Virtualbox [LÖST]

Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Virtualbox [LÖST]

Inlägg av Henrik Jansson »

Vad är "Virtualbox" var får man tag på det och hur installerar man det?
Syftet är att köra ett gammalt PC program i ubuntu, som inte fungerar med Wine. ( allt utom en rullnigslist i sidled fungerar, och den är nödvändig)
Senast redigerad av 1 vulfgar, redigerad totalt 30 gånger.
Anledning: Markerat tråden som löst /vulfgar
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Virtualbox

Inlägg av vulfgar »

Virtualbox gör att du kan installera ett operativsystem inne i ett annat operativsystem. Det låter krångligare än vad det är. :)
Kolla igenom den här sidan så får du nog ett bra grepp vad det handlar om http://ubuntu-se.org/wiki/Program/Virtualbox
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Virtualbox

Inlägg av Henrik Jansson »

ok.. jag följde instruktionerna på den här sidan: http://www.bloggliv.se/tag/ubuntu/

Men när jag sedan skulle starta programmet så fick jag det här meddelandet:

The VirtualBox kernel driver is not accessible to the current user. Make sure that the user has write permissions for /dev/vboxdrv by adding them to the vboxusers groups. You will need to logout for the change to take effect..
VBox status code: -1909 (VERR_VM_DRIVER_NOT_ACCESSIBLE).

Resultatkod:
0x80004005
Komponent:
Console
Gränssnitt:
IConsole {1dea5c4b-0753-4193-b909-22330f64ec45}

Jag är inte säker på att jag gjrode rätt vid installationen av Virtualbox. Man skulle välja operativsystem, jag har ubuntu 7.10 och tänkte köra w98 i Virtualbox. Jag valde Windows 98 när jag installerade, var det rätt? eller skulle man välja det operativsystemet man har?
Det jag installerade var alltså det Virtualbox som redan fanns i ubuntu, har alltså inte laddat ner något utan hittade det i pakethanteraren synaptic
Jag har en w98 skiva. Måste jag bränna ut den i nåt annat format? Det står nånting om ISO-avbild
Vad gör jag nu?
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Virtualbox

Inlägg av Bowmore »

Det du måste göra är att skapa en grupp vboxusers och också lägga till dig som medlem i den.
Det gör du under System > Administration > Användare och grupper
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Virtualbox

Inlägg av Henrik Jansson »

ok, tack för hjälpen. Nu funkar Virtualbox och jag åller på att installera w98 där. Man kan inte skada något på resten av datorn genom det man gör i Virtualbox väl? känns lite otäckt när det står att C formateras...
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Virtualbox

Inlägg av Bowmore »

Nej, det är en skyddad verkstad ;)
Men jag förstår din oro, kände likadant första gången jag körde VB.
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Virtualbox

Inlägg av Henrik Jansson »

ok! Nu har jag installerat Windows 98 i VirtualBox, och det fungerar, har även installerat ett program i w98 i sin tur, och det fungerar, men.. fönstret är ganska litet vilket gör det hela lite tråkigt, kan man gör det större? jag har försökt i kontrollpanelen att öka upplösningen där, som stog på det lägsta, men det reglaget går inte att ändra. Kan man göra på nåt annat sätt? som det är nu täcker w98 bara 1/4 av skärmen. Jag provade helskärm, men det innebär bara att det är svart runtomkring, w98 blir inte större.
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Virtualbox

Inlägg av Bowmore »

För att få en sömlös övergång med musmarkören mellan Ubuntu o Windows och valfri storlek på fönstret så måste du installera Guest Additions.

Du börjar med att välja Enheter > Montera DVD/CD > DVD/CD-avbild och där ska du hitta och montera VboxGuestAddtions.iso.

Sen installerar du med Enhter > Installera Guest Additions... så ska det fungera.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Virtualbox

Inlägg av vulfgar »

Bowmore skrev:För att få en sömlös övergång med musmarkören mellan Ubuntu o Windows och valfri storlek på fönstret så måste du installera Guest Additions.

Du börjar med att välja Enheter > Montera DVD/CD > DVD/CD-avbild och där ska du hitta och montera VboxGuestAddtions.iso.

Sen installerar du med Enhter > Installera Guest Additions... så ska det fungera.
Har en som som kör VB i windowsXP och som kör Win98 där och vi lyckas inte installera guest additions i 98:an. Jag är tveksam om det systemet stöds (har inte kollat i VBs forum ännu). Om jag hittar en lösning så återkommer jag med den.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Virtualbox

Inlägg av Bowmore »

vulfgar skrev:Har en som som kör VB i windowsXP och som kör Win98 där och vi lyckas inte installera guest additions i 98:an. Jag är tveksam om det systemet stöds (har inte kollat i VBs forum ännu). Om jag hittar en lösning så återkommer jag med den.
Stämmer tyvärr :(

Så här står det i manualen.
The VirtualBox Windows Guest Additions are designed to be installed in a virtual
machine running a Windows operating system. The following versions of Windows
guests are supported:
• Microsoft Windows NT 4.0 (any service pack)
• Microsoft Windows 2000 (any service pack)
• Microsoft Windows XP (any service pack)
• Microsoft Windows Server 2003 (any service pack)
• Microsoft Windows Vista (all editions)
Generally, it is strongly recommend to install the Windows Guest Additions.
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Virtualbox

Inlägg av Henrik Jansson »

ok, så jag får skaffa en annan windowsversion då om det ska funka? Jag har ju vista också.. men den är ganska seg.. och det blir väl ännu segare om jag kör den genom virtualbox, och det kräver ju mycket plats också.
Användarvisningsbild
Turbo
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 feb 2007, 19:40
OS: Ubuntu
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Re: Virtualbox

Inlägg av Turbo »

Du behöver nog åtminstående 1024mb ramminne för XP vill ha minst 350mb om det ska flyta på. Jag har 768mb och det är på nedre gränsen. Vista kräver mera.
( Ubuntu vill ha 350mb också).
:)
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Virtualbox

Inlägg av Henrik Jansson »

ok.. men varför ska jag behöva 1024Mb om xp vill ha 350 och ubuntu vill ha 350?
Användarvisningsbild
Turbo
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 feb 2007, 19:40
OS: Ubuntu
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Re: Virtualbox

Inlägg av Turbo »

Henrik Jansson skrev:ok.. men varför ska jag behöva 1024Mb om xp vill ha 350 och ubuntu vill ha 350?
Jo, 768mb uppfattar jag som en nedre gräns. Det funkar men om jag kör något krävande program i XP så blir XP tvingad att ta hjälp av växlingsutrymme som då jobbar saktare än ramminnet.
Likaså om du har XP startat virtuellt och samtidigt vill köra program i Ubuntu och samtidigt får för dej att surfa med Firefox,.....så kan det bli för lite ramminne och då får växlingsutrymmet ta över som jobbar långsammare.

Ett exempel. Jag ska göra en överföring på Handelsbanken i XP som körs virtuellt.
Det går hur bra som helst för det kräver inte stora resurser.

Ska jag köra krävande videoredigering i samma XP så behöver du mera minne, annars tar det evigheter eller så hänger sig datorn.

Därför sa jag 768mb.... men helst mera...gärna 2Gb ramminne när du jobbar virtuellt. :)
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Virtualbox

Inlägg av Henrik Jansson »

ok, syftet är bara ett köre att mycket enkelt specialprogram i windows, som inte fungerar i wine (rullningslisten i sidled fungerar inte,men det kanske går att ordna på annat sätt?)
Jag kanske kan ta bort en massa funktioner i windows som inte behövs? Hur mycket kräver windows 2000 och NT? Windows 95 och 98 duger också för mig, men duger inte ritkigt för virtualbox (jag kan inte ändra upplösningen på skärmen för w98, vilket gör att jag bara kan använda en fjärdedel av skärmen, men det kanske går att lösa på annat sätt?)
Jag har nu 512 Mb RAM, och jag tror grafikkortet använder en del av det, så det verkar bara vara 440 kvar.. går det då alls att köra xp i virtualbox i ubuntu 8.04?
Användarvisningsbild
Turbo
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 feb 2007, 19:40
OS: Ubuntu
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Re: Virtualbox

Inlägg av Turbo »

Henrik Jansson skrev:ok, syftet är bara ett köre att mycket enkelt specialprogram i windows, som inte fungerar i wine (rullningslisten i sidled fungerar inte,men det kanske går att ordna på annat sätt?)
Jag kanske kan ta bort en massa funktioner i windows som inte behövs? Hur mycket kräver windows 2000 och NT? Windows 95 och 98 duger också för mig, men duger inte ritkigt för virtualbox (jag kan inte ändra upplösningen på skärmen för w98, vilket gör att jag bara kan använda en fjärdedel av skärmen, men det kanske går att lösa på annat sätt?)
Jag har nu 512 Mb RAM, och jag tror grafikkortet använder en del av det, så det verkar bara vara 440 kvar.. går det då alls att köra xp i virtualbox i ubuntu 8.04?
Windows 2000 kan köras med 64 mb ramminne. Hur det var med grafiken i 2000?
har för mej att jag bara fick 16 färger.....Men du kan ju prova. Kör du 2000 så ge den 128 i minne så blir det ändå över 384 till Ubuntu, så är det okey.
Användarvisningsbild
mcNisse
Inlägg: 5211
Blev medlem: 06 feb 2007, 20:51
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Virtualbox

Inlägg av mcNisse »

Jag kör en w2k i virtualbox. Det går utmärkt att få lite mer färger genom att installera virtualbox addons, eller vad det nu heter.
Användarvisningsbild
Turbo
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 feb 2007, 19:40
OS: Ubuntu
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Re: Virtualbox

Inlägg av Turbo »

Som du kan se här så lyckas jag vid test köra XP med 128 ramminne
Vid installationen hade jag 384mb till XP virtuellt.

Enligt: Windows XP - Wikipedia, den fria encyklopedin
Systemkrav för Windows XP (från Microsoft) är: Processor: 233 MHz, RAM-minne: 64 MB
Räkna då inte med att köra något tyngre !
Bilagor
Skärmbild.jpg
Skärmbild.jpg (109.81 KiB) Visad 8496 gånger
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Virtualbox

Inlägg av Henrik Jansson »

ok, tack för hjälpen. Då kanske jag kan köra xp ändå då. Ska se vilken version jag får tag på. Men 2000 är väl att föredra, för den kräver mindre?
Henrik Jansson
Inlägg: 799
Blev medlem: 10 feb 2008, 23:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Virtualbox

Inlägg av Henrik Jansson »

Funkar det att köra sömlöst med millenium också?
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"