Någon som kör openbox?

Användarvisningsbild
prafjessor
Inlägg: 387
Blev medlem: 24 apr 2007, 15:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Någon som kör openbox?

Inlägg av prafjessor »

Är det någon som vet om det är möjligt att göra så att man via "högerklicksmenyn" når särskilda filer och dokument?
KiviE
Inlägg: 2157
Blev medlem: 25 okt 2007, 14:00
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Luleå

Re: Någon som kör openbox?

Inlägg av KiviE »

prafjessor skrev:Är det någon som vet om det är möjligt att göra så att man via "högerklicksmenyn" når särskilda filer och dokument?
Vad menar du mer exakt?
Användarvisningsbild
prafjessor
Inlägg: 387
Blev medlem: 24 apr 2007, 15:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Någon som kör openbox?

Inlägg av prafjessor »

KiviE skrev:
prafjessor skrev:Är det någon som vet om det är möjligt att göra så att man via "högerklicksmenyn" når särskilda filer och dokument?
Vad menar du mer exakt?
Att om man har ett dokument, en bild eller en musikfil nånstans i hemkatalogen så kan man nå den/det via menyn utan att gå genvägen via en filhanterare.

Nu ser min meny ut såhär, ungefär:

Firefox
Pcman
OpenOffice
Deluge
-------
Obconf
Reconfigure
-------
Exit




Men jag skulle vilja att den såg ut såhär:

Firefox
Pcman
OpenOffice
Deluge
-------
Bilder
Desktop
Dokument
Musik
Photos
Skrivbord
----------
Obconf
Reconfigure
-------
Exit


Ännu bättre vore om man också kunde komma åt innehållet i diverse mappar via högerklicksmenyn.
Senast redigerad av 1 prafjessor, redigerad totalt 13 gånger.
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Någon som kör openbox?

Inlägg av Hund »

Kod: Markera allt

nautilus /home/hund/Bilder
Bör väl fungera?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
prafjessor
Inlägg: 387
Blev medlem: 24 apr 2007, 15:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Någon som kör openbox?

Inlägg av prafjessor »

Hund skrev:

Kod: Markera allt

nautilus /home/hund/Bilder
Bör väl fungera?
Åh, det gjorde det också. Stort tack!

Tillägg: Vet du om det är möjligt att göra nån slags undermenyer till de olika mapparna? Om man för muspekaren över t.ex. "Dokument" i menyn så fälls en lista med innehållet i just den mappen ut?
Användarvisningsbild
kollektivist
Inlägg: 534
Blev medlem: 16 aug 2007, 17:11
OS: Arch Linux
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Ort: jönköping
Kontakt:

Re: Någon som kör openbox?

Inlägg av kollektivist »

Japp, det är möjligt.


<menu id="net" label="Internet">
sen skriver du allting som är i just den undermenyn
</menu>

Finns ett grafiskt menyändrarprogram för openbox-menyn om man inte vill pilla i filen kallad obmenu tror jag.
Användarvisningsbild
prafjessor
Inlägg: 387
Blev medlem: 24 apr 2007, 15:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Någon som kör openbox?

Inlägg av prafjessor »

kollektivist skrev:Japp, det är möjligt.


<menu id="net" label="Internet">
sen skriver du allting som är i just den undermenyn
</menu>

Finns ett grafiskt menyändrarprogram för openbox-menyn om man inte vill pilla i filen kallad obmenu tror jag.
Ja, jag använder obmenu, det är kanske därför jag inte riktigt förstår vad du menar. Du får gärna utveckla om du har tid.
Användarvisningsbild
kollektivist
Inlägg: 534
Blev medlem: 16 aug 2007, 17:11
OS: Arch Linux
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Ort: jönköping
Kontakt:

Re: Någon som kör openbox?

Inlägg av kollektivist »

prafjessor skrev:
kollektivist skrev:Japp, det är möjligt.


<menu id="net" label="Internet">
sen skriver du allting som är i just den undermenyn
</menu>

Finns ett grafiskt menyändrarprogram för openbox-menyn om man inte vill pilla i filen kallad obmenu tror jag.
Ja, jag använder obmenu, det är kanske därför jag inte riktigt förstår vad du menar. Du får gärna utveckla om du har tid.
Ah, det är koden man använder när man ändrar genom menu.xml. I obmenu finns det väl alternativ för att lägga till undermenyer?
Användarvisningsbild
prafjessor
Inlägg: 387
Blev medlem: 24 apr 2007, 15:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Någon som kör openbox?

Inlägg av prafjessor »

kollektivist skrev:
Ah, det är koden man använder när man ändrar genom menu.xml. I obmenu finns det väl alternativ för att lägga till undermenyer?
Ja, det finns, men när jag gör en undermeny och skapar en ny genväg med t.ex. kommandot pcmanfm /home/daniel/Musik/Metallica, black album (1991) för att jag vill att just den mappen ska öppnas, så står det bara "filen finns inte."
KiviE
Inlägg: 2157
Blev medlem: 25 okt 2007, 14:00
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Luleå

Re: Någon som kör openbox?

Inlägg av KiviE »

prafjessor skrev:
kollektivist skrev:
Ah, det är koden man använder när man ändrar genom menu.xml. I obmenu finns det väl alternativ för att lägga till undermenyer?
Ja, det finns, men när jag gör en undermeny och skapar en ny genväg med t.ex. kommandot pcmanfm /home/daniel/Musik/Metallica, black album (1991) för att jag vill att just den mappen ska öppnas, så står det bara "filen finns inte."
Tänk på att det är mellanslag i namnet, du behöver nog escapa eller snuffa :)
Användarvisningsbild
prafjessor
Inlägg: 387
Blev medlem: 24 apr 2007, 15:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Någon som kör openbox?

Inlägg av prafjessor »

KiviE skrev:Tänk på att det är mellanslag i namnet, du behöver nog escapa eller snuffa :)
???
KiviE
Inlägg: 2157
Blev medlem: 25 okt 2007, 14:00
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Luleå

Re: Någon som kör openbox?

Inlägg av KiviE »

prafjessor skrev:
KiviE skrev:Tänk på att det är mellanslag i namnet, du behöver nog escapa eller snuffa :)
???
Borde kanske ha gett ett exempel :)

pcmanfm /home/daniel/Musik/Metallica,\ black\ album\ (1991) Det borde fungera bättre
Användarvisningsbild
kollektivist
Inlägg: 534
Blev medlem: 16 aug 2007, 17:11
OS: Arch Linux
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Ort: jönköping
Kontakt:

Re: Någon som kör openbox?

Inlägg av kollektivist »

vad händer om du skriver

Kod: Markera allt

pcmanfm /home/daniel/Musik/Metallica, black album (1991)
i terminalen?

Samma sak antagligen, därför borde du istället skriva:

Kod: Markera allt

pcmanfm /home/daniel/Musik/Metallica,\ black\ album\ (1991)
Det borde fungera, eftersom det fungerar i terminnalen.
Användarvisningsbild
prafjessor
Inlägg: 387
Blev medlem: 24 apr 2007, 15:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Någon som kör openbox?

Inlägg av prafjessor »

Ha, det funkar! Tack så jättemycket, alla!
woicer
Inlägg: 36
Blev medlem: 27 okt 2007, 12:49
OS: Open Suse
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Någon som kör openbox?

Inlägg av woicer »

Jag har en fråga angående någon panel till openbox. Jag har testat en hel del men inte hittat någon som fyller mitt "msn-behov". Ska försöka förklara det så gott som det går. Vi tänker oss in att du sitter och pratar med någon person på MSN. Du minimerar fönstret och surfar lite under tiden. Nu är det så att personen skriver till dig. I t ex windows, GNOME-panelen och i fluxbox-panelen så blinkar rutans "list" till nere i fältet (så du vet att personen skrivit något). Jag har som sagt testat några paneler till OpenBox men ingen har lyckats med detta. Det kanske låter som en rätt fjantigt behov av en panel, men för mig så behövs det verkligen. Detta är enda anledningen till att jag kör fluxbox före openbox, just för detta. Så, har ni på något sätt lyckats "aktiverat" detta, eller finns det någon panel i samma 'stil' som pypanel som har stöd för detta?
Kan tillägga att jag kör Emesene som klient om det skulle göra någon skillnad.


Hoppas ni förstår vad jag menar :)
Tack på förhand!
/daniel
Användarvisningsbild
kollektivist
Inlägg: 534
Blev medlem: 16 aug 2007, 17:11
OS: Arch Linux
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Ort: jönköping
Kontakt:

Re: Någon som kör openbox?

Inlägg av kollektivist »

Det finns plugins till många klienter som kallas typ guifications (för pidgin), där en ruta visas några sekunder på skärmen när du fått ett nytt meddelande, tror att ett sådant finns för emesene också. Jag tycker det är mycket smidigare. Annars går det ju att använda gnome-panelen i openbox också.
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Någon som kör openbox?

Inlägg av Hund »

woicer skrev:Jag har en fråga angående någon panel till openbox. Jag har testat en hel del men inte hittat någon som fyller mitt "msn-behov". Ska försöka förklara det så gott som det går. Vi tänker oss in att du sitter och pratar med någon person på MSN. Du minimerar fönstret och surfar lite under tiden. Nu är det så att personen skriver till dig. I t ex windows, GNOME-panelen och i fluxbox-panelen så blinkar rutans "list" till nere i fältet (så du vet att personen skrivit något). Jag har som sagt testat några paneler till OpenBox men ingen har lyckats med detta. Det kanske låter som en rätt fjantigt behov av en panel, men för mig så behövs det verkligen. Detta är enda anledningen till att jag kör fluxbox före openbox, just för detta. Så, har ni på något sätt lyckats "aktiverat" detta, eller finns det någon panel i samma 'stil' som pypanel som har stöd för detta?
Kan tillägga att jag kör Emesene som klient om det skulle göra någon skillnad.


Hoppas ni förstår vad jag menar :)
Tack på förhand!
/daniel
Lxpanel och Xfce's panel kan hantera det. Förstnämnda är dock att föredra, den är väldigt lätt och kräver få (Inga?) beroenden.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
woicer
Inlägg: 36
Blev medlem: 27 okt 2007, 12:49
OS: Open Suse
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Någon som kör openbox?

Inlägg av woicer »

kollektivist skrev:Det finns plugins till många klienter som kallas typ guifications (för pidgin), där en ruta visas några sekunder på skärmen när du fått ett nytt meddelande, tror att ett sådant finns för emesene också. Jag tycker det är mycket smidigare. Annars går det ju att använda gnome-panelen i openbox också.
Jo, det finns till Emesene och det är aktiverat. Det är dock fältet jag vill ska blinka, tack i alla fall :)
Hund skrev:
woicer skrev:Jag har en fråga angående någon panel till openbox. Jag har testat en hel del men inte hittat någon som fyller mitt "msn-behov". Ska försöka förklara det så gott som det går. Vi tänker oss in att du sitter och pratar med någon person på MSN. Du minimerar fönstret och surfar lite under tiden. Nu är det så att personen skriver till dig. I t ex windows, GNOME-panelen och i fluxbox-panelen så blinkar rutans "list" till nere i fältet (så du vet att personen skrivit något). Jag har som sagt testat några paneler till OpenBox men ingen har lyckats med detta. Det kanske låter som en rätt fjantigt behov av en panel, men för mig så behövs det verkligen. Detta är enda anledningen till att jag kör fluxbox före openbox, just för detta. Så, har ni på något sätt lyckats "aktiverat" detta, eller finns det någon panel i samma 'stil' som pypanel som har stöd för detta?
Kan tillägga att jag kör Emesene som klient om det skulle göra någon skillnad.


Hoppas ni förstår vad jag menar :)
Tack på förhand!
/daniel
Lxpanel och Xfce's panel kan hantera det. Förstnämnda är dock att föredra, den är väldigt lätt och kräver få (Inga?) beroenden.
Ska ta en titt på dessa, tack för ditt svar. Vore lite smidigt om det skulle gå att aktivera något liknande på t ex pypanel, men allt kan ju inte existera.
Annars, har LXpanel någon typ av hemsida? Vore kul med teman och liknande. Inte för att vara elak, men som "orginal" är den rätt ful :)
Användarvisningsbild
kollektivist
Inlägg: 534
Blev medlem: 16 aug 2007, 17:11
OS: Arch Linux
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Ort: jönköping
Kontakt:

Re: Någon som kör openbox?

Inlägg av kollektivist »

Lxpanel är egentligen en del av skrivbordsmiljön lxde, vilket bl.a. består av programmen lxpanel och openbox. Så kolla på LXDE:s hemsida: http://lxde.org/

Annars kan man nog söka på lxpanel config så kommer det nog upp olika config-filer så man kan förstå hur man lätt konfiguerar den så att den ser ut precis som man vill.
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Någon som kör openbox?

Inlägg av Hund »

woicer skrev:Ska ta en titt på dessa, tack för ditt svar. Vore lite smidigt om det skulle gå att aktivera något liknande på t ex pypanel, men allt kan ju inte existera.
Annars, har LXpanel någon typ av hemsida? Vore kul med teman och liknande. Inte för att vara elak, men som "orginal" är den rätt ful :)
Lxpanel använder temat från ditt aktuella GTK tema. ;)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet - inaktuell"