CAD i GNU/Linux

Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

CAD i GNU/Linux

Inlägg av farmfield »

nixy skrev:Än så länge måste jag starta Windows i Virtualbox för att kunna använda mitt CADprogram. Om jag istället lyckas få igång det under Wine, så kan jag använda Linux för alla mina arbetsuppgifter :)
(citerat ur tråden: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=61&t=5542)

Så hur är det med CAD-programmen under GNU/Linux, finns det något som är i klass med t.ex. AutoCAD?
Användarvisningsbild
micke_nordin
Inlägg: 1539
Blev medlem: 21 aug 2008, 17:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: CAD i GNU/Linux

Inlägg av micke_nordin »

Kod: Markera allt

sudo apt-get install qcad
Finns i förråden alltså, vet dock inte hur det är.

/Micke
Användarvisningsbild
mcNisse
Inlägg: 5211
Blev medlem: 06 feb 2007, 20:51
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: CAD i GNU/Linux

Inlägg av mcNisse »

Jag har använt qcad. Men jag vet på andra sidan inte hur auto-cad fungerar.
Tyckte att vissa handgrepp var besvärliga och ologiska början... Jag ritade en plåt till datorlåda, det visade sig sedan när jag fick moderkortet att min ritning inte behövdes. Men det var kul att rita lite.
s_t
Inlägg: 30
Blev medlem: 16 sep 2008, 15:48
OS: Fedora
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: CAD i GNU/Linux

Inlägg av s_t »

QCad funkar ganska bra, dock lite svårt att komma igång med det för min del. Du bör helt klart testa det.
Användarvisningsbild
Ambassadeur5000
Inlägg: 304
Blev medlem: 08 aug 2008, 20:36
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: CAD i GNU/Linux

Inlägg av Ambassadeur5000 »

s_t skrev:QCad funkar ganska bra, dock lite svårt att komma igång med det för min del. Du bör helt klart testa det.
Finns det några "riktiga" Cad/Visualiseringsprogram program typ: Catia v5, Solid Works, Rhino eller 3D studio max?
KiviE
Inlägg: 2157
Blev medlem: 25 okt 2007, 14:00
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Luleå

Re: CAD i GNU/Linux

Inlägg av KiviE »

BRL-CAD finns ju också http://brlcad.org/

Gammal veteran från 1979 http://en.wikipedia.org/wiki/BRL-CAD
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: CAD i GNU/Linux

Inlägg av farmfield »

Ambassadeur5000 skrev:Finns det några "riktiga" Cad/Visualiseringsprogram program typ: Catia v5, Solid Works, Rhino eller 3D studio max?
Nu är ju programmen du nämner inte 'riktiga' CAD-program heller, bottenplattan i Catia är väl mest för simulering, SolidWorks för solidmodellering, Rhino för att modellera nurbs och 3D Studio (som jag HATAR, är certad på det & AutoCAD r13 en gång i tiden) är ju lite av ett allt-i-ett modellerings, animerings och renderingspaket... Sen kan alla dom här applikationerna göra det mesta eller delar av vad dom andra kan fast med olika grader av hi-tech'iness...

Catia < V6 går med största sannolikhet att få igång på GNU/Linux eftersom det är ett *NIX-program från början, huruvida dom har någon färdigkompilerad version för GNU/Linux vet jag dock inte. SolidWorks, Rhino 3D & 3DS Max är bara för Windows. För GNU/Linux finns dock ett rätt avancerat 3D-paket som heter Blender och som klarar det mesta.
jfk
Inlägg: 13
Blev medlem: 27 nov 2008, 20:43
OS: Ubuntu
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Re: CAD i GNU/Linux

Inlägg av jfk »

farmfield skrev: Nu är ju programmen du nämner inte 'riktiga' CAD-program heller, bottenplattan i Catia är väl mest för simulering, SolidWorks för solidmodellering, Rhino för att modellera nurbs och 3D Studio (som jag HATAR, är certad på det & AutoCAD r13 en gång i tiden) är ju lite av ett allt-i-ett modellerings, animerings och renderingspaket... Sen kan alla dom här applikationerna göra det mesta eller delar av vad dom andra kan fast med olika grader av hi-tech'iness...
Ursäkta min fråga men vad menar du med "riktiga" CAD-program?? För mig är definitivt Catia V5 ett riktigt CAD-program.

Om jag tänker på High-End CAD-program som används inom tex. bil- och flygplansindustrin, så tänker jag främst på Catia V5 och Siemens NX6 (NX som förövrigt funkar på Linux).
För mera mid-end program så finns då SolidWorks, SolidEdge och Pro/Engineer. Pro/Engineer har upp till version 3.0 funkat på Linux.

3D Studio och Blender är ju 3D-modelleringsprogram, javisst, men du använder ju dem bara till "formgivning" om man säger så, inte till riktig konstruktion! :)

/Jens
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: CAD i GNU/Linux

Inlägg av farmfield »

Det är väl just det som gör Catia till ett "oriktigt" CAD-program, hehe, det är en überavancerad CAD-suite med simulering & jag vet inte vad, alltså mer åt high-end industrial deign & beräkningsdynga, hehe... Jag tror inte det sitter några arkitekter i och kör Catia här i Schwedala direkt... ;D

Men visst har du helt rätt, jag menade det inte riktigt så som det lät... Det var väl just det där med mid-end jag var inne på, sorry... Det är ju lite så att rätt verktyg till rätt grej...

Så nån bygger ett flygplan, ingenjörer sitter och meklar med Catia och beräknar stress på vingfästen, andra i ProEngineer med el-modulen eller hydralmodulen för att designa landningstället, intriörnissarna sitter i Rhino och designar stolar och dörrhandtagen, vissa motordelar designas i SolidWorks, marknadsföringsavdelningen sitter i 3D-Studio och gör visualiseringar för investerarna o.s.v...

Men numera så flyter applikationerna mer in i varandra än för 10 år sen när jag jobbade med 3D/visualisering och den biten. Då såg vi hur Alias gick från industridesign till att mosa Softimage med Maya och alla köpte och sålde varandra - Microsoft ägde t.o.m. Softimage ett tag :o - men till slut ägde Avid det mesta, hehe... Man glömmer hur länge sen det är...
nidelius
Inlägg: 1
Blev medlem: 21 okt 2008, 12:42
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: CAD i GNU/Linux

Inlägg av nidelius »

Har inte själv testat det men snubblade på detta program idag. Det är ju ett betalprogram men verkar kompetent: Bricscad
https://www.bricsys.com/en_GB/index.jsp
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"