kan inte skriva ut (LÖST)

gusse02
Inlägg: 258
Blev medlem: 16 maj 2008, 12:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

kan inte skriva ut (LÖST)

Inlägg av gusse02 »

Jag har råkat ut för buggen https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+bug/283811

Det går då inte att skriva ut i vissa program t.ex. från Firefox. Kommer inte ihåg just nu vilka fler program som strular men det är tillräckligt för att det ska vara riktigt surt att använda Ubuntu 8.10. Det fungerade innan jag uppgraderade till 8.10.

Det finns mig veterligen en work-around men den är så omständlig så den vill jag ju inte låta min fru använda. Så här: kommentera bort raden med "AuthInfoRequired" i filen /etc/cups/printers.conf och starta sedan om cups. Tyvärr måste man göra så för varje utskrift eftersom cups skriver tillbaka den felaktiga informationen automatiskt efter utskriften. Helt **vla hopplöst!

Är det nån mer som känner till detta och kanske har nåt sätt att lösa detta? Jag hotar att gå över till w*ndows. Nä, skojade bara :)
Senast redigerad av 1 gusse02, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
ebbot
Inlägg: 590
Blev medlem: 08 apr 2008, 21:14
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Ort: 127.0.0.1
Kontakt:

Re: kan inte skriva ut

Inlägg av ebbot »

Är det samba-relaterat? Låter lite som detta problemet.
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
gusse02
Inlägg: 258
Blev medlem: 16 maj 2008, 12:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: kan inte skriva ut

Inlägg av gusse02 »

Jo, jag har sett den tråden och de ger förslag på att man skall stoppa cups, editera filen och sedan starta cups. Men det blir samma problem igen för mig, cups skriver tillbaka det felaktiga efter en utskrift. Ändringen biter inte alltså.
Användarvisningsbild
janne-5011
Inlägg: 744
Blev medlem: 01 feb 2009, 22:15
OS: Xubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: kan inte skriva ut

Inlägg av janne-5011 »

om du skulle göra en programstartare med en ikon så frugan kan klicka på den innan varje utskrift? så att hon slipper hon editera filen :)

gör en kopia på filen printers.conf som den är när det funkar.

sen ett script ha det i hemmappen
cd /home/användare
killall cupsd
cupsd (eller /etc/init.d/ cups restart)
#skriv över filen
cp Kopian /etc/cups/printers.conf



eller om du tar reda på vilket radnummer raden med "AuthInfoRequired" har

killall cupsd
cupsd
#om det är rad 4, så radera raden:
sed -i '4,4d' /etc/cupsd/printers.conf

raden

Kod: Markera allt

sed -i '4,4d' /etc/cupsd/printers.conf
kan kanske ngn som vet mer få att köras varje gång och före en utskrift utan programstartare. jag vet tyvärr inte hur.

eller lägga till ett "#" i den raden
sed -i 's/AuthInfoRequired/#AuthInfoRequired/g' /etc/cupsd/printers.conf
kommer funka oxå i det fall AuthInfoRequired bara finns på ett ställe och du ändrar ovan exempel till alla tecken som står på den raden
tror du måste ändra rättigherna på cupsd och konf-filen för att ovan ska funka.
Debian är den klippa varpå 5011 vilar
gusse02
Inlägg: 258
Blev medlem: 16 maj 2008, 12:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: kan inte skriva ut

Inlägg av gusse02 »

Äntligen löst för mig!
Hade en temporär lösning , ett script som fixade till printers.conf och startade om cupsd. Detta script var jag tvungen att köra före varje utskrift! Irriterande. Och buggen fanns kvar i jaunty 9.04.

Men nu lade jag ner lite energi på att fixa detta. Äntligen förstod jag att det är en bugg i samba. Så jag konfade helt enkelt om min server så den delade ut skrivaren via cups också. Då kunde jag på klienten (ubuntu) nå skrivaren via cups-protokollet ipp och problemet försvann.

Hurra!
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"