Nexus Personal startar inte

Traktor
Inlägg: 19
Blev medlem: 07 maj 2008, 19:10
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Strax norr om landsvägen

Nexus Personal startar inte

Inlägg av Traktor »

Hej! Som bekant fungerar ju nu BankID till Ubuntu, och jag är en av de som installerat. Problemet är att inget händer när jag startar programmet (via Program_Övriga_Nexus Personal) på min inloggning. Övriga användare kan köra utan problem. Någon som har någon idé om vad jag gör för fel?
Lars
Inlägg: 6191
Blev medlem: 14 jan 2007, 19:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Stockholm

Re: Nexus Personal startar inte

Inlägg av Lars »

Svårt att säga, vad händer om du försöker köra kommandot personal i ett terminalfönster.
Traktor
Inlägg: 19
Blev medlem: 07 maj 2008, 19:10
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Strax norr om landsvägen

Re: Nexus Personal startar inte

Inlägg av Traktor »

anvnamn@ny-desktop:~$ personal
Deleted stale lock file '/home/anvnamn/.personal-anvnamn'.
Segmenteringsfel
anvnamn@ny-desktop:~$

är vad som händer. Säger mig faktiskt ingenting.
Lars
Inlägg: 6191
Blev medlem: 14 jan 2007, 19:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Stockholm

Re: Nexus Personal startar inte

Inlägg av Lars »

Det ser ut som en typisk bugg. Jag misstänker att det inte hjälper mycket att kontakta banken i ärendet, men kolla med användaren nexus om de kan hjälpa till.
DeMeer
Inlägg: 1
Blev medlem: 06 jul 2009, 12:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Nexus Personal startar inte

Inlägg av DeMeer »

Traktor:
Fick du rätt på problemet?
Jag har exakt samma fel i Ubuntu 9.04...

/Niklas
Traktor
Inlägg: 19
Blev medlem: 07 maj 2008, 19:10
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Strax norr om landsvägen

Re: Nexus Personal startar inte

Inlägg av Traktor »

Njae, det jag gjorde till sist var att logga in som annan användare (det var ju bara på mitt användarkonto som det inte fungerade) och skaffa e-leg. Därefter kunde jag använda legitimationen under mitt eget konto för att logga in på försäkringskassan och skatteverket (under förutsättning att jag avaktiverade ad-block). Tydligen? är det så att stora delar av programmet fungerar, men jag kan inte starta "personal" i terminal eller från programmenyn, och jag kan inte heller logga in på banken med e-leg. Från banken blir jag hänvisad till https://install.bankid.com/rp
Där kontrolleras huruvida jag har programmet (Nexus personal alltså) installerat. Resultatet av den kontrollen är:
"Det verkar som om det inte finns någon version av BankID säkerhetsprogram installerat i din dator. "

Längre än så kommer jag inte med problemet. (är bara "normal" datoranvändare). Jag kan ju faktiskt använda bankid:t till ganska stor del trots allt, men jag hade varit ganska glad om jag kunde använda det även till att logga in på banken.

ps: sorry att jag inte svarat tidigare, har inte kollat tråden på ett tag.
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"