Vad tycker ni om Karmic så här långt?

Användarvisningsbild
Cadryc
Inlägg: 3133
Blev medlem: 07 aug 2007, 18:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Arvika

Re: Vad tycker ni om Karmic så här långt?

Inlägg av Cadryc »

tack för all info om bakgrundsbildspelet, lär fixa nåt mysigt på föräldrarnas datorer så småningom.

Tog bort ~/.asoundrc så upptäcker Pulseaudio ljdströmmar och så kan jag ändra volymen med Ubuntus volymkontroll, men den nya volymkontrollen ser fortfarande inte min hårdvara så kan inte ändra volymen på enskilda högtalare så som jag kunde i jaunty och tidigare. Men kan jag göra med Gnome Alsamixer istället.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
JeyPeyy
Inlägg: 768
Blev medlem: 06 aug 2008, 22:41
OS: Xubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Göteborg

Re: Vad tycker ni om Karmic så här långt?

Inlägg av JeyPeyy »

Nu känns det som en "mellanversion" som förbereder inför 10.04, som kommer vara LTS.
Pavel skrev:Software Center: Varför? Nu finns det hur många sätt som helst att installera program på: Terminalen, Synaptic, gamla Lägg till/Ta bort och nu Software Centret... Försöker Ubuntu härma Mint?
Det är just därför de skapar Software Center; det finns för många. I Ubuntu 10.04 ska det ta över Synaptic, Gdebi, Lägg till/Ta bort och möjligen uppdateringshanteraren. Det är just detta jag menar när jag säger att det är en "mellanversion". De tar med ett program, även om det inte är helt färdigutvecklat, utan att ta bort det som redan finns.

Likaså med XSplash. Jag har inget emot XSplash, men att köra USplash just innan låter helt idiotiskt. De hann heller inte göra ett helt nytt stilrent tema, och hamnade därför på det här...

Suck.
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Vad tycker ni om Karmic så här långt?

Inlägg av Bowmore »

JeyPeyy skrev:Nu känns det som en "mellanversion" som förbereder inför 10.04, som kommer vara LTS.
Japp, i den bemärkelsen att få saker och ting debuggat inför LTSen, men jag gillar det, inga suckar här ;)
JeyPeyy skrev:Det är just därför de skapar Software Center; det finns för många. I Ubuntu 10.04 ska det ta över Synaptic, Gdebi, Lägg till/Ta bort och möjligen uppdateringshanteraren.
Ja, det är tanken, läs Ubuntu App Centre – Replacing Add/Remove, Synaptic, Gdebi, Update Manage.
Lägg till/Ta bort har jag dock inte sett röken av i Karmic. En av orsakerna till denna förändring nämns i den här artikeln.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Vad tycker ni om Karmic så här långt?

Inlägg av vulfgar »

JeyPeyy skrev:Nu känns det som en "mellanversion" som förbereder inför 10.04, som kommer vara LTS.
Pavel skrev:Software Center: Varför? Nu finns det hur många sätt som helst att installera program på: Terminalen, Synaptic, gamla Lägg till/Ta bort och nu Software Centret... Försöker Ubuntu härma Mint?
Det är just därför de skapar Software Center; det finns för många. I Ubuntu 10.04 ska det ta över Synaptic, Gdebi, Lägg till/Ta bort och möjligen uppdateringshanteraren. Det är just detta jag menar när jag säger att det är en "mellanversion". De tar med ett program, även om det inte är helt färdigutvecklat, utan att ta bort det som redan finns.

Likaså med XSplash. Jag har inget emot XSplash, men att köra USplash just innan låter helt idiotiskt. De hann heller inte göra ett helt nytt stilrent tema, och hamnade därför på det här...

Suck.
Hehe, jag tycker det är lite av tjusningen, det känns som om det händer en hel del ävewn om inte allt är färdigt. Det ger en känsla av att ha mjukvara som ligger i framkant i utvecklingen. :P Jag älskar det, precis som att jag älskar att få en hel hög med nya uppdateringar varje dag, hur spännande som helst att starta om datorn och se om allt funkar som det ska. :D

När en version väl är stabil blir det lite småtrist, tur att det inte tar så lång tid innan det är dags för nästa att hamna i alfa-stadium! ;D
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Emka
Inlägg: 344
Blev medlem: 13 jun 2007, 10:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Vad tycker ni om Karmic så här långt?

Inlägg av Emka »

får ingenting att funka, försöker hitta drivisar för mitt nvidia geforce 9600GT, men icke, "inga priotära drivrutiner-nånting" och inte ens sudo apt-get update funkar, får massa skumma felmeddelanden som jag inte minns just nu, har heller inte orkat lägga ner energi på det innan den stabila versionen kommer, dumheten jag gjorde var att göra en clean install på betan så nu sitter jag i windows till skarp version kommer, kan inte lägga in linux på denna datorn, frugan blir tokig om jag gör det :( har iof moblin på netbooken så jag överlever... ja just det, internet går sjuuukt segt också av nån anledning...?

Men H-E vad jobbigt det är med windows! och då sitter jag ändå i sjuan, "Microsofts bästa hittils" pft, kan inte göra nåt annat än o surfa typ... :(
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Inlägg: 4905
Blev medlem: 04 jan 2007, 22:58
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg

Re: Vad tycker ni om Karmic så här långt?

Inlägg av ZX Spectrum »

JeyPeyy skrev: Det är just därför de skapar Software Center; det finns för många. I Ubuntu 10.04 ska det ta över Synaptic, Gdebi, Lägg till/Ta bort och möjligen uppdateringshanteraren.
Tycker inte att Software Centret motsvarar Synaptic på långa vägar. Alla paket finns inte med där som exempelvis unrar.
Synaptic = 28812 paket listade
Software Center = 2181 paket listade
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
JeyPeyy
Inlägg: 768
Blev medlem: 06 aug 2008, 22:41
OS: Xubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Göteborg

Re: Vad tycker ni om Karmic så här långt?

Inlägg av JeyPeyy »

ZX Spectrum skrev:
JeyPeyy skrev: Det är just därför de skapar Software Center; det finns för många. I Ubuntu 10.04 ska det ta över Synaptic, Gdebi, Lägg till/Ta bort och möjligen uppdateringshanteraren.
Tycker inte att Software Centret motsvarar Synaptic på långa vägar. Alla paket finns inte med där som exempelvis unrar.
Synaptic = 28812 paket listade
Software Center = 2181 paket listade
Det är inte färdigutvecklat. Än så länge är det bara en ny Lägg till/Ta bort, men jag tror att det kommer att finnas många fler paket i den i och med 10.04. Jag kan tänka mig att de kommer göra så att man kan ställa in vilka paket man vill kunna se. T.ex. finns inga bibliotek just nu, men det kanske kommer finnas ett alternativ i menyn "visa" som heter "visa utvecklarbibliotek".

Jag tror att det kan bli väldigt bra, men just nu förvirrar det nog användarna ännu mer.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Vad tycker ni om Karmic så här långt?

Inlägg av Broder Tuck »

ZX Spectrum skrev:
Tycker inte att Software Centret motsvarar Synaptic på långa vägar. Alla paket finns inte med där som exempelvis unrar.
Synaptic = 28812 paket listade
Software Center = 2181 paket listade
Jag reagerade på samma sätt härom natten. När jag satt och roade mig med att titta efter tillgängligt antal program under respektive folder. Jag blev förstummad, men trodde att jag själv hade missat något, så jag reagerade inte mer på det.

Synaptic, med dess övriga möjligheter, till att direkt ändra i programkällor, fixa ändringar i uppdateringar, fixa trasiga paket och, inte minst, att kunna spara ner en egen lista över mina installerade paket, som jag själv har låtit installera, det är saker jag helst inte vill förlora. Fördelen med att ha sådant samlat "under ett programtak" är ovedersäglig.

Vi får hoppas, att när den dagen kommer, att det nya helt skall ta överhand och vara enda alternativet, att det mesta av det bästa i samlade programutbud fram till dess, har samlats ihop och har bakats in i, det nya. F - n tro' t. ;) Men hoppas, det kan man.

Annars och i övrigt, så är jag mycket förtjust i Karmicen. Inga stora, påfallande, förändringar. Men helhetsbilden och känslan för det man ser, när man arbetar i den, är mycket bra. För min del, är det denna version som ger den första och riktigt stora "aha-upplevelsen" av de versionstillskott som jag har deltagit i. Sedan version 5.10 fick lämna över stafettpinnan till de nyare. Känns gott med Koala, ljus- eller svartbrun, omslagspappret spelar mindre roll, än smakupplevelsen. Plus att pappret går att ändra färg på.. . . . . ;D

Tukkken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Vad tycker ni om Karmic så här långt?

Inlägg av Bowmore »

Tror knappast att Synaptic tas bort om den inte integreras fullt ut i Programcentralen. Samtidigt så tror jag inte att den kommer att integreras med tanke på den "nya" inriktningen mot små och mindre företag (SMB) mm. Ett troligt scenario är nog att Synaptic inte kommer att installeras som default men finns där för oss hemmapulare och testare att installera vid behov.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntus utvecklingsversion - inaktuell"