Göra sig av med "skiten"

Ante
Inlägg: 8
Blev medlem: 29 apr 2007, 15:58
OS: Arch Linux

Göra sig av med "skiten"

Inlägg av Ante »

Okej, jag är jättenöjd med Ubuntu, eller rättare sagt, var jättenöjd med Ubuntu. Igår tröttnade jag efter nästan ett års användande och ville gå tillbaka till Windows XP, det var minst sagt lättare sagt än gjort. Jag formaterade disken där Ubuntu hade legat och började att kopiera över XP-filerna. När detta var klart så vet ni säkert att datorn ska startas om och installationsprogrammet ska starta, ICKE! Det gick bara tillbaka till där du konfigurerar själva installationen, dvs. vart du vill installera den, detta försökte jag med ett 100-tal gånger med 5st olika skivor. När inte detta gick så tänkte jag, "Äh, vad i helvete.. Jag drar in Ubuntu igen då!". Sagt och gjort, jag installerade Ubuntu ännu en gång och allt var frid och fröjd tills för ungefär en timma sedan då jag tänkte starta om datorn, tror ni inte att Grub slänger iväg en error med nummer 21 då?

Så, vad jag vill veta här är främst varför jag inte kan installera Windows. Men, har någon en bra lösning på Grub så får ni mer än gärna dela med er, och ja, jag har googlat på iaf. det andra problemet.

Mvh. Anton.
Lars
Inlägg: 6191
Blev medlem: 14 jan 2007, 19:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Stockholm

Re: Göra sig av med "skiten"

Inlägg av Lars »

Du måste förmodligen skriva över MBR (master boot record), men jag trodde XP gjorde det automatiskt. Sök efter "fdisk mbr" här på forumet.

P.S. Att kalla Ubuntu för "skit" är förmodligen ingen bra idé om man vill bli väl bemött och få snabb hjälp.
Användarvisningsbild
Cadryc
Inlägg: 3133
Blev medlem: 07 aug 2007, 18:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Arvika

Re: Göra sig av med "skiten"

Inlägg av Cadryc »

Jag tror nog att MBR skrivs över av windowsinstallation, har inte grejat så mycket med windowsinstalaltioner sen jag installerade ubuntu, men det finns ju en uppsjö av trådar om just att windos skrivit över mbr

Vad har du för typ av hårddiskkonfiguration, blandat IDE och SATA, nån RAID eller SCSI-historia? Det skulle kunna vara en möjlig orsak till problemen.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Inlägg: 7306
Blev medlem: 05 nov 2006, 22:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Vickleby
Kontakt:

Re: Göra sig av med "skiten"

Inlägg av Urban Anjar »

FDISK /MBR vid windowsprompten ringer i bakhuvet, men jag kan inte svära på det.
Tror du får fram en prompt om du väljer "Reparera" efter en stund.

Men som sagt Windows brukar skriva över MBR automagiskt (och därmed sabbar grub
och lägger in sin egen motsvarighet) det är därför man helst installerar Windows först och
Linux se'n om man vill ha dualboot.
Användarvisningsbild
Cadryc
Inlägg: 3133
Blev medlem: 07 aug 2007, 18:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Arvika

Re: Göra sig av med "skiten"

Inlägg av Cadryc »

En xp-skiva brukar man kunna boota och välja Recovery så kommer man till en kommandoprompt där man kan skriva fixmbr
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Ante
Inlägg: 8
Blev medlem: 29 apr 2007, 15:58
OS: Arch Linux

Re: Göra sig av med "skiten"

Inlägg av Ante »

fixmdr har jag redan testat, ska testa fdisk /mdr så snart som möjligt, återkommer med svar.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Göra sig av med "skiten"

Inlägg av vulfgar »

Ante skrev:fixmdr har jag redan testat, ska testa fdisk /mdr så snart som möjligt, återkommer med svar.
Hmm, det ska vara fixmbr och fdisk /mbr med b, inte med d. Om du skrivit fel kanske det är anledningen till att det inte funkar
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Ante
Inlägg: 8
Blev medlem: 29 apr 2007, 15:58
OS: Arch Linux

Re: Göra sig av med "skiten"

Inlägg av Ante »

vulfgar skrev:
Ante skrev:fixmdr har jag redan testat, ska testa fdisk /mdr så snart som möjligt, återkommer med svar.
Hmm, det ska vara fixmbr och fdisk /mbr med b, inte med d. Om du skrivit fel kanske det är anledningen till att det inte funkar
Det var jag som var lite halvdragen när jag kom hem inatt, självklart hade jag skrivit fixmbr och inte fixmdr. fdisk vill för övrigt inte.
Användarvisningsbild
notwist
Inlägg: 13
Blev medlem: 11 okt 2008, 16:01
OS: Crunchbang
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Göra sig av med "skiten"

Inlägg av notwist »

Jag är nästan 100 % säker att XP ska skriva över MBR när den gör en ny installation. Har flera gånger satt mig själv i situationen att jag inte kommer åt Ubuntu-installationen eftersom XP är väldigt dryg med att inte kolla efter andra operativsystem (något som GRUB gör).

Min spontana reaktion är att det är nåt knas med din XP-installation eftersom den inte skriver över MBR och går in i installationen.
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Göra sig av med "skiten"

Inlägg av Hund »

Det är inte fel i bootordningen i BIOS då?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Cadryc
Inlägg: 3133
Blev medlem: 07 aug 2007, 18:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Arvika

Re: Göra sig av med "skiten"

Inlägg av Cadryc »

Eller, som jag skrev tidigare, vad är det för typ av hårddiskkonfiguration, blandat IDE och SATA, nån RAID eller SCSI-historia? Det skulle kunna vara en möjlig orsak till problemen pga saknade drivrutiner i xp, SATA-disk i AHCI-läge är an annan grej som kan spöka (men då borde det inte gå att installera xp utan extra drivrutiner)
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
swdomen
Inlägg: 26
Blev medlem: 26 aug 2007, 09:59
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Göra sig av med "skiten"

Inlägg av swdomen »

Jag var tvungen o formattera alla diskar grundligt innan jag fick ordning på det.. Fast nu är jag tillbaka till ubuntu som funkar 100ggr bättre än windows.
Ante
Inlägg: 8
Blev medlem: 29 apr 2007, 15:58
OS: Arch Linux

Re: Göra sig av med "skiten"

Inlägg av Ante »

Cadryc skrev:Eller, som jag skrev tidigare, vad är det för typ av hårddiskkonfiguration, blandat IDE och SATA, nån RAID eller SCSI-historia? Det skulle kunna vara en möjlig orsak till problemen pga saknade drivrutiner i xp, SATA-disk i AHCI-läge är an annan grej som kan spöka (men då borde det inte gå att installera xp utan extra drivrutiner)
Det är endast SATA-diskar, inget RAID eller SCSI. Detta har alltså funkat tidigare på denna datorn.
Användarvisningsbild
Cadryc
Inlägg: 3133
Blev medlem: 07 aug 2007, 18:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Arvika

Re: Göra sig av med "skiten"

Inlägg av Cadryc »

Kolla i BIOS om du hittar "SATA configuration" eller "SATA setting" eller liknande, där man kan välja IDE eller AHCI, välj IDE.

Men det om det vore AHCI tror jag inte du kunnat formattera hårddisken med xp-skivan, så det är antagligen inte här som skon klämmer, men det kostar inget att kolla.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"