Kan inte logga in som mig själv (LÖST)

Användarvisningsbild
micke_nordin
Inlägg: 1539
Blev medlem: 21 aug 2008, 17:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Kan inte logga in som mig själv (LÖST)

Inlägg av micke_nordin »

Hallå! Morse när jag satte på datorn kom jag till gdms inloggningsskärm, men efter att jag skrivit in mitt lösenord studsar jag bara tillbaka till inloggningskärmen hela tiden.

Jag kan alltså inte logga in som mig själv i grafiskt läge... Däremot går det bra att logga som mig själv i terminalen om jag trycker ctrl+alt+f1 vid inloggningskärmen. Det går också bra att logga in grafiskt som root efter att jag satt rootlösenord och det går bra att logga in grafiskt som en ny användare jag skapat (som jag skriver från nu).

Det första jag gjorde var att logga in i termianlen och uppdatera alla paket om nått skulle ha blivit knasigt med gdm, jag fick jättemånga uppdateringar men situationen är den samma.

Jag gissar att det då måste vara något fel på någon inställningsfil eller nått men jag får inget felmeddelande jag kan se. Vad göra? Nån som har någon ide?

/Micke
Senast redigerad av 1 micke_nordin, redigerad totalt 14 gånger.
Användarvisningsbild
mcNisse
Inlägg: 5211
Blev medlem: 06 feb 2007, 20:51
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Kan inte logga in som mig själv

Inlägg av mcNisse »

Testa att byta namn på de .XXX kataloger som du tror har att göra med din skrivbordsmiljö att göra.
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Kan inte logga in som mig själv

Inlägg av Bowmore »

Har du kollat ev felmeddelanden filen .xsession-errors ?
Användarvisningsbild
micke_nordin
Inlägg: 1539
Blev medlem: 21 aug 2008, 17:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Kan inte logga in som mig själv

Inlägg av micke_nordin »

Bowmore skrev:Har du kollat ev felmeddelanden filen .xsession-errors ?
Ja, där stog inget jag blev nått klokare av. Jag har för mig att det var en rad om att den inte kunde göra nått med /dev/pty/0.

Jag har gjort så här nu. Jag har tagit bort min gamla användare och skapat en helt ny med samma namn. Då kan jag logga in, men i samma stund som jag kopierar över mina inställningar slutar det funka. Så nu kopierar jag en grej i taget för att se vad som är trasigt. Jag har nu fått över det mesta utan problem.

/Micke
Användarvisningsbild
micke_nordin
Inlägg: 1539
Blev medlem: 21 aug 2008, 17:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Kan inte logga in som mig själv

Inlägg av micke_nordin »

Jag har hittat felet: i min .bashrc har jag en rad överst som startar screen automatiskt när jag öppnar en terminal:
case "$TERM" in screen) ;; *) exec screen -h 5000;; esac

Det verkar vara den raden som ställer till det så att jag inte längre kan logga in...

/Micke
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Kan inte logga in som mig själv

Inlägg av Rune.K »

Observera att det inte är namnet som gäller på ett användarkonto, utan det är uid.
Se > http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 09&start=0&
Användarvisningsbild
micke_nordin
Inlägg: 1539
Blev medlem: 21 aug 2008, 17:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Kan inte logga in som mig själv

Inlägg av micke_nordin »

Rune.K skrev:Observera att det inte är namnet som gäller på ett användarkonto, utan det är uid.
Se > http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 09&start=0&
Jo visserligen, men det är nog orelaterat till det här. Det här skulle nog kunna bero på att jag i går ändrade så att /bin/sh pekar på /bin/bash i stället för på /bin/dash... Hoppas jag inte får fler problem av det...

/Micke
Skriv svar

Återgå till "Ubuntus utvecklingsversion - inaktuell"