Någon som kan något om Audacity? [LÖST]

Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Inlägg: 1256
Blev medlem: 23 jun 2007, 16:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Någon som kan något om Audacity? [LÖST]

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Själv får jag programmet att fungera, men jag får inte ut något ljud. En av två saker kan hända när jag trycker play:

Låten spelas men att inget ljud hörs. Detta händer om jag väljer Edit → Preferences… → Audio I/O → Playback → Device: ALSA: HDA Intel: AD198x Digital (hw:0,1). Kan ju bero på att jag inte har någon digitalutgång, i alla fall inte vad jag vet. Jag fick nu ytterligare ett alternativ att inte ge felmeddelande, men något ljud fick jag inte ut i alla fall.

Det andra som kan hända är att inget händer under några sekunder, sedan får jag upp ett felmeddelande som ber mig att kontrollera min samplingsfrekvens samt inställningarna för min utenhet, eller mer exakt står det så här:

Kod: Markera allt

Error while opening sound device. Please check the output device settings and the project sample rate.
Projektets samplingsfrekvens är så ovanlig som 44100 Hz… det vill säga den vanligaste samplingsfrekvensen som världen skådat, så det borde bara tokfungera om det är den det beror på.

När jag gjort en ändring och klickar OK så tar det hur långt tid som helst innan fönstret försvinner, har ingen aning om vad den tror att den håller på med.

Hm… nu provade ajg igen och nu verkar den betydligt snabbare än förut, MEN nu saknas merparten av de alternativ som tidigare fanns under Edit → Preferences… → Audio I/O → Playback → Device:

Något förslag? Har ingen aning om vad jag ska välja och varför. De kunde lika gärna skrivit dialogrutorna på japanska, jag hade inte fattat mindre för det… Provade också att köra det där Jack-tjafset och att då välja Jack-tjafset i Audacity också. Det gick inte det heller, så klart. Varför ska saker fungera när det kan krångla istället?
Senast redigerad av 1 Johnny Rosenberg, redigerad totalt 1 gånger.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Frostbite
Inlägg: 60
Blev medlem: 20 feb 2007, 17:22

Re: Någon som kan något om Audacity?

Inlägg av Frostbite »

Audacity och Ubuntu är tyvärr ett enda stort strul. Har försökt att få igång audacity flera ggr och misslyckats. Har haft folk som kollat inställningar och så rätt användare och allt finns men det går sjutton inte att få igång skräpet. Jättesynd att det ligger med i Ubuntu Reps om det inte går att få igång smidigt.
Användarvisningsbild
Beakon
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 jun 2007, 21:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Ort: Stockholm

Re: Någon som kan något om Audacity?

Inlägg av Beakon »

Tyvärr måste jag komma med motsatsen.
Har installerat Audacity på samtlga min burkar och bara haft problem 1 gång och då var det just fel ljuddrivrutinvald.

Däremot har jag märkt att ljudet överlag är känsligt i 8.04 i flera fall.
Jag har t.ex. problem med att flera olika program anropar ljudkortet via "drivrutiner" och därmed låser det. Testa och stäng ned allt (då menar jag allt, har haft problem med att Firefox har stängt ute allt annat efter att ha spelat en Youtube video) och laborera runt.
Bild
Linux - Bringing back the joy of computing
Användarvisningsbild
Konservburk
Inlägg: 5919
Blev medlem: 07 apr 2007, 22:28

Re: Någon som kan något om Audacity?

Inlägg av Konservburk »

Johnny Rosenberg skrev:Låten spelas men att inget ljud hörs. Detta händer om jag väljer Edit → Preferences… → Audio I/O → Playback → Device: ALSA: HDA Intel: AD198x Digital (hw:0,1). Kan ju bero på att jag inte har någon digitalutgång, i alla fall inte vad jag vet.
Det borde finnas en ALSA: HDA Intel: AD198x Analog (hw:0,0) kan man tycka.
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Inlägg: 1256
Blev medlem: 23 jun 2007, 16:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Någon som kan något om Audacity?

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Konservburk skrev:
Johnny Rosenberg skrev:Låten spelas men att inget ljud hörs. Detta händer om jag väljer Edit → Preferences… → Audio I/O → Playback → Device: ALSA: HDA Intel: AD198x Digital (hw:0,1). Kan ju bero på att jag inte har någon digitalutgång, i alla fall inte vad jag vet.
Det borde finnas en ALSA: HDA Intel: AD198x Analog (hw:0,0) kan man tycka.
Det gjorde det, men den försvann efter et tags experimenterande, tillsammans med en del annat. När den fanns fungerade den ändå inte. Sitter vid vår andra dator just nu (med Ubuntu 7.10 där Audacity fungerar hur bra som helst) men ska testa att stänga ner saker i den andra datorn nästa gång jag använder den och se om jag kan få igång något ljud.

Det roliga är att i de fall jag inte får felmeddelande, så kan jag spela mina ljudfiler och redigera dem, men det blir ju i blindo då, eftersom inget hörs. Fast heter det "i blindo" då? Borde kanske heta "i dövo"... ;)
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Konservburk
Inlägg: 5919
Blev medlem: 07 apr 2007, 22:28

Re: Någon som kan något om Audacity?

Inlägg av Konservburk »

Johnny Rosenberg skrev:Det gjorde det, men den försvann efter et tags experimenterande, tillsammans med en del annat. När den fanns fungerade den ändå inte.
Den borde funka om det är en vanlig teleplugg du kopplar in i ljudkortet från högtalarna. Det är inte så att du bara har konstiga alsa-mixer-inställningar?
Johnny Rosenberg skrev:Det roliga är att i de fall jag inte får felmeddelande, så kan jag spela mina ljudfiler och redigera dem, men det blir ju i blindo då, eftersom inget hörs. Fast heter det "i blindo" då? Borde kanske heta "i dövo"... ;)
Definitivt inte i blindo... audacity visar ju en grafisk representation av ljudet. Om inte "i dövo" redan finns så borde det uttrycket införas omgående. :)
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Inlägg: 1256
Blev medlem: 23 jun 2007, 16:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Någon som kan något om Audacity?

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Konservburk skrev:Den borde funka om det är en vanlig teleplugg du kopplar in i ljudkortet från högtalarna. Det är inte så att du bara har konstiga alsa-mixer-inställningar?
Jodå, det är allt den tyvärr alltför vanliga 3,5 mm telepluggen som jag pluggar in i datorns enda ljudutgång, nämligen hörlursutgången (det är en laptop och därmed har den ett begränsat antal anslutningar).
Det där med konstiga ALSA-inställningar, ljudet fungerar bra i de ljuduppspelningsprogram jag har, exempelvis Audicious och Totem. Skulle jag inte få problem även med dessa om ALSA-inställningarna var konstiga?
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Inlägg: 1256
Blev medlem: 23 jun 2007, 16:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Någon som kan något om Audacity?

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Ville bara säga att jag nu fått det att fungera, men frågan är hur länge. Vad jag gjort? Installerat om Ubuntu… (på grund av att jag troligen installerade fel grafikdrivrutin nyligen och kunde inte få annat än helt svart skärm, trots återställning av xorg.conf, så jag gav upp och började från början, så att säga, men denna gången installerade jag 8.04 Nordic Remix istället för som förra gången, då jag installerade Ubuntu Studio 7.10 och uppgraderade via uppdateringshanteraren varvid det mesta gick åt helvete).

En av de saker som skiljer nu från då, är ju att jag inte längre har program som JACK och liknande installerade. Får väl se vad som händer om jag installerar det, men det kommer jag inte att göra förrän jag behöver det, exempelvis om jag vill installera Ardour (vilket jag inte behöver för tillfället då min Roland VS-2480 från 2001 fortfarande gör ett väldigt bra jobb - och dessutom är försedd med motorreglar vilket jag bara ”måste ha” nu när jag väl vant mig vid det). Audacity har jag dock nytta av när jag ska fintrimma mina masterfiler, exempelvis borttagning av DC, ser till att tystnaden innan ljudet kommer alltid är 500 ms, tar bort eventuellt skräp i början och slutet samt konverterar till 16-bit (kopia - man ska ALLTID behålla originalet) om jag ska bränna på CD (om inte mitt brännarprogram sköter det automatiskt, men det har jag inte kollat ens… det klarade i alla fall inte Nero på den tiden jag körde Windows).

Vet inte om jag ska markera tråden som löst. Visst, det fungerar nu, men tråden ger ju ingen som helst information om hur man löser ett sådant problem (att installera om hela Ubuntu räknas inte som problemlösning, tycker jag).

Kan i alla fall bistå med LITE information, som dock knappast är till någon hjälp:

Jag har en laptop (Packard Bell EasyNote MX66-D204 tror jag den heter) med förinstallerat Windows XP. Har XP kvar på en LITEN partition, tror den är ca 15 GB, medan resten, kanske 140 GB eller så, är ext3-partitioner för Ubuntu.
Sedan Audacity var nyinstallerat (igår), har jag ändrat en enda inställning för att få ljud ut hela vägen fram till mina högtalare, som är kopplade till den enda ljudutgång som finns (förutom USB, men jag har ingen ljudgrunka att koppla dit ändå), nämligen hörlursutgången.

Standardinställning på Inställningar → Ljud in/ut → Playback → Enhet verkar vara ALSA: HDA Intel: AD198x Digital (hw:0,1). Detta gav givetvis inget ljud ut i mitt fall. Ändrade då till ALSA: front. Det fungerade perfekt, men även andra inställningar fungerar, så som ALSA: default och ALSA: HDA Intel: AD198x Analog (hw:0,0). Som jag skrev från början så fungerade ingen av dessa tidigare, utan jag fick då istället ett felmeddelande, se första inlägget.

Så när jag försökte tidigare, gjorde jag tydligen rätt, men det gick inte på grund av vad det nu var, förmodligen på hur systemet var konfigurerat i övrigt, för det lär ju skilja sig en del från då till nu.

Och attans vad tid det tar att fixa allt så att datorn blir som den var då, trots att installationsprogrammet inte rörde min /home. Program som ska installeras och så vidare. Kanske borde fixa ett skript som installerar åtminstone de program som jag vill ha av de som finns i förråden. Sen måste man ju ladda ner och kompilera övriga program och det kanske man borde göra manuellt. Hm… tror jag ska skriva en ny tråd om det istället, för ett antal frågor dök just upp i huvudet…
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Inlägg: 1256
Blev medlem: 23 jun 2007, 16:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Någon som kan något om Audacity?

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Har nu haft ett fungerande Audacity ett bra tag, men nu plötsligt idag märkte jag att jag har samma jävla problem igen. Har Ubuntu 8.10 numera, men det fungerade så sent som för några veckor sedan.

Vad jag noterat är att en massa alternativ saknas när jag ska välja utenhet. ALSA: HDA Intel: AD198x Digital (hw:0,1) är som vanligt förvald och jag har ju som sagt ingen digitalutgång, vilket jag antar att man måste ha i så fall. Staplarna rör sig ju upp och ner när man spelar musiken, men inget hörs, kanske jag ska tillägga också.

ALSA: front, ALSA: default och ALSA: HDA Intel: AD198x Analog (hw:0,0), som alla fungerade tidigare, saknas nu helt i listan.

I och för sig ska jag installera 9.04 på en ”ren” hårddisk när den skarpa versionen kommer, så kanske blir problemet löst då, men man vill ju gärna veta vad som var fel, i synnerhet som samma fel uppkom två gånger och att det har fungerat däremellan.

På senare tid har jag installerat Jack (jackd) och det KAN ju vara den som strular till det. Avinstallerade den och lite annat, inklusive Audacity och installerade därefter om Audacity men fortfarande inget ljud.

Och fortfarande fungerar ljudet perfekt med de mediaspelare jag har installerade, nämligen Totem och Songbird. Har inte testat VLC just idag, men den fungerar nog.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Inlägg: 1256
Blev medlem: 23 jun 2007, 16:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Någon som kan något om Audacity?

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Verkar totalt meningslöst att skriva i denna tråd, eftersom jag tydligen är den ende som använder Audacity, men som tilläggsinformation till ovanstående kan jag nämna att jag fick igång ljudet genom att avsluta processen Pulse Audio helt.

Någon som känner att detta leder till någon slutsats av något slag? Med tanke på att jag tidigare fått det att fungera MED Pulse Audio igång, så borde det gå att få igång det utan att avsluta den processen. Avslutandet av processen ledde till att jag fick ungefär dubbelt så många alternativ under Output device, varav den jag främst var ute efter, bla bla bla analog (hw0:0), gav ljud ifrån sig. Antagligen fungerade det även med några av de andra ”nya” alternativen, men det provade jag inte.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
webaake
Inlägg: 3962
Blev medlem: 09 maj 2007, 09:46
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Någon som kan något om Audacity?

Inlägg av webaake »

Hår är en länk om hur man får Audacity och Alsa att fungera med Pulseadio:

http://forums.debian.net/viewtopic.php? ... pulseaudio
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Inlägg: 4905
Blev medlem: 04 jan 2007, 22:58
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg

Re: Någon som kan något om Audacity?

Inlägg av ZX Spectrum »

Jag har använt audacity en hel del men för mig har ljudet fungerat direkt. Kan ha med att jag har ett soundblaster live-kort som är nio år gammalt. Försöker jag däremot med det integrerade så är det mer strul. Dessutom blir det bättre ljud med det gamla.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Inlägg: 1256
Blev medlem: 23 jun 2007, 16:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Någon som kan något om Audacity?

Inlägg av Johnny Rosenberg »

ZX Spectrum skrev:Jag har använt audacity en hel del men för mig har ljudet fungerat direkt. Kan ha med att jag har ett soundblaster live-kort som är nio år gammalt. Försöker jag däremot med det integrerade så är det mer strul. Dessutom blir det bättre ljud med det gamla.
Min Audacity fungerade också direkt. Det var efter några veckors uppehåll i användandet av Audacity som jag upptäckte att det inte fungerade…
Eftersom jag fipplar i stort sett hela tiden i datorn vet jag inte riktigt vad jag kan ha installerat eller avinstallerat som orsakat detta, men har nu funnit att om jag installerar ”pauvcontrol” så behöver jag inte avsluta någon process för att få ljud från Audacity. Det räcker med att gå in i ”pauvcontrol” och klicka ”terminate stream” för alla sådana som råkar finnas.

Fick dock leta efter ikon och så vidare manuellt om jag inte vill starta den från terminalen varje gång, men det är ju gjort nu, så nu är det bara att tuta och köra. Visst, denna lösning är inte heller så snygg, men ska kolla länken jag fick i ett tidigare inlägg. Kanske finns någon bättre lösning där…
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Inlägg: 1256
Blev medlem: 23 jun 2007, 16:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Någon som kan något om Audacity? [LÖST]

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Den enkla lösningen verkade helt enkelt vara att använda sig av en av de nya ”finesserna” i Pulse Audio: Pulse Audio Suspender. Bara att gå in i egenskaperna på sina Audacity-ikoner och ändra kommandot.

Förr:

Kod: Markera allt

audacity
Nu:

Kod: Markera allt

pasuspender audacity
Testade med Songbird igång. När jag nu klickade på min Audacity-ikon avbröts ljudet från Songbird och jag kunde, efter att ha importerat en ljudfil till Audacity, spela utan några som helst problem.

Är dock lite osäker på i vilket paket pasuspender ingick, eftersom jag installerade en smärre bunt av paket samtidigt. Gissar på att den ingår i det vanliga Pulse Audio-paketet.

Tack, webaake, för länken som ledde mig fram till svaret.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
webaake
Inlägg: 3962
Blev medlem: 09 maj 2007, 09:46
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Någon som kan något om Audacity? [LÖST]

Inlägg av webaake »

Kanon! Det är struligt med Pulseaudio men det verkar var det ända rätta iallafall.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Inlägg: 1256
Blev medlem: 23 jun 2007, 16:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Någon som kan något om Audacity? [LÖST]

Inlägg av Johnny Rosenberg »

webaake skrev:Kanon! Det är struligt med Pulseaudio men det verkar var det ända rätta iallafall.
Problemet verkar ju vara att Audacity inte har stöd för Pulse Audio. Den dag då alla väsentliga program har stöd för det, kanske det inte blir fullt lika struligt, men när väl det inträffar är det väl något annat som ”gäller” och Pulse Audio är på utdöende…
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"