Kan inte markera fönster från panelen.

Jaemz
Inlägg: 16
Blev medlem: 04 feb 2008, 23:46
OS: Ubuntu
Utgåva: 10.04 Lucid LTS
Ort: Halmstad

Kan inte markera fönster från panelen.

Inlägg av Jaemz »

Har haft ubuntu ett par dagar nu och allt har funkat fint hittills. Dock när jag startade datorn idag upptäckte jag att jag inte kan markera fönster genom att klick på fönstret i den nedre panelen (Där alla öppna fönster finns). Efter att kollat på felet är det så att fönstret som ligger längst till vänster i panelen går att markera genom att klicka på det nere i panelen. Dock går det inte att klicka fram något annat fönster från panelen. Detta är väldigt irriterande om man minimerar ett fönster. Enda sättet att få fram det då är typ att använda alt+tabb och leta upp det den vägen.

Någon som vet var detta kan bero på?

Hoppas på svar, Jaemz.

EDIT: Problemet har uppstått igen och nu försvinner det inte när jag startar om compiz. Även ikoner för program som kör i bakgrunden som ligger på den övre panelen till höger, Pidgin, Uppdateringshanteraren (när det kommer nya uppdateringar) m.m. Dock kan man ändra ljudvolym. Om man högerklicka över dessa områden så kommer samma popup-meny upp som om man högerklickar på ett tomt område på panelen. Likadant på alla fönster som ligger i den nedre panelen förutom det som ligger längst till vänster.

Hoppas någon kan komma på en lösning på detta!
Senast redigerad av 2 Jaemz, redigerad totalt 26 gång.
Användarvisningsbild
axel112
Inlägg: 1810
Blev medlem: 04 jan 2007, 00:13
OS: Ubuntu
Ort: Eslöv

Re: Kan inte markera fönster från panelen.

Inlägg av axel112 »

Har du skrivbordseffekterna på? Om så är fallet, avaktivera dessa och se om du kan klicka på fönsterna i panelen.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Inlägg: 4905
Blev medlem: 04 jan 2007, 22:58
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg

Re: Kan inte markera fönster från panelen.

Inlägg av ZX Spectrum »

* Flyttade tråden till Skrivbord *
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Jaemz
Inlägg: 16
Blev medlem: 04 feb 2008, 23:46
OS: Ubuntu
Utgåva: 10.04 Lucid LTS
Ort: Halmstad

Re: Kan inte markera fönster från panelen.

Inlägg av Jaemz »

axel112 skrev:Har du skrivbordseffekterna på? Om så är fallet, avaktivera dessa och se om du kan klicka på fönsterna i panelen.
Har testa att avaktivera de delar med compiz som har med fönster att göra utan att de blir någon skillnad. Kan även säga att om man högerklickar över ett av fönstrerna i panelen så kommer den meny upp som kommer upp om man högerklickar på ett tomt område på en panel. Ungefär som om fönstret inte vore där. Finns det något kommando för att avaktivera hela compiz så man kan utesluta det helt och hållet?
Jaemz
Inlägg: 16
Blev medlem: 04 feb 2008, 23:46
OS: Ubuntu
Utgåva: 10.04 Lucid LTS
Ort: Halmstad

Re: Kan inte markera fönster från panelen.[LÖST]

Inlägg av Jaemz »

Nu verkar det fungera igen. Efter att ha skrivit följande fungerade allt normalt igen.

Kod: Markera allt

compiz --restart
Återkommer om problemet dyker upp igen.

Tack för all hjälp!
Användarvisningsbild
axel112
Inlägg: 1810
Blev medlem: 04 jan 2007, 00:13
OS: Ubuntu
Ort: Eslöv

Re: Kan inte markera fönster från panelen.[LÖST]

Inlägg av axel112 »

Bra jobbat! (jag gjorde inte mycket :-\ )
Jaemz
Inlägg: 16
Blev medlem: 04 feb 2008, 23:46
OS: Ubuntu
Utgåva: 10.04 Lucid LTS
Ort: Halmstad

Re: Kan inte markera fönster från panelen.

Inlägg av Jaemz »

Problemet är tillbaka, se översta post.
Användarvisningsbild
Cadryc
Inlägg: 3133
Blev medlem: 07 aug 2007, 18:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Arvika

Re: Kan inte markera fönster från panelen.

Inlägg av Cadryc »

Det här kanske kan va värt att prova: öppna en terminal eller tryck alt+F2, och skriv killall gnome-panel
Jaemz
Inlägg: 16
Blev medlem: 04 feb 2008, 23:46
OS: Ubuntu
Utgåva: 10.04 Lucid LTS
Ort: Halmstad

Re: Kan inte markera fönster från panelen.

Inlägg av Jaemz »

Cadryc skrev:Det här kanske kan va värt att prova: öppna en terminal eller tryck alt+F2, och skriv killall gnome-panel
Testade detta och alla paneler försvann för att sedan någon sekund senare komma tillbaka, men det fungerar fortfarande inte.
Användarvisningsbild
axel112
Inlägg: 1810
Blev medlem: 04 jan 2007, 00:13
OS: Ubuntu
Ort: Eslöv

Re: Kan inte markera fönster från panelen.

Inlägg av axel112 »

Jag har googlat runt lite.

De svar som jag får är att det måste vara compiz som strular till det och då speciellt n plugin "compiz freewins". Att stänga av det kan hjälpa.
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet - inaktuell"