Programmenyn är borta/tom [LÖST]

djoser
Inlägg: 35
Blev medlem: 31 okt 2007, 23:50

Programmenyn är borta/tom [LÖST]

Inlägg av djoser »

För några dagar sen var plötsligt programmenyn (den till vänster om platser och system i huvudmenyn) tom på poster. Dvs när jag klickar på Program så dyker en lite plupp till vänster upp, vilket åtminstone ser ut ungefär så som jag tror det skulle göra om listan var tom.

En omstart har inte hjälpt. Och när jag högerklickar på menyn och väljer "Redigera menyer" alternativt "Huvudmeny" under inställningar, då kommer en ruta upp som meddelar att "Tyvärr, Huvudmeny avslutades oväntat" och så ges jag möjlighet att rapportera problemet, starta om programmet eller avsluta. Omstart av programmet fungerar inte heller.

Jag tror att problemet uppstod ganska snart efter att jag installerade Open Office 3 Betan. Mer än så vet jag inte om uppkomsten.

Vad ska jag göra? Jag är väldigt tacksam för alla svar!
djoser
Inlägg: 35
Blev medlem: 31 okt 2007, 23:50

Re: Programmenyn är borta/tom

Inlägg av djoser »

Ingen som har en aning? Börjar bli väldigt jobbigt nu. Kan också tillägga att det andra användarkontot på datorn har en helt fungerade programmeny. Finns det möjlighet att bara göra någon slags återställning?
Användarvisningsbild
Cadryc
Inlägg: 3133
Blev medlem: 07 aug 2007, 18:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Arvika

Re: Programmenyn är borta/tom

Inlägg av Cadryc »

*bump*

Fortfarande samma problem?

Prova att söka på gnome-main-menu i Synaptic och ominstallera det
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
djoser
Inlägg: 35
Blev medlem: 31 okt 2007, 23:50

Re: Programmenyn är borta/tom

Inlägg av djoser »

Cadryc skrev:*bump*

Fortfarande samma problem?

Prova att söka på gnome-main-menu i Synaptic och ominstallera det
Tack för tipset, men trots försök med både ominstallation och totalborttagning och nyinstallation så består problemet.

Programmenyn är tom och när jag försöker redigera menyerna så får jag felmeddelandet "Tyvärr, Huvudmeny avslutades oväntat.

Funderar på att installera om Ubuntu.
Användarvisningsbild
Cadryc
Inlägg: 3133
Blev medlem: 07 aug 2007, 18:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Arvika

Re: Programmenyn är borta/tom

Inlägg av Cadryc »

Iofs tar det inte så lång tid att ominstallera, om har man separat home-partiton så behålls ju dessutom alla inställingar. Men jag vet en sak du kan prova först, installera en annan panel-meny, gnome-main-menu, finns i synaptic eller starta en terminal (Alt+F2 gnome-terminal) och skriv sudo apt-get install gnome-main-menu
Högerklicka sen på en panel -> lägg till i panel och leta upp Huvudmeny och dra den till panelen så får du en alternativ meny där förhoppningsvis programmen syns.

Om inte annat så hjälper det i felsökningen, funkar det så är det antagligen Meny-grejen i panelen som krånglar.

EDIT Ser nu att jag ledde dig på villovägar i mitt första svar, sorry ::) Men här säger jag inte fel iaf (därmed inte sagt att det funkar)
Senast redigerad av 1 Cadryc, redigerad totalt 22 gånger.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
mcNisse
Inlägg: 5211
Blev medlem: 06 feb 2007, 20:51
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Programmenyn är borta/tom

Inlägg av mcNisse »

Jag hade liknande problem men med kde. Jag kom inte in. Till slut gav jag upp och tog bort alla inställningar och jag kunde komma in igen. Du kan testa min åtgärd.

Kod: Markera allt

cd
mkdir dot
mv .* dot
Logga ut och in igen. Du har alla inställningar kvar under katalogen dot. Det borde bara vara filer som har med gnome som bråkar...
djoser
Inlägg: 35
Blev medlem: 31 okt 2007, 23:50

Re: Programmenyn är borta/tom

Inlägg av djoser »

mcNisse skrev:Jag hade liknande problem men med kde. Jag kom inte in. Till slut gav jag upp och tog bort alla inställningar och jag kunde komma in igen. Du kan testa min åtgärd.

Kod: Markera allt

cd
mkdir dot
mv .* dot
Logga ut och in igen. Du har alla inställningar kvar under katalogen dot. Det borde bara vara filer som har med gnome som bråkar...
Ja, detta fungerade! Stort tack!

Det visade sig att det vara filen /home/djoser/.config/menus/applications.menu som inte fungerade.

Iom att det var när jag kopierade tillbaka den från "dot-mappen" som menyn krashade så kunde jag alltså identifiera den och sen återställa systemet precis som det var innan.

Tack igen!

EDIT: Alltså, om någon får samma problem igen: ta bort ovan nämnda applications.menu och det bör kunna lösa sig efter en ut- och inloggning.
Användarvisningsbild
corneliusbrother
Inlägg: 127
Blev medlem: 25 apr 2008, 00:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Programmenyn är borta/tom [LÖST]

Inlägg av corneliusbrother »

Kanon! Har man ett problem så är chansen rätt stor att lösningen finns här på forumet. Kan bekräfta att det funkar.
Döpte bara om applications.menu och vips så såg menyn ut som den skulle. Behövde inte ens logga ut och in.
Undrar bara varför problemet uppstod???
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"