Firefox stänger ner EFTER Java har körts [LÖST]

Mappimappen
Inlägg: 55
Blev medlem: 08 feb 2009, 18:52
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Firefox stänger ner EFTER Java har körts [LÖST]

Inlägg av Mappimappen »

Jag kör 8.04 och har Sun Java 6-07 (-jre och -plugin) installerat (via Synaptic).
Java i sig fungerar utmärkt så där är det inga problem.

Istället är problemet att efter man spelat Runescape (http://www.runescape.com) som är Java-baserat, loggat ut och går till en annan sida (och lämnar den inladdade "Java-miljön"), stänger Firefox ner sig själv efter cirka fyra sekunder. Varje gång...

Jag har ett Nvidia 7600GT grafikkort och kör drivrutin 173.14.12 (installerat med envyng, också installerat via Synaptic).
Har även testat att använda Ubuntus egna proprietära drivrutiner med samma problem.

När ingen proprietär drivrutin alls används, får detta till följd att runescape inte går att spela i 3D-miljö (Vid laddning av spelet, hänger det sig vid "startar 3D library". Om man trycker esc kan man logga in och då spela i 2D-miljö).
Efter avslutat spel och hopp till annan "java-fri" sida, uppstår inte problemet med att Firefox stänger ner sig.

Felet borde alltså på något sätt vara kopplat till att Java laddar in 3D bibliotetket, eller?

Är det någon annan som har samma Firefox/Java-problem och/eller förslag på vad som gör att Firefox stänger ner sig på detta sätt?
Senast redigerad av 2 Mappimappen, redigerad totalt 27 gång.
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Firefox stänger ner EFTER Java har körts

Inlägg av Ulsak »

Jag tror inte att det är ett specifikt javaproblem utan ett runescapeproblem. jag fick samma fel när jag loggade ut.
Mappimappen
Inlägg: 55
Blev medlem: 08 feb 2009, 18:52
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Firefox stänger ner EFTER Java har körts

Inlägg av Mappimappen »

Tack för svar.

Kan det vara så att problemet på något sätt är relaterat till kombinationen Linux (Ubuntu), Java och Runescape?

Problemet uppstår nämligen inte när Runescape körs under XP Home med Firefox.
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Firefox stänger ner EFTER Java har körts

Inlägg av Ulsak »

Det finns en open-java också. Undrar hur den beter sig ?
Mappimappen
Inlägg: 55
Blev medlem: 08 feb 2009, 18:52
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Firefox stänger ner EFTER Java har körts

Inlägg av Mappimappen »

Någon annan som har erfarenheter hur sun-java alternativt open-java påverkar Firefox efter runescape-utloggning och hopp till annan sida?
Stänger Firefox ner sig för er också?

Skulle man kunna kalla fenomenet för en Firefox-bug eller skall man adressera det som ett Java-problem? ???
Mappimappen
Inlägg: 55
Blev medlem: 08 feb 2009, 18:52
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Firefox stänger ner EFTER Java har körts

Inlägg av Mappimappen »

Upptäckte idag att varje gång som Firefox kraschat efter runescapespelande så har det skapats en omfattande
log-fil i min hemmapp som inleds med "An unexpected error has been detected by Java Runtime Environment".

Har just skickat en buggrapport till Sun Java, vi får se vad det kan tänkas få för resultat.
Mappimappen
Inlägg: 55
Blev medlem: 08 feb 2009, 18:52
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Firefox stänger ner EFTER Java har körts

Inlägg av Mappimappen »

Så här efter sju månader kvarstår fortfarande problemet. Kanske är det som Ulsak skriver att problemet är relaterat till Runescape snarare än till Java. Hursomhelst är det förmodligen något man får leva med.
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"