[SLUTSATS:] Alternativ till Nautilus

Användarvisningsbild
cthulhu
Inlägg: 789
Blev medlem: 05 jan 2009, 14:11
OS: Debian

[SLUTSATS:] Alternativ till Nautilus

Inlägg av cthulhu »

EDIT (2009): Se längre ner för en lång recension om de olika filhanterarna.
EDIT (2010): Se (ännu) längre ner för tipps på andra filhanterare
----------------------------------------------------------------------------
Jag söker alternativa filhanterare till Nautilus.
Jag har precis bytt från XP till ubuntu. Har altid hatat filhanteraren i Windows, men tycker inte att Nautilus är någon avsevärd förbättring. Med risk för att låta gammal som mossa så har jag aldrig lyckats hitta någon filhanterare som kan klå den gamla DOS-klassikern Norton Commander (http://www.abandonia.com/en/node/23027).

Det jag saknar i Nautilus är tex att kunna dela fönstret i mitten och kunna gå in i olika mappar och enkelt via menyn kunna jämföra innehållet (markera identiska filer), sjukligt använbart när man inte håller koll på om man har uppdaterat backuper mm.

Sedan är inte Nautilus super snabbt som Norton Commander, men det tillhör väl forna tider?
Senast redigerad av 3 cthulhu, redigerad totalt 25 gång.
Användarvisningsbild
micke_nordin
Inlägg: 1539
Blev medlem: 21 aug 2008, 17:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Hitta alternativ till Nautilus?

Inlägg av micke_nordin »

Midnight Commander kanske är nått för dig?

/Micke
Lars
Inlägg: 6191
Blev medlem: 14 jan 2007, 19:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Stockholm

Re: Hitta alternativ till Nautilus?

Inlägg av Lars »

Eller kanske Gnome Commander. Båda installeras enkelt via paketen mc respektive gnome-commander.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Inlägg: 4905
Blev medlem: 04 jan 2007, 22:58
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg

Re: Hitta alternativ till Nautilus?

Inlägg av ZX Spectrum »

Någon lika bra filhanterare som Total Commander (Norton Commander) lär inte dyka upp på linuxmarknaden på en avsevärd tid.
Dom som jag tycker är bäst är Krusader och Gnome Commander. Gnome Commander har problem med att uppdateras ibland. Krusader är grymt bra på att packa upp zip-filer på ett smidigt sätt. Midnight Commander är den snabbaste av dom men saknar många funktioner.
Har dock gett upp tanken på Norton Commander-modellen till linux eftersom dom inte håller måttet och kör istället med Nautilus/PCman.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
dmz
Inlägg: 3292
Blev medlem: 29 jul 2008, 19:42
OS: Arch Linux

Re: Hitta alternativ till Nautilus?

Inlägg av dmz »

vifm!
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
webaake
Inlägg: 3962
Blev medlem: 09 maj 2007, 09:46
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Hitta alternativ till Nautilus?

Inlägg av webaake »

Thunar är inte fel det heller! Funkar bättre än Nautlius i vissa fall och har lite plugins man kan installera enkelt.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
mcNisse
Inlägg: 5211
Blev medlem: 06 feb 2007, 20:51
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Hitta alternativ till Nautilus?

Inlägg av mcNisse »

Du kan testa konqueror och dolphin från kde. Konqueror kan dela fönstren hur många gånger som helst. Dolphin kan dela fönstret i 2 delar.
Användarvisningsbild
Solbacken
Inlägg: 86
Blev medlem: 24 apr 2008, 09:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Ort: Kolsva. En annan del av Köping

Re: Hitta alternativ till Nautilus?

Inlägg av Solbacken »

Lånar tråden för en relaterad fråga.

Är det någon av dessa filhanterare som är bättre på att ta med mappade samba-diskar? Som det är nu i Ubuntu så är det ju lite si och så med det. I vissa program kan man hämta filer direkt ur sambaservern och en del måste man först kopiera upp dom till en lokal disk. Det är en av dom få saker som verkligen stör i Ubuntu.
Användarvisningsbild
cthulhu
Inlägg: 789
Blev medlem: 05 jan 2009, 14:11
OS: Debian

Re: Hitta alternativ till Nautilus?

Inlägg av cthulhu »

En annan fråga:
Hur integrerat är Nautilus i Ubuntu, går det att ta bort?
Har läst någon stans att om man tar bort Nautilus så försvinner alla ikoner från skrivbordet, stämmer detta? varför är det så?
Betyder detta att om man vill ha mappar på skrivbordet så måste man ha Nautilus?

Har testat lite Kubuntu också, gillar att man kan ha en valfri öppen mapp på skrivbordet, vet någon vad den funktionen heter för när jag installerade KDE4-core paketet fick jag inte med den funktionen, så jag bytte tillbaka till gnome.
Användarvisningsbild
mcNisse
Inlägg: 5211
Blev medlem: 06 feb 2007, 20:51
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Hitta alternativ till Nautilus?

Inlägg av mcNisse »

cthulhu skrev:Har testat lite Kubuntu också, gillar att man kan ha en valfri öppen mapp på skrivbordet, vet någon vad den funktionen heter för när jag installerade KDE4-core paketet fick jag inte med den funktionen, så jag bytte tillbaka till gnome.
Folderview, tyvär vet jag inte vad det skulle vara översatt till på svenska.
Användarvisningsbild
mcNisse
Inlägg: 5211
Blev medlem: 06 feb 2007, 20:51
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Hitta alternativ till Nautilus?

Inlägg av mcNisse »

cthulhu skrev:Har testat lite Kubuntu också, gillar att man kan ha en valfri öppen mapp på skrivbordet, vet någon vad den funktionen heter för när jag installerade KDE4-core paketet fick jag inte med den funktionen, så jag bytte tillbaka till gnome.
Folderview, tyvär vet jag inte vad det skulle vara översatt till på svenska.
Användarvisningsbild
maths57
Inlägg: 2911
Blev medlem: 22 jun 2007, 15:10
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Stockholm

Re: Hitta alternativ till Nautilus?

Inlägg av maths57 »

Solbacken skrev:Är det någon av dessa filhanterare som är bättre på att ta med mappade samba-diskar? Som det är nu i Ubuntu så är det ju lite si och så med det. I vissa program kan man hämta filer direkt ur sambaservern och en del måste man först kopiera upp dom till en lokal disk. Det är en av dom få saker som verkligen stör i Ubuntu.
Har inte så stor erfarenhet av Konqueror, men det lilla jag har prövat så tycker jag att den presterar bättre för att ansluta till sambautdelningar än Nautilus, som ibland är riktigt jobbig.
Lars
Inlägg: 6191
Blev medlem: 14 jan 2007, 19:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Stockholm

Re: Hitta alternativ till Nautilus?

Inlägg av Lars »

Solbacken skrev:Är det någon av dessa filhanterare som är bättre på att ta med mappade samba-diskar? Som det är nu i Ubuntu så är det ju lite si och så med det. I vissa program kan man hämta filer direkt ur sambaservern och en del måste man först kopiera upp dom till en lokal disk. Det är en av dom få saker som verkligen stör i Ubuntu.
Jag trodde det var löst iom att GnomeVFS byttes GVFS?
Användarvisningsbild
cthulhu
Inlägg: 789
Blev medlem: 05 jan 2009, 14:11
OS: Debian

SLUTSATS

Inlägg av cthulhu »

Jag har nu testat en del av de nämnda filhanterarena, och tänkte sammanfatta vad jag kom fram till. Ni får ursäkta alla detaljer huruvida enheter dyker upp/mountas korrekt, då detta endast är av intresse för oss/mig som använder fluxbox (eller annan *box/WM). För användare av Gnome/KDE/Xfce kommer allting att mountas som vanligt, automatiskt, och dyka upp oavsett vilken filhanterare man använder.


PCmanFM
Denna är onekligen en lite Nautilus-light, med möjlighet att rita desktop, vilket gör att den verkligen kan ersätta nautilus för de som vill ha ikoner på skrivbordet. Bra dessutom att man kan välja att vid högerklick på skrivbordet få antingen "skrivbordsmenyn" eller menyn från sin fönsterhanterare, eftersom jag för tillfället kör Fluxbox är det nödvändigt att jag får upp rätt meny vid högerklick på skrivbordet.
PCmanFM har även auto-mountning av inkopplade externa enheter, vilket är praktiskt. Man har två paneler, den vänstra visar antingen enheter och "favoritmappar" eller så visar den trädvy, dock verkar det inte finnas stöd för drag-and-drop mellan höger och vänster panel, vilket känns som att den haltar lite. Det är alltså tänkt att man naivgerar genom vänstra panelen och filhanterar med höger, ungefär som Nautilus.
Det man får med denna hanterare är en liten miniatyr nautilus, snabb, men med färre funktioner. Kan inte se någon punkt där den skulle vara bättre än nautilus, bortsett från att den har två användbara menyval: "öppna mappen som root" och "öppna terminal här".


Midnight Commander
Denna ser ju onekligen exakt ut som Norton Commander, men tyvärr fattas många funktioner som jag gärna vill ha. MC kör man från terminalen, precis som man gjorde med NC, och något som var riktigt bra med NC var att du då kunde köra kommandon, som vanligt i DOS/Terminalen, men gör du detta i MC kan man inte stänga av höger eller vänster panel så att man kan se vad terminalen har gett för output. Med ctrl+o kan man dock stänga av båda panelerna men inte en åt gången, dessutom försvinner alla MC menyer vid ctrl+o, vilket känns onödigt. Vidare kan man heller inte använda ena panelen till att granska innehållet i de filer man markerar i andra panelen, som man kunde/kan i NC. Däremot kan man få den ena panelen att visa annan information så som filsystems inf. enhets information mm, precis som NC. MC är den bästa filhanteraren om man behöver ersätta/skriv över en fil, eftersom den ger tillräckligt med information så att man kan fatta rätt beslut, vilket inte de övriga gör, med undantag för Tux Cmd.
Slutdommen är att den är ändå rätt nära NC, och med tid hoppas jag att den når hela vägen dit.
För att ta sig till externa enheter verkar det inte finnas en meny som i NC, utan man får snällt ta sig manuellt till /media/enhet.
Jag kan rekommendera denna som åtminstone ett komplement till annan filhanterare, eftersom den är liten och väldigt bra att ha som ett ess i ärmen. När man öppnar MC från terminalen öppnar den sig automatiskt i den katalog man befinner sig, användbart, eftersom det ger mig en enkel och snabb överblick av kataloginnehåll och dessutom kan man navigera och gå in i packade filer, enklare än att sitta med "ls -l" mm.


Gnome-Commander
Detta är utan tvekan den vinnande filhanteraren för mina behov. Den har så gott som alla funktioner jag efterfrågar, och är dessutom mycket konfigurerbart. Den kan synkronisera kataloger, jämföra kataloger, invertera markeringar, dölja säkerhetskopieringar (som man själv kan definiera vad som skall höra hit, normalt sätt är det *.*~ och .bak), kort och gott har den alla funktioner som de övriga filhanterarna plus en hel del till, förpackat i ett konfigurerbart utförande.
GC har fullt stöd för drag-and-dropp, fast med två-panelutförandet föredrar jag att använda F5, då man även i kopierings-ögonblicket enkelt kan byta namn på det man kopierar. Dessutom så flyttar den inte filer när du drag-and-droppar inom samma enhet som övriga filhanterare utan den kopierar istället. Skall många filer flyttas/kopieras gör man som vanligt, shift + pil up/ner, för att markera, sedan F6/F5 för flytta/kopiera. Vill man öppna markerad katalog i andra panelen tex högra; Ctrl+plihöger.
Vid högerklick får man upp meny med de vanliga kommandona samt ett par till som "öppna terminal här" mm (mycket bra!). En annan användbar funktion är att man kan välja att bara kopiera filnamnet när man har markerat en mängd filer, vilket hjälper en att leva i symbios med terminalen.

Saknar dock tangentbordsgenväg för att snabbt dölja/visa dolda filer och kataloger, istället för att behöva gå via menyn. Men om man skall in i en dold katalog är det smidigt att ha kvar att man döljer .*-filer för man har trots allt en kommandorad längst ner, i mitt fall går jag ofta in i hemkatalogen och därifrån "cd .fluxbox" där jag har mina konfigureringsfiler. Snabbt och lätt utan att behöva se en miljard dolda filer i min hemkatalog, som hade varit fallet i Nautilus och PCmanFM då man hade behövt: ctrl+h och sedan ett myller av kataloger.

Låter man Nautilus eller PCmanFM automounta ens externa enheter kommer de snabbt och lätt upp i huvudet (mellan menyn och panelerna) på GC. Som sagt är GC mycket konfigurerbart, man har massvis med bra tangentbordsgenvägar, och man kan även lägga till enheter att visas i huvudet. GC är även konfigurerbart vad gäller färganvändning vid markering, yt-bakgrund, ikon-bilder för filer, typsnitt, datumvisning, mm; och som sagt, det där med mountning är endast ett bekymmer för de utan Gnome/KDE/Xfce.

I enhets-huvudet har man direkt efter installation av GC genväg till /home och /SMB, jag har även lagt till /root, och man kan lägga till fler enheter om så önskas. Eftersom jag inte sitter på ett nätverk kan jag inte testa Samba-funktionen.

Jag har även lagt till en insticksmodul som heter File Roller som ger mycket gott stöd för en mängd olika komprimerings-metoder, (.zip, .arj, .tar .gz .lzh, .rar, .deb, .rpm, + ett tiotal till).

Tips: När man lagt in GC som genväg (på skrivbordet/menyn/tangentbordet) kan man enkelt fördefiniera i vilka kataloger den skall stå tex. "gnome-commander -l ~/Dokument -r ~/Bilder". Annars kommer GC ihåg var du var senast och återställer sig efter det, vilket kan vara praktiskt.


Tux Commander
Denna klarade sig inte länge i mitt test, varför jag inte har använt den särskilt mycket, gick igenom menyerna, och kan konstatera att den inte använder två-panelutförandets finesser till fullo. Att det överhuvudtaget inte finns någon "jämför kataloger" eller "synkronisera kataloger" eller liknande är ett stort minus i min bok. Denna har dock en möjlighet att dela filer, vilket inte de andra har, men jag använder hellre Gnome-Commander, och den dag jag skulle behöva dela en fil kör jag terminalen istället. Den har dock en bra funktion de övriga saknar, som nämns under "Övriga Likheter/Skillnader", längre ner.


Krusader
Denna har jag inte testat än, det är en KDE-app, med två-panelsutförande, som verkar ha en stark anhängarskara varför den nog är ett bra alternativ till Gnome-Commander om man inte vill få in Gnome i sitt Kubuntu/KDE.


Thunar
Ej testad. Denna ses ofta som ett alternativ till PCmanFM.


Dolphin
Detta är standardhanteraren i KDE. Jag har inte testat den eftersom den inte verkar mer imponerande än Nautilus.


ROX-Filer
Denna skiljer sig markant från de övriga i sitt utseende, och användarsätt. Kan dock vara värt att nämna att detta, tillsammans med PCmanFM inte är någon två-panels-filhantgerare, varför de inte är direkt intressanta för min del.
Då man startar ROX får man upp ett fönster, utan menyer, utan några navigationsmöjligheter utöver att vandra genom hela katalogstrukturen för att ta sig dit man vill. När man väl hittat menyerna (högerklicka på arbetsytan) finns det många inställningsmöjligheter ser det ut som, och det är tydligt att denna filhanterare är tänkt att kompletera icke Gnome/KDE/Xfce-användare, eftersom den kan göra både paneler, ikoner, mm. Jag vet att det talas en del om denna i openbox/fluxbox/blackbox/WM-världen, men jag gillar den inte alls, ingen intuitiv känsla för hur man navigerar, rörig och inga små fina diskreta ikoner som i GC, utan stora mongo-bilder på varje fil (tänk windows explorer), detta går givetvis att ändra men hur det ser ut vid installation ger ändå en vink åt hur utvecklarna tycker att den skall användas.
Precis som infernaliska Windows explorer eller filutforskaren eller vad den nu heter har ROX-Filer möjligheten att skapa dolda thumbnails-filer för att snabbare kunna få minniatyrbilder av alla ens bilder i en katalog. Dock verkar den lägga dessa thumbnail-cache-filer i en dold katalog istället för i alla kataloger med bilder som windows explorer.
Vidare fungerar ROX dåligt ihop med mitt tema, som har svart arbetsyta/fönster och vit text, det verkar som om textfärgen förblir opåverkad av mitt tema och därmed osynlig (svart på svart så att säga).



Övriga Likheter/Skillnader mellan de olika filhanterarna och dess styrkor/svagheter:
Root: Gnome-Commander och PCmanFM har en meny "öppna som systemadmin" vilket är användbart, men själv kör jag gärna via terminalen för sådana åtgärder. Nautilus saknar denna funktion i sitt grundutförande men det finns ett skript man kan lägga till för detta. MC och Tux saknar funktionen helt.

Ersätt/Skriv över: Detta är den enda punkten där Tux Commander slår de andra, utom MC och ROX, på fingrarna. Det jag saknar hos PCmanFM, Nautilus och GC är att när de frågar om man vill skriva över/ersätta en fil med samma namn får man i notifikationsrutan ingen information utöver namnet. Här har däremot Tux Commander, precis som Filhanteraren i Windows, information om datum och storlek på de olika filerna med samma namn. Ännu bättre här är MC som även ger en valmöjligheten att "skriv över om storleken skiljer" samt en mängd annan nyttig information. I ett sista minuten test visar det sig att även ROX briljerar på detta område.
Man vill ogärna skriva över sitt dagsverke med gårdagens backup...

Tangentbord: Vidare har Midnight Commander, Gnome Commander och Tux Commander samma tangentbordsgenvägar som Norton Commander, och i mitt fall sitter dessa i ryggmärgen, det är ju helt självklart att F5 kopierar och F6 flyttar, F3 granskar, F4 öppnar filen i fördefinierad texteditor, mm. ROX, Dolphin, Nautilus, PCmanFM är överhuvudtaget inget två-panels-filhanterare och saknar därför dessa genvägar som är så användbara i de övriga NC-klonerna.

Övrigt: Endast Nautilus mellanlandar borttagna filer i papperskorgen, vilket kan vara en fördel eller nackdel beroende på tycke och smak. Själv känner jag att om jag vill ta bort något så skall det bort. Endast Nautilus och PCmanFM har automountning av externa enheter. Sedan kan man ju diskutera huruvida det är en filhanterares jobb att mounta enheter, eller rita ikoner på skrivbordet för den delen. Det finns ju små applikationer för detta så som idesk, fbdesk, ivman, usbmount, pmount. (just ivman och pmount fungerar inte riktigt som de skall i intrepid 8.10 pga en bugg, har en tråd om detta på http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=67&t=37720)

Alla dessa filhanterare har styrkor och svagheter, men tills tiden är mogen kommer jag fortfarande att gå in i Dosbox och köra min älskade Norton Commander och fälla en stillsam tår över tider som en gång var.


Slutord
Komplettera gärna min lilla sammanfattning med egna åsikter, och gärna mer information om krusader, som jag egentligen borde testat. Hoppas att detta har varit till glädje för någon.
Användarvisningsbild
Barre
Inlägg: 2298
Blev medlem: 13 dec 2006, 10:23
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: [LÖST/SLUTSATS:] Alternativ till Nautilus

Inlägg av Barre »

Tack för att du tog dig tid att sammanställa på ett mycket snyggt sätt cthulhu! :)
Användarvisningsbild
danno
Inlägg: 445
Blev medlem: 08 okt 2006, 10:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Ort: Norrköping

Re: Hitta alternativ till Nautilus?

Inlägg av danno »

Solbacken skrev:Lånar tråden för en relaterad fråga.

Är det någon av dessa filhanterare som är bättre på att ta med mappade samba-diskar? Som det är nu i Ubuntu så är det ju lite si och så med det. I vissa program kan man hämta filer direkt ur sambaservern och en del måste man först kopiera upp dom till en lokal disk. Det är en av dom få saker som verkligen stör i Ubuntu.
Nja, har du monterat (mappat på windows-språk) så ligger ju det utdelade i ditt lokala filsystem.
Fördelen du har här, är att du ju kan montera dem precis var du vill. Du behöver alltså aldrig mer bry dig om vilken "enhetsbokstav" som är ledig...

Om du däremot INTE monterar, utan bara bläddrar på en servers utdelade resurser, med Nautilus, eller annan filbläddrare, kan det vara så att vissa program inte vill öppna vald fil direkt över nätverket.

Detta problem kommer du alltså att ha, oavsett vilken bläddrare du än väljer.
Användarvisningsbild
mcNisse
Inlägg: 5211
Blev medlem: 06 feb 2007, 20:51
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: [LÖST/SLUTSATS:] Alternativ till Nautilus

Inlägg av mcNisse »

@cthulhu Trevlig sammanfattning av dina erfarenheter.

I kde finns även konqueror. Den är inte enbart en webbrowser utan även en filhanterare. Konquerors styrka är inte som webbrower utan som filhanterare. Den stöder många protokoll, går att dela fönstret i hur många delar som helst och för de som kör kde går det att inbädda andra applikationer.
Användarvisningsbild
cthulhu
Inlägg: 789
Blev medlem: 05 jan 2009, 14:11
OS: Debian

Re: [LÖST/SLUTSATS:] Alternativ till Nautilus

Inlägg av cthulhu »

Sitter i träsket igen och håller på att gå över till Midnight Commander helt nu. Samtidigt sneglar jag på lite andra filhanterare och tänkte att det vore bra att samla dem här:

emelFM2
byggd på GTK+. Ser ut som en Norton Commander klon, att man inte hört talas om denna tidigare?
http://emelfm2.net/
ScreenShots

BSCommander (beesoft commander)
Använder QT4/QT3. NC (/MC) klon
http://www.beesoft.org/index.php?id=bsc

X File Explorer (Xfe)
Endast X11. Dubbla paneler. Har pillat runt lite med denna, rätt trevlig, om man vill ha en med X11-utseende.
http://roland65.free.fr/xfe/
screenshots

Worker File Manager
Behöver i princip endast X11, precis som Xfe.
http://www.boomerangsworld.de/cms/worker/index?lang=en
screenshots

TDFSB (Take a walk through your filesystem!)
Vad tusan detta är vågar jag inte gissa, men den visar kataloginnehållet i 3D! Att döma av bilderna, så är det mer snyggt än praktiskt, om ens det.
http://www.determinate.net/webdata/seg/tdfsb.html

Eagle Mode
Denna skall kunna göra allt, tom. konfigurera kärnan.
http://eaglemode.sourceforge.net/index.html
screenshots

Meld: Diff and merge tool.
Kanske ingen filhanterare, men användbar...
http://meld.sourceforge.net/index.html



Här är även en howto om hur man byter ut nautilus mot Rox
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=48169
och här är en liten modifikation till denna för Gnome-commander:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=493691
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"