Få bort titelraden...?

Användarvisningsbild
Svento
Inlägg: 1288
Blev medlem: 11 jan 2009, 22:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Norrköping

Få bort titelraden...?

Inlägg av Svento »

Ibland tycker jag titelraden tar upp plats som skulle kunna användas till annat, och nu har jag på nåt sätt lyckats skymma den bakom panelen - förutsatt att jag inte maximerar fönstret. Det jag dock saknar är ju Minimera, Maximera/Avmaximera och Stäng. Går det att integrera panelen med titelraden på nåt vis, så dom knapparna hamnar där...?
Senast redigerad av 2 Svento, redigerad totalt 9 gång.
Användarvisningsbild
dmz
Inlägg: 3292
Blev medlem: 29 jul 2008, 19:42
OS: Arch Linux

Re: Få bort titelraden...?

Inlägg av dmz »

Ta en titt på openbox, pekwm?
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
Svento
Inlägg: 1288
Blev medlem: 11 jan 2009, 22:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Norrköping

Re: Få bort titelraden...?

Inlägg av Svento »

Vad är det och var hittar jag det?
Användarvisningsbild
dmz
Inlägg: 3292
Blev medlem: 29 jul 2008, 19:42
OS: Arch Linux

Re: Få bort titelraden...?

Inlägg av dmz »

ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
Svento
Inlägg: 1288
Blev medlem: 11 jan 2009, 22:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Norrköping

Hur ändrar man inställningarna i OpenBox

Inlägg av Svento »

Jag installerade OpenBox och det fungerade! Men går det inte att få den att lägga fönsterknapparna till vänster? Alltså, om jag använder Panel Buttons, så har jag ju dom till vänster i panelen, så det blir förvirrande om knapparna i dom avmaximerade fönstren ligger till höger...
Användarvisningsbild
Svento
Inlägg: 1288
Blev medlem: 11 jan 2009, 22:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Norrköping

Re: Få bort titelraden...?

Inlägg av Svento »

Det är märkligt det här... Att få bort titelraden verkar vara en rätt utbredd önskan, eftersom den tar onödigt skärmutrymme fast det enda man behöver är tre knappar. Dessutom förefaller det för mig vara en förhållandevis enkel operation. Ändå finns det så få lösningar. OpenBox gör det inte permanent, Maximus gör panelerna osynliga och Compiz kräver att man aktiverar visuella effekter.
Användarvisningsbild
Svento
Inlägg: 1288
Blev medlem: 11 jan 2009, 22:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Norrköping

Re: Få bort titelraden...?

Inlägg av Svento »

Oj, oj, oj... Nånstans på nätet stod det att Beryl skulle kunna dölja titelraden. Det gjorde den väl, men systemet blev helt galet och bara stod och laddade om och om och om fönsterdekoratören. Dom omaximerade fönstren tappade också titelraden och la sig längst upp till vänster så jag inte kom åt menyknappen ens, eftersom dom där fönstren ju inte gick att flytta på. Så jag fick starta om med ctrl + alt + delete, och när jag gick in igen var allting lugnt.

Så nu blir det total borttagning av det skräckprogrammet...

Är det inte möjligt att gå in och ändra i Metacity på nåt sätt så att man får bort titelraden från dom maximerade fönstren?
Användarvisningsbild
Svento
Inlägg: 1288
Blev medlem: 11 jan 2009, 22:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Norrköping

Nu jävlar!

Inlägg av Svento »

På nåt engelskspråkigt forum satt jag och gnällde över det här. Rätt som det var så hade nån av nördarna laddat upp ett fönstertema som var nästan som det skulle - förutom att det saknade titelrad även i omaximerade fönster. Det är lite jobbigt om man inte kan flytta på dom. 24 timmar senare hade han snidat ihop ett nytt som uppfyllde alla kriterier.

Utgångspunkten är Dust Sand, vilket i sammanhanget känns som det bästa valet eftersom det är diskret och eftersom det finns som tema i Panel Buttons. Speciellt där i panelen kan man ju vilja ha nåt som inte är så skrikigt.

Men för den som är lite kunnig borde det inte vara några svårigheter att göra samma modifikationer på vilket som helst tema.

Problemet är alltså LÖST och jag bifogar temat. Nu behövs inget buggande program Maximus, och man behöver heller inte aktivera några visuella effekter och använda Compiz som fönsterhanterare.
Bilagor
Dust Sand-NoMax.tar.gz
(6.57 KiB) Nerladdad 231 gånger
Användarvisningsbild
mcNisse
Inlägg: 5211
Blev medlem: 06 feb 2007, 20:51
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Få bort titelraden...?

Inlägg av mcNisse »

Ofta går det att hålla der alt tangenten och sedan klicka i fönstret för att flytta detsamma. Använd högerknappen för att ändra storlek.
Användarvisningsbild
Svento
Inlägg: 1288
Blev medlem: 11 jan 2009, 22:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Norrköping

Re: Få bort titelraden...?

Inlägg av Svento »

Okej, fast det behöver jag ju inte nu... Dessutom vill jag ha knappar i dom omaxade fönstren.
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"