Gnome 3.0 i Karmic Koala ?

Användarvisningsbild
corneliusbrother
Inlägg: 127
Blev medlem: 25 apr 2008, 00:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Gnome 3.0 i Karmic Koala ?

Inlägg av corneliusbrother »

Rasmus skrev: Om man vill kan man ju tanka den i källkodsformat och ta bort evolution från beroendena.

https://help.ubuntu.com/community/Insta ... /MinimalCD
Ja, tänk om man hade tid (och kunskap) att sätta sig med något sånt. Kanske inte är så knepigt som man tror.
Tack för länken förresten, kanske får försöka sätta mig och bygga mitt eget ubuntu till helgen. :D
Vart kan man posta sina remastersys .ISO förresten? Hade varit coolt med en klistrad tråd för det. Tänk puppy's puplets.
ennepop
Inlägg: 199
Blev medlem: 22 mar 2009, 15:44
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Ängelholm

Re: Gnome 3.0 i Karmic Koala ?

Inlägg av ennepop »

micke_nordin skrev: Jo varenda gång jag installerar Ubuntu, vilket jag brukar göra snarare än att uppgradera, måste jag sitta och avinstallera ett massivt antal program. I stället skulle jag kunna sitta och installera ett ganska litet antal program.

/Micke
har jag helt fel då jag tror man skulle kunna avinstallera alla program man vill med ett kommando? väldans långt i vissa fall kanske.
Men då spara denna och klistra in vid varje ominstallation...
/yours truly Mr Pop
Användarvisningsbild
JeyPeyy
Inlägg: 768
Blev medlem: 06 aug 2008, 22:41
OS: Xubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Göteborg

Re: Gnome 3.0 i Karmic Koala ?

Inlägg av JeyPeyy »

ennepop skrev:
micke_nordin skrev: Jo varenda gång jag installerar Ubuntu, vilket jag brukar göra snarare än att uppgradera, måste jag sitta och avinstallera ett massivt antal program. I stället skulle jag kunna sitta och installera ett ganska litet antal program.

/Micke
har jag helt fel då jag tror man skulle kunna avinstallera alla program man vill med ett kommando? väldans långt i vissa fall kanske.
Men då spara denna och klistra in vid varje ominstallation...
Skapa ett skript som gör detta helt enkelt
Användarvisningsbild
micke_nordin
Inlägg: 1539
Blev medlem: 21 aug 2008, 17:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Gnome 3.0 i Karmic Koala ?

Inlägg av micke_nordin »

JeyPeyy skrev: Skapa ett skript som gör detta helt enkelt
Eller så skapar jag en skiva som bara installerar det jag vill ha...

/Micke
Användarvisningsbild
bbauto
Inlägg: 1594
Blev medlem: 11 dec 2006, 17:58
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Bromölla

Re: Gnome 3.0 i Karmic Koala ?

Inlägg av bbauto »

Rune.K skrev:Det var nog en dröm :)
Jag har gjort flera allvarliga försök med Gnome, men jag återvänder alltid till KDE.
Jag är nyfiken på Gnome eftersom det verkar som de flesta Ubuntuanvändare föredrar just Gnome...
Tja här är det det motsatta... alla tjötar om KDE så man måste ju pröva på mellan varven, men kan bara konstatera att det bara är en massa lull-lull utan praktisk användning. Alla vägar leder hem till Gnome... ;D
Användarvisningsbild
JeyPeyy
Inlägg: 768
Blev medlem: 06 aug 2008, 22:41
OS: Xubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Göteborg

Re: Gnome 3.0 i Karmic Koala ?

Inlägg av JeyPeyy »

bbauto skrev:
Rune.K skrev:Det var nog en dröm :)
Jag har gjort flera allvarliga försök med Gnome, men jag återvänder alltid till KDE.
Jag är nyfiken på Gnome eftersom det verkar som de flesta Ubuntuanvändare föredrar just Gnome...
Tja här är det det motsatta... alla tjötar om KDE så man måste ju pröva på mellan varven, men kan bara konstatera att det bara är en massa lull-lull utan praktisk användning. Alla vägar leder hem till Gnome... ;D
Instämmer. Jag började med Kubuntu eftersom min kompis använde det, men efter några veckor bestämde jag mig för att testa Gnome och där fastnade jag en bra stund. Ungefär 1½ år senare kom KDE 4.3 som alla sa var suveränt. Jag testade det i några veckor men orkade till slut inte med det längre. Plasma är väl bra, men resten är bara jobbigt. Kwin är svårkonfigurerat och compiz är dåligt integrerat med KDE. Till slut gick jag tillbaka till Gnome och bestämde mig för att inte testa KDE igen på riktigt lång tid.

Däremot kommer jag nog gå över till xfce eller lxde snart, eftersom de nästan har allt jag behöver. På min bärbara kommer jag nog snart köra wmii för att kunna bli riktigt produktiv. Musplattan är det absolut värsta med bärbara datorer.
Användarvisningsbild
bbauto
Inlägg: 1594
Blev medlem: 11 dec 2006, 17:58
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Bromölla

Re: Gnome 3.0 i Karmic Koala ?

Inlägg av bbauto »

JeyPeyy skrev:
bbauto skrev:
Rune.K skrev:Det var nog en dröm :)
Jag har gjort flera allvarliga försök med Gnome, men jag återvänder alltid till KDE.
Jag är nyfiken på Gnome eftersom det verkar som de flesta Ubuntuanvändare föredrar just Gnome...
Tja här är det det motsatta... alla tjötar om KDE så man måste ju pröva på mellan varven, men kan bara konstatera att det bara är en massa lull-lull utan praktisk användning. Alla vägar leder hem till Gnome... ;D
Instämmer. Jag började med Kubuntu eftersom min kompis använde det, men efter några veckor bestämde jag mig för att testa Gnome och där fastnade jag en bra stund. Ungefär 1½ år senare kom KDE 4.3 som alla sa var suveränt. Jag testade det i några veckor men orkade till slut inte med det längre. Plasma är väl bra, men resten är bara jobbigt. Kwin är svårkonfigurerat och compiz är dåligt integrerat med KDE. Till slut gick jag tillbaka till Gnome och bestämde mig för att inte testa KDE igen på riktigt lång tid.

Däremot kommer jag nog gå över till xfce eller lxde snart, eftersom de nästan har allt jag behöver. På min bärbara kommer jag nog snart köra wmii för att kunna bli riktigt produktiv. Musplattan är det absolut värsta med bärbara datorer.
Hehe det är bara amatörer som kör KDE!! ;D fast så länge du har en någorlunda hårddisk och inte en SSD på 16GB, så utesluter ju inte det ena det andra!? Jag har en gammal P3a som stationär hemmaserver och ubuntu 8.04, funkar alldeles utmärkt om man inte har jättebråttom -Hehe- Den har snurrat i 3år från Dapper till Hardy -never click-. Installera bara lxde om du redan har ubuntu(Gnome), så kan du välja session vid login->Gnome eller Lxde... :)
Användarvisningsbild
bbauto
Inlägg: 1594
Blev medlem: 11 dec 2006, 17:58
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Bromölla

Re: Gnome 3.0 i Karmic Koala ?

Inlägg av bbauto »

Rune.K skrev:
95monye skrev:gnome är bara bättre just för att fler använder det! mer support/hjälp/tips.
Nu ska jag vara riktigt ELAK!
Eftersom det är så många många många fler som använder Windows XP än Ubuntu med Gnome, så är alltså Windows XP bäst, eller hur?
Lägg märke till att jag är ELAK...
WinXP fungerar fiiint i skyddad verkstad, helst en skalad XP virtuellt under vmware-workstation :)
Lobotomerar man f-n skapet går det riktigt bra... Av MS-produkter så föredrar jag dock MS-DOS 6.22 som faktiskt fungerar i alla väder, utan register och spionprogram! ;D
Användarvisningsbild
micke_nordin
Inlägg: 1539
Blev medlem: 21 aug 2008, 17:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Gnome 3.0 i Karmic Koala ?

Inlägg av micke_nordin »

webaake skrev:ubuntu empty remix ! +1 !

Jag funderar på att göra en egen remix med xfce4-session-manager, openbox, idesk, lxpanel, vilket jag kör just nu.
Jag har hittat lösningen via den här tråden:

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=200&t=43855

Paketet jag letade efter hette gnome-core, så nu har jag gjort en ominstallation med alternate-skiva (endast cli installerade jag). Sedan lade jag till gnome-core, gdm, network-manager-gnome, jockey-gtk (så att mitt trådlösa skulle hoppa i gång).

Klart! Det enda jag behövde avinstallera sedan var gedit :)

/Micke
Användarvisningsbild
Dagon^
Inlägg: 1168
Blev medlem: 27 okt 2007, 14:42
OS: Arch Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Hell

Re: Gnome 3.0 i Karmic Koala ?

Inlägg av Dagon^ »

webaake skrev:Gnome är bloatat.
Orly? Har du installerat Kubuntu 9.04 och slått ett öga på KDE 4.2?
Mer lull-lull och bloat får man väl leta efter? :P Gnome är en ganska snål miljö imho och därför passar den på mina
burkar som inte är några prestandamonster ;D
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
Användarvisningsbild
JeyPeyy
Inlägg: 768
Blev medlem: 06 aug 2008, 22:41
OS: Xubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Göteborg

Re: Gnome 3.0 i Karmic Koala ?

Inlägg av JeyPeyy »

Dagon^ skrev:
webaake skrev:Gnome är bloatat.
Orly? Har du installerat Kubuntu 9.04 och slått ett öga på KDE 4.2?
Mer lull-lull och bloat får man väl leta efter? :P Gnome är en ganska snål miljö imho och därför passar den på mina
burkar som inte är några prestandamonster ;D
Vi tar det från en annan synvinkel: Har du någonsin installerat dwm? :P
Användarvisningsbild
Dagon^
Inlägg: 1168
Blev medlem: 27 okt 2007, 14:42
OS: Arch Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Hell

Re: Gnome 3.0 i Karmic Koala ?

Inlägg av Dagon^ »

JeyPeyy skrev:
Dagon^ skrev:
webaake skrev:Gnome är bloatat.
Orly? Har du installerat Kubuntu 9.04 och slått ett öga på KDE 4.2?
Mer lull-lull och bloat får man väl leta efter? :P Gnome är en ganska snål miljö imho och därför passar den på mina
burkar som inte är några prestandamonster ;D
Vi tar det från en annan synvinkel: Har du någonsin installerat dwm? :P
Haha, jag vet inte ens vad det är :P
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
Användarvisningsbild
JeyPeyy
Inlägg: 768
Blev medlem: 06 aug 2008, 22:41
OS: Xubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Göteborg

Re: Gnome 3.0 i Karmic Koala ?

Inlägg av JeyPeyy »

Dagon^ skrev:
JeyPeyy skrev:
Dagon^ skrev:
webaake skrev:Gnome är bloatat.
Orly? Har du installerat Kubuntu 9.04 och slått ett öga på KDE 4.2?
Mer lull-lull och bloat får man väl leta efter? :P Gnome är en ganska snål miljö imho och därför passar den på mina
burkar som inte är några prestandamonster ;D
Vi tar det från en annan synvinkel: Har du någonsin installerat dwm? :P
Haha, jag vet inte ens vad det är :P
Det är en grymt effektiv "Tiling window manager". Googla lite på det ;)
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Gnome 3.0 i Karmic Koala ?

Inlägg av Rune.K »

JeyPeyy skrev:...
Det är en grymt effektiv "Tiling window manager". Googla lite på det ;)
Vad är det för grymt med en "Tiling window manager" ?
Användarvisningsbild
JeyPeyy
Inlägg: 768
Blev medlem: 06 aug 2008, 22:41
OS: Xubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Göteborg

Re: Gnome 3.0 i Karmic Koala ?

Inlägg av JeyPeyy »

Rune.K skrev:
JeyPeyy skrev:...
Det är en grymt effektiv "Tiling window manager". Googla lite på det ;)
Vad är det för grymt med en "Tiling window manager" ?
Det är effektivt, man behöver inte använda musen för någonting, man utnyttjar hela skärmen och det går snabbare.

ÅSM helt enkelt.

(Jag använder det knappt själv, men jag funderar på att göra det snart.)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntus utvecklingsversion - inaktuell"