resolv.conf uppdateras inte med Huawei E220/Telia

Användarvisningsbild
CryingFreeman
Inlägg: 2817
Blev medlem: 29 aug 2007, 22:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Östersund

resolv.conf uppdateras inte med Huawei E220/Telia

Inlägg av CryingFreeman »

Har precis gjort en nyinstallation av Karmic Koala och stöter på ett problem när jag petar in USB-modemet. Det är ett Huawei E220 och operatören är Telia. En irriterande detalj är att den inbyggda programvaran för Windows automatiskt monteras och dyker upp på skrivbordet, men det kan jag säkert lösa på något sätt.

När jag kopplar upp mig med Network Manager failar den totalt att uppdatera /etc/resolv.conf med de DNS-servrar som ska serveras av uppkopplingen. Lösningen blir då att jag lägger in dem själv i /etc/resolv.conf, och då fungerar uppkopplingen klockrent.

När jag kör samma grej i 9.04 uppdateras /etc/resolv.conf med DNS-servrarna och det går utmärkt att surfa direkt.

Jag tänker fila på en buggrapport, men jag tänkte bara höra om det är någon som har haft samma problem med liknande hårdvara och leverantör?
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: resolv.conf uppdateras inte med Huawei E220/Telia

Inlägg av Ulsak »

Oh yes..och det blir lite pinsamt för jag har alltså skänkt min fuldator till min styrelse på tio pers ( och därmed mig själv) för att de också ska få sin släng av ubuntusleven s a s. En kompis har en Huawei E220 dongel som vi använder för att uppdatera hemsida och ladda ner uppdateringar.
"Den funkar outta box !" skröt jag självsäkert. Men ack vad den är seg. En väntetid på flera minuter samt i många fall en omstart för att den skall behaga ansluta sig....
Nu har han 3-abonnemang i o f s.
Användarvisningsbild
rancor
Inlägg: 1649
Blev medlem: 18 maj 2006, 23:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: resolv.conf uppdateras inte med Huawei E220/Telia

Inlägg av rancor »

Ja, om man har ett vanlig nätverk som tilldelar IP och DNS via DHCP anslutet när man startar datorn och sedan försöker koppla upp sig med dongel så upplever jag detta.

Ulsak: Har du varit på sponken? ;)

// rancor
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Inlägg: 2817
Blev medlem: 29 aug 2007, 22:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Östersund

Re: resolv.conf uppdateras inte med Huawei E220/Telia

Inlägg av CryingFreeman »

rancor skrev:Ja, om man har ett vanlig nätverk som tilldelar IP och DNS via DHCP anslutet när man startar datorn och sedan försöker koppla upp sig med dongel så upplever jag detta.
Bara då?
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: resolv.conf uppdateras inte med Huawei E220/Telia

Inlägg av Ulsak »

Ulsak: Har du varit på sponken? ;)
ofta. Min fru skänkte mig några tussor så jag kunde köpa en dator av Gunne. Därför kunde jag ge bort min fuldator.
Användarvisningsbild
rancor
Inlägg: 1649
Blev medlem: 18 maj 2006, 23:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: resolv.conf uppdateras inte med Huawei E220/Telia

Inlägg av rancor »

CryingFreeman skrev:
rancor skrev:Ja, om man har ett vanlig nätverk som tilldelar IP och DNS via DHCP anslutet när man startar datorn och sedan försöker koppla upp sig med dongel så upplever jag detta.
Bara då?
Jag kan labba lite i kväll, jag har allt hemma.

// rancor
Skriv svar

Återgå till "Ubuntus utvecklingsversion - inaktuell"