Vad tycker ni om Karmic så här långt?

Användarvisningsbild
micke_nordin
Inlägg: 1539
Blev medlem: 21 aug 2008, 17:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Vad tycker ni om Karmic så här långt?

Inlägg av micke_nordin »

Själv är jag lite besviken, xsplash som ett påhäng på usplash (som fortfarande är kvar) och riktigt lång boottid (1:24 på senaste bootchart). Inte övertygande jämfört med den trevliga upplevelsen som jaunty är (och var frän alfa 5).

/Micke
sajmon
Inlägg: 31
Blev medlem: 01 dec 2008, 22:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Re: Vad tycker ni om Karmic så här långt?

Inlägg av sajmon »

Jag kör netbook remix och har senaste veckorna blivit missnöjd. De uppdateringarna som kommit senaste veckorna har gjort min dator kanska buggig, fått mycket längre boottid och internetanslutningen med mitt inbyggda 3gmodem kopplar från ganska ofta.
Alleinsora
Inlägg: 378
Blev medlem: 24 maj 2007, 01:53
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Kalmar/Luleå
Kontakt:

Re: Vad tycker ni om Karmic så här långt?

Inlägg av Alleinsora »

Jag kör med Enlightenment E17 på min eeepc 900. Måste säga att det fungerar riktigt bra.

På mitt mediacenter däremot. Har haft jätteproblem med att kunna installera någonting alls på den, nästan alla live-skivor har låst sig under uppstart av X. Det gick bättre på Karmic. Men däremot gick det inte att starta X efter installationen. Klagade på att HAL inte kördes, vilket jag provade att starta om osv. Kanske testar igen när det varit i stabil release ett tag.
Hur jag än gör så slutar det alltid med E17 på netbooken....
Användarvisningsbild
ulftomas
Inlägg: 114
Blev medlem: 03 dec 2008, 10:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Vad tycker ni om Karmic så här långt?

Inlägg av ulftomas »

För mig är inte uppstarten långsam - tvärtom. 30 sekunder och jag är igång, vilket inte har varit fallet tidigare för mig. Jag tycker systemet i stort rullar på bra också, men jag har inga belägg för det.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Inlägg: 4905
Blev medlem: 04 jan 2007, 22:58
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg

Re: Vad tycker ni om Karmic så här långt?

Inlägg av ZX Spectrum »

För mig är Karmic snabb som attan. Enda irritationsmomentet är att dom har "förenklat" inloggningen genom att man nu inte behöver skriva in användarnamn utan har istället något billigt försök till att härma Windows inloggning. Ser fult ut.
Tyckte bättre om den gamla inloggningen.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Inlägg: 2817
Blev medlem: 29 aug 2007, 22:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Östersund

Re: Vad tycker ni om Karmic så här långt?

Inlägg av CryingFreeman »

ZX Spectrum skrev: Tyckte bättre om den gamla inloggningen.
+1
Användarvisningsbild
Cadryc
Inlägg: 3133
Blev medlem: 07 aug 2007, 18:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Arvika

Re: Vad tycker ni om Karmic så här långt?

Inlägg av Cadryc »

Jag gillar heller inte den nya inloggningen, förutom att den är fulare än bakgrundsbilden som nästan kom med till Intrepid så måste man nu leta upp musen och klicka, tar bara tid (dom har iag tänkt till och placerat muspekaren på namnet, eller om det bara är en tillfällighet eftersom namnet hamnar i mitten på skärmen). I den gamla inloggningsskärmen där man kunde klicka på användranmnen, så kunde man även skriva in användarnamnet.

Jag gillar nya ikontemat. Men utseendet på xsplash är inge vidare, och nu tar själva inloggningen längre tid, känns det iaf som. Men den totala tiden, från strömknappen till google, är nog kortare än med Jaunty. Snackar vi utseende så har de även slängt med flera snygga skrivbordsbilder, tycker jag är bra så det finns nåt mer från start.

Jag gillar även nya diskverktyget (Palimpsest), eller rättare sagt, jag tror att jag kommer gilla det, bara de fixar buggarna. Men det är dags för ett vettigt grafiskt diskverktyg.

Annars så har jag fått problem med ljudet, vilket annars har fungerat bra med Ubuntu. Ljudinställningarna som alltid funnits under System → Inställningar är sammanslagen med ett nytt volymkontroll-gui, så nu verkar man inte kunna ställa in på Alsa eller OSS, och volymkontrollen funkar inte alls för mig. Den hittar inte min hårdvara och den ändrar inte volymen. Som tur är hittade jag ett gui för Alsamixer, Gnome Alsamixer, och den funkar iaf. Men utöver det får jag säga att Volymkontrollen ser bra ut, nån har tänkt rätt så om de bara fixar buggarna så...

Appropå xsplash, när xservern ändå är igång kunde de väl lika gärna ha läst in eventuella grafikkortsdrivrutiner så hade man kunnat få en splash lika snygg som Plymouths Solar. Såg en riktigt snygg demo på artwork-sidan, synd att dom inte kunde ta nåt liknande.

Ubuntu Software Center har mycket snabbare sökning än gamla Lägg till/ta bort, men nu krävs det fler klick för att installera om man ska ha fölera program samtidigt, gillade när man kunde bocka i ett flertal program, nu blir det till att gå fram och tillbaka en hel del pga att man måste gå in i en undermeny för själva programmet och där klicka på installera. Ändrar de det blir det dock bra, grundtänket är bra.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Vad tycker ni om Karmic så här långt?

Inlägg av Rune.K »

ZX Spectrum skrev:För mig är Karmic snabb som attan. Enda irritationsmomentet är att dom har "förenklat" inloggningen genom att man nu inte behöver skriva in användarnamn utan har istället något billigt försök till att härma Windows inloggning. Ser fult ut.
Tyckte bättre om den gamla inloggningen.
Tror faktiskt att de härmar KDE-inloggningen.
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Vad tycker ni om Karmic så här långt?

Inlägg av Hund »

Karmic är bästa versionen hittils imho. Den är väldigt snabb. Dock tar uppstarten lång tid, från runt 20 sek med Jaunty till 65 sek med Karmic är väl ingen höjdare.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
micke_nordin
Inlägg: 1539
Blev medlem: 21 aug 2008, 17:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Vad tycker ni om Karmic så här långt?

Inlägg av micke_nordin »

Hund skrev:Karmic är bästa versionen hittils imho. Den är väldigt snabb. Dock tar uppstarten lång tid, från runt 20 sek med Jaunty till 65 sek med Karmic är väl ingen höjdare.
+1 Uppstartshastigheten är en jättekonstig förändring.

Jag har nu gjort en ominstallation med alternate skivan där jag inte installerade ubuntu-desktop utan endast gnome-core plus lite annat smått och gott jag ville ha, så nu är boot tiden nere på 0:58, men det är ändå bedrövligt jämfört med de 0:28 som jag hade i min gamla standard jaunty.

/Micke
Senast redigerad av 1 micke_nordin, redigerad totalt 18 gånger.
Pavel
Inlägg: 849
Blev medlem: 24 mar 2009, 08:32
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Vad tycker ni om Karmic så här långt?

Inlägg av Pavel »

Från mitt (nästan) nybörjarperspektiv tycker jag ungefär så här om Karmic. Jag har bara Jaunty att jämföra med:

Uppstart: Betydligt snabbare än Jaunty, i alla fall på min bärbara. På min stationära har alfan/betan kraschat så där vet jag inte. Jag installerar nog inte om förrän den skarpa kommit. Ext4 verkar bidra till hastigheten.
Grafik: Äntligen fungerar Intels grafikkretsar som de ska!
Ljud: Det sämsta. Jag har haft jätteproblem med ljudet i Jaunty. Dessa har jag i stort lyckats lösa. Nu är det helt nya problem...
Software Center: Varför? Nu finns det hur många sätt som helst att installera program på: Terminalen, Synaptic, gamla Lägg till/Ta bort och nu Software Centret... Försöker Ubuntu härma Mint?
Utseende: Tja? (Vi vet alla vad brunt ser ut som. Vi vet också alla vad gult ser ut som. Detta tror jag blir den stående kommentaren från häcklarna, eller är det jag som har för mycket k-ss och b-js humor?)
Grub: Grub 2 fungerar ju annorlunda än gamla Grub. Kanske vore därför en genomgång av grub 2 ett lämpligt ämne för någon kunnig att skriva om på wikin? Beskrivningar för hur man ställer in dualboot med Windows, hur man redigerar Startmenyn och hur man lägger in andra Linuxsystems starthanterare är ämnen som skulle behöva redas ut. (Jag tror att en enkel beskrivning skulle vara bra att ta fram redan till releasen. Det finns nog många som kommer att testa Karmic direkt och Grub2 kan nog ställa till med litet problem...)
Lägga till PPA: Mycket, mycket bra!!

Bara några funderingar från en (nästan) nybörjare...
Användarvisningsbild
micke_nordin
Inlägg: 1539
Blev medlem: 21 aug 2008, 17:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Vad tycker ni om Karmic så här långt?

Inlägg av micke_nordin »

Cadryc skrev:Jag gillar heller inte den nya inloggningen, förutom att den är fulare än bakgrundsbilden som nästan kom med till Intrepid så måste man nu leta upp musen och klicka, tar bara tid (dom har iag tänkt till och placerat muspekaren på namnet, eller om det bara är en tillfällighet eftersom namnet hamnar i mitten på skärmen).
Jag har upptäckt att man inte måste klicka med musen, det räcker att trycka enter vilket känns som en lite tröst.

/Micke
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Vad tycker ni om Karmic så här långt?

Inlägg av vulfgar »

I stort sett verkar karmic väldigt bra IMO. Lite buggar har jag råkat ut för, bla slutade det fungera med det mobila bredbandet via Nokia, men dessa är fixade nu. Det finns en drös snygga bakgrunder att välja mellan, bla annat en som byter bakgrundbild med jämna mellanrum. Tror det är något nytt tema också, i vart fall lite nya ikoner.

Usplash, xsplash och inloggningsbakgrund har jag bytt till samma för att få mer enhetligt i min smak, men det är dumt att det inte finns något enkelt sätt att fixa detta eller för att ändra utseendet på inloggningen. Fast det kommer väl förhoppningsvis så småningom. Startupmanager funkar i alla fall för att byta usplash även i grub2, men inte för så mycket annat.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Cadryc
Inlägg: 3133
Blev medlem: 07 aug 2007, 18:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Arvika

Re: Vad tycker ni om Karmic så här långt?

Inlägg av Cadryc »

vulfgar skrev:I stort sett verkar karmic väldigt bra IMO. Lite buggar har jag råkat ut för, bla slutade det fungera med det mobila bredbandet via Nokia, men dessa är fixade nu. Det finns en drös snygga bakgrunder att välja mellan, bla annat en som byter bakgrundbild med jämna mellanrum. Tror det är något nytt tema också, i vart fall lite nya ikoner.
Så bakgrundbilden byts automatiskt, det fattade aldrig jag. tackar :) . Kan man själv sätta ihop en serie med bakgrundsbilder?
micke_nordin skrev:
Cadryc skrev:Jag gillar heller inte den nya inloggningen, förutom att den är fulare än bakgrundsbilden som nästan kom med till Intrepid så måste man nu leta upp musen och klicka, tar bara tid (dom har iag tänkt till och placerat muspekaren på namnet, eller om det bara är en tillfällighet eftersom namnet hamnar i mitten på skärmen).
Jag har upptäckt att man inte måste klicka med musen, det räcker att trycka enter vilket känns som en lite tröst.

/Micke
Tackar för den upplysningen :)

Ljudet började förresten krångla redan i Jaunty för mig, kom massa pulseuppdateringar idag men ingen synbar förbättring. Blir det inte bra efter skarpa släppet drar jag in Intrepid igen.

Grub2 tror jag blir ett väldigt bra steg framåt. Gamla grub har bla haft problem med en del USBanslutna tangentbord.

Hur funkar Totem för er? På min netbook verkar den funka bra, men på min stationära funkar den var tionde gång, men tror det hänger ihop med mitt ATI-kort.

Kraschar npviewer.bin för er? Kraschar stup i kvarten för mig, vet itne vad den gör men tror återigen att det är ATI-drivrutinen som ställer till det.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Vad tycker ni om Karmic så här långt?

Inlägg av vulfgar »

Cadryc skrev:
vulfgar skrev:I stort sett verkar karmic väldigt bra IMO. Lite buggar har jag råkat ut för, bla slutade det fungera med det mobila bredbandet via Nokia, men dessa är fixade nu. Det finns en drös snygga bakgrunder att välja mellan, bla annat en som byter bakgrundbild med jämna mellanrum. Tror det är något nytt tema också, i vart fall lite nya ikoner.
Så bakgrundbilden byts automatiskt, det fattade aldrig jag. tackar :) . Kan man själv sätta ihop en serie med bakgrundsbilder?
Filen som växlar heter background-1.xml och den går att editera med tex gedit. Jag har tagit bort nån av ursprungsbilderna och lagt till ett par egna och det funkar hur bra som helst. :D
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Cadryc
Inlägg: 3133
Blev medlem: 07 aug 2007, 18:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Arvika

Re: Vad tycker ni om Karmic så här långt?

Inlägg av Cadryc »

Tackar :) Och vart befinner sig denna lilla fil?
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Vad tycker ni om Karmic så här långt?

Inlägg av vulfgar »

Cadryc skrev:Tackar :) Och vart befinner sig denna lilla fil?
/usr/share/backgrounds/cosmos

Jag tror den var med som standard, möjligtvis att jag kan ha installerat något extra, men i så fall finns det i förråden.

Edit: Den ska finnas med från början http://webupd8.blogspot.com/2009/09/ubu ... twork.html
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Vad tycker ni om Karmic så här långt?

Inlägg av Bowmore »

vulfgar skrev:Filen som växlar heter background-1.xml och den går att editera med tex gedit. Jag har tagit bort nån av ursprungsbilderna och lagt till ett par egna och det funkar hur bra som helst. :D
Japp, men man kan också skapa egna bildspel för bakgrunden.

Enklast är att kopiera filen /usr/share/backgrounds/cosmos/background-1.xml t.ex till sin hemkatalog (döpa om den om man vill) och lägga in nya länkar till bakgrunder man vill ha. Sen går man till Byt skrivbordsbakgrund > Lägg till och väljer den nya .xml filen istf en bakgrundsbild. Man får ändra filtret från Bilder till Alla filer för att .xml-filen ska dyka upp som val. På så sätt kan man skapa en antal bildspel som man kan växla emellan ;)
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Vad tycker ni om Karmic så här långt?

Inlägg av Rune.K »

Installerade Ubuntu 9.10 Beta ikväll, installationsprogrammet fungerar alldeles utmärkt.
Det enda som fortfarande är lite kryptiskt är om man vill installera bootloadern i aktuell partition, dvs inte till MBR. Men vet man om det så är det naturligtvis inga problem.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Vad tycker ni om Karmic så här långt?

Inlägg av vulfgar »

Bowmore skrev:
vulfgar skrev:Filen som växlar heter background-1.xml och den går att editera med tex gedit. Jag har tagit bort nån av ursprungsbilderna och lagt till ett par egna och det funkar hur bra som helst. :D
Japp, men man kan också skapa egna bildspel för bakgrunden.

Enklast är att kopiera filen /usr/share/backgrounds/cosmos/background-1.xml t.ex till sin hemkatalog (döpa om den om man vill) och lägga in nya länkar till bakgrunder man vill ha. Sen går man till Byt skrivbordsbakgrund > Lägg till och väljer den nya .xml filen istf en bakgrundsbild. Man får ändra filtret från Bilder till Alla filer för att .xml-filen ska dyka upp som val. På så sätt kan man skapa en antal bildspel som man kan växla emellan ;)
Det är lämpligt (kanske nödvändigt?) att sista bilden övergår till den första, något att tänka på om man byter till egna bilder.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntus utvecklingsversion - inaktuell"