Program startas "bakom" panelen...

Magnus
Inlägg: 28
Blev medlem: 21 dec 2006, 16:54
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Göteborg

Program startas "bakom" panelen...

Inlägg av Magnus »

Hej!

Jag har ett litet irriterande problem. Jag har två paneler, en i ovan- och en i nederkanten av skärmen. När jag startar ett program, tex. Firefox, så hamnar dess titelrad bakom den övre panelen, vilket gör att jag ej kan flytta, inte stänga och inte ändra storlek på fönstret. I vissa fall kommer jag inte heller åt "arkiv, redigera...osv" för att dessa är dolda. Detta gäller ej bara firefox utan många andra program. Jag har försökt att flytta fönstrena och sedan stänga av programet och hoppas att det skall "minnas" hur stort det var och var det låg. Detta tycks inte fungera. Som det är nu måste jag alltså varje gång högerklicka på programet i aktivitetsfältet för att flytta ned det en bit. Detta börjar bli irriterande och nu undrar jag om någon kanske kan hjälpa mig att komma till rätta med detta?

mvh

Magnus
Lars
Inlägg: 6191
Blev medlem: 14 jan 2007, 19:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Stockholm

SV: Program startas "bakom" panelen...

Inlägg av Lars »

Jag har ingen lösning på problemet, men ett lättare sätt att flytta sådana fönster är att hålla ner alt och sedan dra iväg fönstret med muspekaren mitt i.
Användarvisningsbild
nicefinger
Inlägg: 1800
Blev medlem: 14 jul 2006, 08:18
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Uddevalla

SV: Program startas "bakom" panelen...

Inlägg av nicefinger »

Så hade jag med. För mig berodde det på att Compiz var felinställt.
Jag kör nu helt utan visuella effekter och då funkar det.
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Användarvisningsbild
TobbeT
Inlägg: 670
Blev medlem: 20 feb 2007, 11:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Eskilstuna

SV: Program startas "bakom" panelen...

Inlägg av TobbeT »

nicefinger skrev: Så hade jag med. För mig berodde det på att Compiz var felinställt.
Jag kör nu helt utan visuella effekter och då funkar det.
Samma här. Tror att jag testat "Normal" och det verkar fungera, men väljer jag avancerad så hamnar fönstren under panelen av någon outgrundlig anledning. Man kanske kan "nollställa" Compiz igen men jag har inte orkat helt enkelt. Man vill ju få nånting gjort också inte bara hålla på och testa massa grejer hela tiden.

//Tobbe
GGS-Data Elite, 5200+ 4GB RAM Ubuntu 11.04 64-bitars, 2x500GB HD
Magnus
Inlägg: 28
Blev medlem: 21 dec 2006, 16:54
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Göteborg

SV: Program startas "bakom" panelen...

Inlägg av Magnus »

Tackar för tipset med "alt"-knappen. Det gjorde det hela lite snabbare och enklare, men blev ju ingen lösning på problemet...
Magnus
Inlägg: 28
Blev medlem: 21 dec 2006, 16:54
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Göteborg

SV: Program startas "bakom" panelen...

Inlägg av Magnus »

Angående tipset om att "nollställa" compiz, innebär det en ominstallation via synaptic?
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

SV: Program startas "bakom" panelen...

Inlägg av Hund »

Ska räcka med att ta bort denna mapp:
~/.config/compiz
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
qwertan
Inlägg: 126
Blev medlem: 03 mar 2007, 15:00
OS: Ubuntu
Utgåva: 10.04 Lucid LTS
Ort: Sunne

SV: Program startas "bakom" panelen...

Inlägg av qwertan »

Fick samma problem när ja pillat i compiz inställningar.
Problemet var att det var fel inställt i ccsm under "placera fönster"
Så testa och ändra lite där så kanske det ordnar sej för dej.
Användarvisningsbild
Svento
Inlägg: 1288
Blev medlem: 11 jan 2009, 22:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Norrköping

Re: Program startas

Inlägg av Svento »

Gå in i Settings Manager och klicka på Fönsterram. Det näst nedersta värdet, Fönsterdekoration, ska vara satt till "any". Jag har skrivit "!state=maxhorz", vilket avdekorerar alla fönster som är maximerade i horisontell riktning. Om jag kunde använda Compiz/Emerald, skulle det innebära att ett maximerad fönster (eller ett avmaximerat fönster som täcker skärmen från höger till vänster) skulle sakna titelrad, men ett fönster som är maximerat (eller avmaximerat horisontellt) skulle sakna titelrad.

Jag försöker förtvivlat skaffa det "problem" som beskrivs här... Titelraden är ett gissel som bara tar upp skärmutrymme utan att bidra med nåt. Jag vill ha Window Buttons i panelen i stället.
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet - inaktuell"