought
Inlägg: 2769
Blev medlem: 19 dec 2006, 11:07
OS: Arch Linux
Ort: Göteborg

Senaste proprietära drivrutinen från NVIDIA

Inlägg av DeepThought »

Tänkte att jag skall försöka hålla en klistrad tråd här med den senaste versionen av NVIDIAs drivrutiner. Tråden kommer (förhoppningsvis) således att uppdateras kontinuerligt.Vilket som är den senaste drivrutinen och vilken drivrutin som skall installeras för just ditt kort är lättast att läsa sig till på länken till nvnews.net nedan.

Läs mer här: http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?t=122606

Det finns flera sätt att installera, men jag kommer här endast visa ett sätt att göra det. Meddela mig gärna via PM om det är något som är fel eller otillräckligt i guiden (t.ex. otillräckliga beroenden) så skall jag ordna detta så snart som möjligt!

OBSERVERA: Misslyckande vid installation kan göra att X vägrar att starta. Detta gör att installation av senaste drivrutinen inte är att rekommendera för personer som måste ha en fullt fungerande dator, och personer som inte känner sig säkra på vad som händer vid installationen (d.v.s. om du är nybörjare och bara är nyfiken på om du får några extra FPS i något spel, men inte fattar ett jota av nedanstående installationsinstruktion - LÅT BLI ATT INSTALLERA).

Tänk på att installationen måste göras om så fort en ny version av kärnan installeras, så se till att alltid veta hur du kan återskapa proceduren (spara filen).


MINI-HOWTO: Manuell installation
1: Installera beroenden:

Kod: Markera allt

sudo apt-get install linux-headers-`uname -r` build-essential gcc gcc-3.4 xserver-xorg-dev
2: Avinstallera drivrutiner från Ubuntu. Detta är en "enkel" metod, men se gärna nedan för en alternativ - sannolikt bättre - metod att göra det:

Kod: Markera allt

sudo apt-get --purge remove nvidia-glx nvidia-settings nvidia-kernel-common
sudo rm /etc/init.d/nvidia-*
sudo rm /lib/linux-restricted-modules/.nvidia_new_installed
3: Stäng av X (Kubuntuanvändare: ersätt gdm med kdm)

Kod: Markera allt

sudo /etc/init.d/gdm stop
4: Installera drivrutinen (64-bitarsanvändare, ersätt x86-...-pkg1 med x86_64-...-pkg2). Ersätt -...- med den version du skall installera, t.ex. -180.60- (d.v.s. skriv in namnet på filen du laddade ner):

Kod: Markera allt

sudo sh NVIDIA-Linux-x86-...-pkg1.run
sudo nvidia-xconfig --add-argb-glx-visuals
5: Starta X (Kubuntuanvändare, ersätt gdm med kdm)

Kod: Markera allt

sudo /etc/init.d/gdm start
Efter tips från CryingFreeman flyttades diskussion och kommentarer för det här inlägget till en egen tråd:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=55&t=27113

Alternativ till steg 2:
Jag har inte skrivit med det tidigare, men tänkte att det nog är lika bra eftersom vissa användare kan få problem när de kör steg 2 ovan eftersom detta tar bort linux-restricted-modules, som kan krävas för annan hårdvara. Alternativet till steg 2 är att istället ändra i filen /etc/default/linux-restricted-modules-common, leta upp följande rad:

Kod: Markera allt

DISABLED_MODULES=""
Och ändra den till:

Kod: Markera allt

DISABLED_MODULES="nv nvidia_new"
Detta är i många fall mycket bättre (och är precis så jag alltid har gjort, så jag vet inte varför jag inte skrivit det här). Men metoden kräver att man faktiskt kommer ihåg att man gjorde den ändringen om man någon gång skulle behöva avinstallera drivrutinen.

EDIT: Uppdaterade länkar och tog bort versionsnummer för att inte behöva uppdatera varje gång (jag har sackat efter lite på senare).
Senast redigerad av 1 DeepThought, redigerad totalt 27 gånger.
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
m!rage
Inlägg: 2550
Blev medlem: 28 apr 2009, 21:47
OS: Arch Linux
Ort: Lund

Re: Senaste proprietära drivrutinen från NVIDIA

Inlägg av m!rage »

Flyttade denna mycket gamla och inaktuella guide till arkivet då den kan göra skada om en nybörjare försöker följa den idag
Låst

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"