DVD för TV från JPG bilder?

Användarvisningsbild
d98rolb
Inlägg: 66
Blev medlem: 27 jan 2007, 17:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Nedervetil, Finland

DVD för TV från JPG bilder?

Inlägg av d98rolb »

Jag vill göra ett bildspel för DVD på TV från en katalog med bilder.
Det behöver inte vara några speciella effekter, men det hade varit kul att lägga in musik från en musik-CD.
En del av bilderna har kommentarer i sig från Picasa. Jag tror dom kommer i captions i bilden. Det är väl nån typ av standard tror jag?

Jag använder dualboot med Win XP och Ubuntu 8.04. Jag har provat lite olika gratisprogram för windows men inte hittat nåt som funkar bra. Kanske Ubuntu fungerar bättre. Datorn är en gammal AMD 1.1 GHz med 768 MB minne.

Har ni några tips? Om det har GUI är det bra då jag inte är så bra på prompten än.

Mvh Roland
Christian Johansson
Inlägg: 1235
Blev medlem: 17 feb 2007, 20:31
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Eslöv

Re: DVD för TV från JPG bilder?

Inlägg av Christian Johansson »

Har inte DVD-spelaren någon inbyggd funktion för att växla mellan bilder? Det har i alla fall mina föräldrars DVD-spelare. Jag bränner digitalkamerabilder som de har tagit till CD åt dem och sedan kan de använda DVD-spelarens inbyggda funktion för att växla mellan bilderna (tre olika fördröjningar tror jag det finns att välja på på deras DVD-spelare).

[Edit] Ser nu att du också skriver om musik och kommentarer till bilderna. Det var mer avancerat. Det fixas inte av vad jag skrev ovan.
Användarvisningsbild
d98rolb
Inlägg: 66
Blev medlem: 27 jan 2007, 17:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Nedervetil, Finland

Re: DVD för TV från JPG bilder?

Inlägg av d98rolb »

Jag provar nu med QDVDAuthor. Snyggt GUI men jag hittar inget ställe man kan säg att man ska läsa subtext från bilden. Får kanske ge upp den delen. Jo de flesta DVD kan nog visa jpg-filer på en skiva, men som i fallet med min svärmor vore det ännu enklare om det startar helt automatiskt när man stoppar i skivan :)

Ok, nu har jag testat, det gick inte... >:(

Fick en dialog där det stod "The source file entry will not be stored" vad det nu betyder.

Nåt annat sätt?
jan
Inlägg: 97
Blev medlem: 04 maj 2007, 20:30
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: DVD för TV från JPG bilder?

Inlägg av jan »

Du kan ju testa Kdenlive, där går det att lägga till musik, texter och olika bildövergångar. Spara ditt arbete ofta för programmet har en tendens att avslutas då och då, men annars tycker jag det är bra och lättanvänt. Finns i synaptic.
RunningCloud
Inlägg: 133
Blev medlem: 18 aug 2009, 10:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Grästorp

Re: DVD för TV från JPG bilder?

Inlägg av RunningCloud »

@d98rolb
Vet inte om du hittat nått eller om tråden är för gammal men getdeb.net kanske kan ha nått?
Klyver sällan nu...
Solenergi, det är lysande!
Annars kan man ju springa sig varm också ;-)
Skriv svar

Återgå till "Ljud/Video/Multimedia - inaktuell"