Ubuntu 9.04

BjHstad
Inlägg: 365
Blev medlem: 06 okt 2007, 17:57
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Halmstad

Ubuntu 9.04

Inlägg av BjHstad »

Hej
They did it again. Jag har just installerat 9.04 på min gamla burk. Fick en ny dator.
Man kan verkligen snacka om en uppgradering, efter att ha testat en del olika program, som multimedia med film o ljud,
mitt gamla grafikkort verkar briljant, all great. Har inte upptäckt några buggar än men....
den 23/4 är julafton i år.
Användarvisningsbild
webaake
Inlägg: 3962
Blev medlem: 09 maj 2007, 09:46
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Ubuntu 9.04

Inlägg av webaake »

På måndag skall jag installera xubuntu 9.04 beta! Lilla julafton!
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
bbauto
Inlägg: 1594
Blev medlem: 11 dec 2006, 17:58
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Bromölla

Re: Ubuntu 9.04

Inlägg av bbauto »

Kan bara instämma ubuntu 9.04 beta, känns faktiskt som den stabilaste version jag kört hittills, trots att det är en beta. :)
JonasJh
Inlägg: 56
Blev medlem: 24 okt 2008, 19:41
OS: Debian
Ort: Trollhättan

Re: Ubuntu 9.04

Inlägg av JonasJh »

inget som ni märkt slutat fungera efter att ha installerat ubuntu 9.04 jämfört med andra versioner? då ja är intresserad att isntallera de på release dagen men vill inte förlora några av mina nuvarande funktioner i 8.10 :), hört att andra hade problem med detta i 8.06 till 8.10 så tänkte de kan vara desamma här.
Open Source Terrorist
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Inlägg: 4905
Blev medlem: 04 jan 2007, 22:58
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg

Re: Ubuntu 9.04

Inlägg av ZX Spectrum »

Har man ett ATI grafikkort så är det bättre att vänta med att uppgradera till 9.04.
Finns ingen bra drivrutin än, utan en halvfärdig kommer att släppas lagom till lanseringen den 23/4. Kruxet är att denna drivrutinen inte kommer att stödja 3d-effekter utan man får vänta ytterligare en tid.
Jag tillhör den lyckliga skara med ett nvidia-kort och där fungerade allt med en gång. Fick installera om skrivaren men det var lätt gjort genom att radera den befintliga skrivaren och sen lägga till den på nytt. Sen fick jag ändra från svenska servern till huvudservern för att få uppdateringarna att stämma.

En sak som jag bara ställer mig undrande till är varför det inte kommer några automatiska uppdateringar till 9.04?
Har inte hänt någon gång utan jag har fått gå in i uppdateringshanteraren och fixat det därifrån. Då har jag haft denna versionen i snart en vecka.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
BjHstad
Inlägg: 365
Blev medlem: 06 okt 2007, 17:57
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Halmstad

Re: Ubuntu 9.04

Inlägg av BjHstad »

Hej
Allt funkade direkt från början. Har också nvidiakort så grafiken är helt ok...trots en rätt gammal version, 6år,
Kör en compaq som heter 8450EA, som vi hade från jobbet, förra genrationen med 512 MB minne,.
Skrivaren, en HP multifunktion, psc 750 hittades automatiskt och det kom upp ett meddelande att skrivaren var installerad och i funktion direkt installationen av 9-04 var klar, så vissa drivisar hittar den själv.
Uppdateringarna till 9.04 kommer kanske inte förrän vid släppdatum, även om man kanske skulle tycka att det vore bra att de buggfixar, som trots allt kan finnas, skulle läggas ut efter hand, nu när det verkar som om många testar betan.
Då det mesta vid normal användning verkar funka super, så får vi väl se vad dom hittar att rätta till.
Ubuntu rules..
Senast redigerad av 1 BjHstad, redigerad totalt 11 gånger.
JonasJh
Inlägg: 56
Blev medlem: 24 okt 2008, 19:41
OS: Debian
Ort: Trollhättan

Re: Ubuntu 9.04

Inlägg av JonasJh »

använderbara nvidia kort till alla mina datorer. så de blire att upgradera vid release då! :)
Open Source Terrorist
Användarvisningsbild
bbauto
Inlägg: 1594
Blev medlem: 11 dec 2006, 17:58
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Bromölla

Re: Ubuntu 9.04

Inlägg av bbauto »

JonasJh skrev:inget som ni märkt slutat fungera efter att ha installerat ubuntu 9.04 jämfört med andra versioner? då ja är intresserad att isntallera de på release dagen men vill inte förlora några av mina nuvarande funktioner i 8.10 :), hört att andra hade problem med detta i 8.06 till 8.10 så tänkte de kan vara desamma här.
Inte annat än att du måste aktivera vissa förråd efter uppgraderingen. ex medibuntu, ta en kopia på "/etc/apt/sources.list" för säkerhetsskull öppna den i en textredigerare och byt all förekomst av. ex. "hardy" eller "intrepid" till "jaunty" (brukar funka) vissa kanske inte finns för jaunty ännu, då kan du pröva att låta dom vara, om du Markerar alla uppdateringar i Synaptic, kanske du får enstaka fel, testa först att byta från "Server för Sverige" till "Huvudserver" Fortsätter paketet att trilskas, använd Ursprung för att se vilket förråd paketet ligger i, och återställ ev. till det gamla förrådet "Hardy/Intrepid...".
Calmeida
Inlägg: 229
Blev medlem: 02 jul 2007, 08:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Kalmar

Re: Ubuntu 9.04

Inlägg av Calmeida »

Är det bara jag eller har något precis uppdaterats som gör att textrenderingen inte är totalt värdelös längre?

Jag har kört 9.04-betan ett bra tag, men nu plötsligt när jag loggar in på min "rena Ubuntu" (Utan mina egna temaändringar och sådär) så kör jag med standardtypsnitten på allt utan att få spontana kräkreflexer. Gudars skymning, det ser ju bra ut!

Känns skönt att veta att man har så liten koll på läget som jag har, jag kanske har ändrat något. ???
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Ubuntu 9.04

Inlägg av Hund »

Drivisar för ATI med stöd för 3D har funnits sedan betan iaf, det var då jag testade 9.04.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
dmz
Inlägg: 3292
Blev medlem: 29 jul 2008, 19:42
OS: Arch Linux

Re: Ubuntu 9.04

Inlägg av dmz »

Calmeida skrev:Är det bara jag eller har något precis uppdaterats som gör att textrenderingen inte är totalt värdelös längre?

Jag har kört 9.04-betan ett bra tag, men nu plötsligt när jag loggar in på min "rena Ubuntu" (Utan mina egna temaändringar och sådär) så kör jag med standardtypsnitten på allt utan att få spontana kräkreflexer. Gudars skymning, det ser ju bra ut!

Känns skönt att veta att man har så liten koll på läget som jag har, jag kanske har ändrat något. ???
Kolla hur din $HOME/.fonts.conf ser ut :)
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
webaake
Inlägg: 3962
Blev medlem: 09 maj 2007, 09:46
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Ubuntu 9.04

Inlägg av webaake »

Xubuntu 9.04 beta är också kanon! Bl a med nyaste Xfce 4.6 m m.

Dock krånglade network-managern, en gnome applikation, men jag körde in Wicd istället vilket funkade galant.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
bungalowbill
Inlägg: 64
Blev medlem: 16 jan 2009, 00:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Borås

Re: Ubuntu 9.04

Inlägg av bungalowbill »

Idag kunde jag inte hålla mig längre så även jag har bytt över till Jaunty :D
Användarvisningsbild
TobbeT
Inlägg: 670
Blev medlem: 20 feb 2007, 11:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Eskilstuna

Re: Ubuntu 9.04

Inlägg av TobbeT »

BjHstad skrev:Hej
Kör en compaq som heter 8450EA, som vi hade från jobbet, förra genrationen med 512 gig minne.
512 gig minne, det var värst. Jag har bara 4 gig i min ;D . Du måste ha en riktigt raket till dator och fläktar som kyler ner den ordentligt. ;D ;D ;D

O0

//Tobbe
GGS-Data Elite, 5200+ 4GB RAM Ubuntu 11.04 64-bitars, 2x500GB HD
ipix
Inlägg: 259
Blev medlem: 12 jun 2007, 22:22
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Sunne

Re: Ubuntu 9.04

Inlägg av ipix »

Nu är jag också med i 9.04 gänget ::) orkade inte hålla mig längre.
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Ubuntu 9.04

Inlägg av Rune.K »

Jag kör också Ubuntu 9.04 RC i en "riktig partition".
Det ser bra ut, behövde bara klicka några gånger för att kunna lyssna på mp3 och se riktig DVD.
Tänkte jag måste använda Gnome ibland, ser förresten ut likadant som det gjort länge.
Tänker Gnomerna inte snygga till det lite så det kan matcha KDE 4.2 och Windows 7 vad det gäller utseendet och blinget.
Användarvisningsbild
bbauto
Inlägg: 1594
Blev medlem: 11 dec 2006, 17:58
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Bromölla

Re: Ubuntu 9.04

Inlägg av bbauto »

Rune.K skrev:Jag kör också Ubuntu 9.04 RC i en "riktig partition".
Det ser bra ut, behövde bara klicka några gånger för att kunna lyssna på mp3 och se riktig DVD.
Tänkte jag måste använda Gnome ibland, ser förresten ut likadant som det gjort länge.
Tänker Gnomerna inte snygga till det lite så det kan matcha KDE 4.2 och Windows 7 vad det gäller utseendet och blinget.
Jag föredrar nog funktionalitet före blinget... Fast jag tycker jag fått till en hel del estetiskt bling för gnome också :)
Jag tycker allt faller sig naturligt under gnome, exempelvis när jag högerklickar på en fil, skrivbordet etc... Då vill jag få alla dom valmöjligheter som finns.
Bara en sån enkel sak som att lägga till en startare på skrivbordet i kubuntu!! -vavava- KDE är lika jävla rörigt som Win7 -nästan- ::)
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Ubuntu 9.04

Inlägg av Rune.K »

Gnome i Ubuntu påminner betydligt mer om windows än KDE.
De som säger tvärtom tittar bara på att startknappen och K-knappen är placerad på samma ställe. ;D
Harlekin33
Inlägg: 4164
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:52
OS: Debian

Re: Ubuntu 9.04

Inlägg av Harlekin33 »

Jag föredrar nog funktionalitet före blinget...
Jag med!

Inga "glass-effekter" (som i windows) här inte!
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Ubuntu 9.04

Inlägg av Rune.K »

Harlekin33 skrev:
Jag föredrar nog funktionalitet före blinget...
Jag med!

Inga "glass-effekter" (som i windows) här inte!
Då är vi tre stycken som tycker likadant vad det gäller blinget kontra funktionen!
Jag trodde jag var ensam om det...
Skriv svar

Återgå till "Ubuntus utvecklingsversion - inaktuell"