Grub loading fallerar

Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Grub loading fallerar

Inlägg av Bowmore »

@vulfgar
Mitt förslag till lösning för parametern default i grub.cfg ovan fungerar men är inte att rekommendera :P
Här kan du läsa om hur man gör: grub (/etc/default/grub)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Grub loading fallerar

Inlägg av vulfgar »

Bowmore skrev:@vulfgar
Mitt förslag till lösning för parametern default i grub.cfg ovan fungerar men är inte att rekommendera :P
Här kan du läsa om hur man gör: grub (/etc/default/grub)
Tack! Ska lusläsa och se vad jag vågar ändra.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Grub loading fallerar

Inlägg av Bowmore »

bbauto skrev:@Bowmore Är grub2 helt buggfri ännu? undrar med tanke på att du kör grub legacy?? :)
Jag kör grub legacy eftersom jag gjorde min installation vid alpha1. Det jag vet om grub2 är vad jag läst, bl.a på launchpad.

Grub2 är inte riktigt stabil än men tydligen tillräckligt stabil för att ta beslutet att det ska vara default för Karmic. På launchpad finns en drös buggar som vi får hoppas de löser innan releasen. Nackdelen med Grub2 som jag ser det är att den inte är lika flexibel som Grub Legacy, t.ex så kan man inte fixa till bootmenyn som man vill då den skrivs över automatiskt vid varje kärnbyte. Sen lite bökigare att laga.

Har i dagarna installerat Karmic beta på en usb-pinne för att se om det är några skillnader mot det jag har i min skarpa version plus att kunna lära mig lite mer om grub2 ;)
Hans Linde skrev:Fast vill bbauto eller annan försöka , så är jag med. :)
Det finns bl.a ett sätt att reparera grub2 i Karmic som beskrivs i wikin https://wiki.ubuntu.com/KernelTeam/Grub2Testing under kapitlet "If you messed up".

Det innebär att du behöver "chroota" ditt Karmic-system från en Karmic LiveCD (som stöder grub2) och köra kommandot grub-install. Sen behöver du nog även köra kommandot update-grub för att generera bootmenyn (/boot/grub/grub.cfg) utifall den inte redan finns innan du avslutar chrootningen. Behöver du mer hjälp så hojta till.

Alternativet är att prova att installera om Karmic då installationen tydligen inte gått hem fullt ut.
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Grub loading fallerar

Inlägg av Rune.K »

Går det att välja mellan Grub2 eller Grub Legacy vid nyinstallation av Karmic Koala?
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Grub loading fallerar

Inlägg av Bowmore »

Rune.K skrev:Går det att välja mellan Grub2 eller Grub Legacy vid nyinstallation av Karmic Koala?
Svar nej, åtminstone inte i dagsläget och har heller inte sett till ett sånt önskemål.

Däremot borde det gå att ta bort grub2 och installera grub legacy och få till grub1 den vägen om man nu vill ha det. Eller få tag i en alpha-release med grub legacy och uppdatera därifrån.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntus utvecklingsversion - inaktuell"