Micen fungerar ej (Asus P5KPL-VM)

lobba
Inlägg: 38
Blev medlem: 16 jun 2007, 14:56
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Micen fungerar ej (Asus P5KPL-VM)

Inlägg av lobba »

Halloj!!

Jag har precis byggt mig en ny dator och har installerat 7.10 på denna , allt fungerar utom micen på det interna ljudkortet , har nog provat allt jag kunnat , men det fungerar inte .oavsett vad jag testar.
Jag vill att detta skall fungera , så man kan köra TS när man spelar.

Moderkortet är ett Asus P5KPL - VM
Det inbyggda ljudkortet är ett Realtek ALC 662

Något man kan testa som jag har missat ??

Tack på förhand \ lobba  :)
Senast redigerad av 1 lobba, redigerad totalt 17 gånger.
Lars
Inlägg: 6191
Blev medlem: 14 jan 2007, 19:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Stockholm

SV: Micen fungerar ej (Asus P5KPL-VM)

Inlägg av Lars »

Det är lätt hänt att man missar +20dB-flaggan, har du kollat det? Och sedan är det inte alltid alla kontroller visas i volymkontrollen, du kan behöva gå in i inställningarna och bocka för några extra.
lobba
Inlägg: 38
Blev medlem: 16 jun 2007, 14:56
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

SV: Micen fungerar ej (Asus P5KPL-VM)

Inlägg av lobba »

Jag har provat att titta efter det ni skriver , men det finns inte , och i inställningar finns det bara 10 alternativ att bocka för (har alla bockade)..
Jag tycker det saknas för mycket för att allt skall vara rätt , men jag vet inte vad
Användarvisningsbild
Vantskruv
Inlägg: 115
Blev medlem: 24 jun 2007, 13:43
OS: PCLinuxOS
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

SV: Micen fungerar ej (Asus P5KPL-VM)

Inlägg av Vantskruv »

Hade samma problem med mitt ljudkort (dock av annat fabrikat) och det visade att man var tvungen att editera i filen alsa-base (som finns belägen i /etc/modprobe.d).

Du måste lägga till en rad i filen alsa-base för att tala om vilket ljudkort du använder:

options snd-hda-intel model=MODEL

där argumentet MODEL anger ditt ljudkort. Hittade ditt ljudkort här:
http://www.mjmwired.net/kernel/Document ... on.txt#833


ALC662
3stack-dig   3-stack (2-channel) with SPDIF
3stack-6ch   3-stack (6-channel)
3stack-6ch-dig  3-stack (6-channel) with SPDIF
6stack-dig   6-stack with SPDIF
lenovo-101e Lenovo laptop
auto       auto-config reading BIOS (default)


Du får chansa dig fram och ta den som passar bäst för ditt kort.
T.e.x. lägg till raden:
options snd-hda-intel model=3stack-6ch

i filen:
/etc/modprobe.d/alsa-base

Mer info finns här:
https://help.ubuntu.com/community/HdaIntelSoundHowto
/* Det finns inga Minor för Svärdet *\
lobba
Inlägg: 38
Blev medlem: 16 jun 2007, 14:56
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

SV: Micen fungerar ej (Asus P5KPL-VM)

Inlägg av lobba »

fungerade.. tack så mycket för hjälpen  :)

När jag nu endån har en tråd ang ljud, så tänkte jag passa på att fråga en sak till -->

Om jag har teamspeak igång så fungerar inte ljudet på andra ställen .  ljudet fungerar bara på 1 ställe i taget . finns det något man kan göra för att ljudet skall kunna hantera teamspeak och spel samtidigt ?

Edit
suttit och lekt lite nu under natten, det slutade med att jag tjonga in ett annat ljud kort , "ESS, ES 1938s" nu fick jag fram helt andra inställningar +20DB m.m.. kanon , men problemet ligger fortfarande kvar med att ljudet bara fungerar i ett program åt gången , så det blir inget teamspeak och etqw än så länge........ vad göra ??


Edit igen

Nu fungerar det att lyssna på radio och spela .. spela in ljud på amsn medans radio är igång m.m. . så jag har nog löst det med att ljudet kan komma från 2 ställen utan att krocka... nu är det bara teamspeak som spökar för den vill inte fungera med annat ljud igång  ;)
om man tittar i settings\options , så kan man ange vilket ljud man använder, där är 2 default man kan prova . sen den tredje kan man själv ange . jag tror det är där jag skall lägga min energi ??
Senast redigerad av 1 lobba, redigerad totalt 20 gånger.
Användarvisningsbild
DeepThought
Inlägg: 2769
Blev medlem: 19 dec 2006, 11:07
OS: Arch Linux
Ort: Göteborg

SV: Micen fungerar ej (Asus P5KPL-VM)

Inlägg av DeepThought »

Kolla in den här tråden:
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,21149.0.html

Som jag misstänkte så använder TeamSpeak OSS, som bara kan hantera ljudströmmar, så man lurar det att använda ALSA istället (som är bättre på att hantera ljud från flera källor) genom att installera paketet alsa-oss och sedan starta teamspeak med aoss teamspeak istället. Tann föreslog dock att köra TeamSpeak i Wine, det kanske är bättre? :-\


Ljud i GNU/Linux är ett gissel, men eventuellt är de flesta stora distar på väg över till PulseAudio inom en snar framtid, och vissa menar att detta kan lösa många av de problem som finns. Hur det går får framtiden utvisa, men förhoppningsvis blir det bättre!
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Leadro
Inlägg: 64
Blev medlem: 29 dec 2007, 12:33

Re: Micen fungerar ej (Asus P5KPL-VM)

Inlägg av Leadro »

Jag har verkligen försökt allt för att få min mikrofon att fungera men misslyckats. Det är en inbyggd mikrofon i en Dell Studio. (Den fungerar då jag testat i Vista)

När jag går in i alsamixer så är alla staplar på max men så fort jag ska prata i SKype så åker capture stapel ner och går inte att öka- Vad kan detta bero på?
Skriv svar

Återgå till "Ljud/Video/Multimedia - inaktuell"