lucid

Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

lucid

Inlägg av vulfgar »

Nu har jag installerat lucid, men bara i VB ännu så länge. :)

En liten lustig sak var att det kom upp ett meddelande om att jag installerade ver 9.10. :o Jag har inte kört annat än alt-CD på länge och blev lite chockad över att det är "reklam" för ubuntu under installationen, ungefär på samma sätt som jag minns när man installerade winXP. ::) En skillnad mot tidigare installationer är att (nästan) alla svenska språkfiler hämtades direkt under installationen.

Verkar funka fint än så länge, men märker ingen skillnad mot karmic. Det är väl kanske ingen direkt skillnad ännu heller. :P
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
ycc
Inlägg: 1818
Blev medlem: 10 feb 2007, 04:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: lucid

Inlägg av ycc »

vulfgar skrev: En skillnad mot tidigare installationer är att (nästan) alla svenska språkfiler hämtades direkt under installationen.
Det var ett tag sedan jag nyinstallerade. Vad är det som skall bli nytt med språkfilerna? Jag trodde man även tidigare brukade välja språk och detta laddades ner under installationen?

Jag håller på att försöka skriva en web-sida om installationen så jag vill bara kolla mina fakta lite :)
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: lucid

Inlägg av vulfgar »

ycc skrev:
vulfgar skrev: En skillnad mot tidigare installationer är att (nästan) alla svenska språkfiler hämtades direkt under installationen.
Det var ett tag sedan jag nyinstallerade. Vad är det som skall bli nytt med språkfilerna? Jag trodde man även tidigare brukade välja språk och detta laddades ner under installationen?

Jag håller på att försöka skriva en web-sida om installationen så jag vill bara kolla mina fakta lite :)
Jag har inte kollat så noga vad som ska bli nytt, men när jag gjort nyinstallationer tidigare, tex karmic nyligen, så har jag fått uppdatera språkfilerna efter installationen, menyer och program har varit på "svengelska". Nu gjordes hela den svenska uppdateringen direkt under installation och alla menyer var på svenska efter omstart. Fast det kanske beror på vilken typ av installation man kör, har tidigare mest använt alt-CDn. :P
Hittills känns det mest som karmic, ingen större skillnad. Blir väl mer spännande så småningom. :)
https://wiki.ubuntu.com/LucidReleaseSchedule

Edit: det är en nyare kärna i lucid, men (än så länge) är det samma version av gnome som i karmic.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
ycc
Inlägg: 1818
Blev medlem: 10 feb 2007, 04:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: lucid

Inlägg av ycc »

OK, Tack.
Som jag förstått det så är det här som den viktigaste skillnaden ligger mellan Nordic Remix och "vanlig" Live-CD/Alternativ-CD. På Nordic Remix-CDn ligger språken redan på skivan och behöver inte laddas ner. Installationen går fortare med Nordic Remix, speciellt om man har en trög uppkoppling.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: lucid

Inlägg av Hund »

Jag visste inte att den fanns ute redan nu. :P Trodde bara den fanns tillgänlig när första alphan släpps den 10 december. :-[ Ska genast dra hem och installera en daily build!
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: lucid

Inlägg av vulfgar »

Det där med språket kanske beror på installationsformen. I och med att jag nu kör virtuellt så finns ju nätverket med från början, kan inte svära på om det funkade under själv installationen tidigare.

@Hund, gör det. Fast inte är det mycket som händer ännu, nästan inga uppdateringar från dag till dag.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: lucid

Inlägg av Bowmore »

vulfgar skrev:Fast inte är det mycket som händer ännu, nästan inga uppdateringar från dag till dag.
Nä, själv har jag kört Lucid sen dagarna efter Karmic-releasen och inte mycket har hänt.
Den "instabila" -32 rc7 kärnan snurrar just nu plus ett antal paket som man inte hann med i Karmic. Idag avslutade man Developer Summit i min andra hemstad "over there". Lucid kommer nog bli tråkig för den som förväntar sig större förändringar. Inget Gnome 3 som förskjutits till september 2010. Kärnan fokuserar framför allt på fler drivrutiner. Snarare slussade man in ett antal funktoner i Karmic för att få dem testade, t.ex grub2 (suck), inför Lucid som jag snarare ser som en konsolideringsfas inför nästa LTS, dvs Lucid. Så det är nog inte förrän efter Lucid det kan bli skoj igen ;)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: lucid

Inlägg av vulfgar »

Bowmore skrev:
vulfgar skrev:Fast inte är det mycket som händer ännu, nästan inga uppdateringar från dag till dag.
Nä, själv har jag kört Lucid sen dagarna efter Karmic-releasen och inte mycket har hänt.
Den "instabila" -32 rc7 kärnan snurrar just nu plus ett antal paket som man inte hann med i Karmic. Idag avslutade man Developer Summit i min andra hemstad "over there". Lucid kommer nog bli tråkig för den som förväntar sig större förändringar. Inget Gnome 3 som förskjutits till september 2010. Kärnan fokuserar framför allt på fler drivrutiner. Snarare slussade man in ett antal funktoner i Karmic för att få dem testade, t.ex grub2 (suck), inför Lucid som jag snarare ser som en konsolideringsfas inför nästa LTS, dvs Lucid. Så det är nog inte förrän efter Lucid det kan bli skoj igen ;)
Du har nog rätt *suck* och jag som älskar mängder med uppdateringar, systemet har blivit alldeles för stabilt. ::) Kanske nästan är dags att köra lucid skarpt, istället för i VB, för att få lite mer spänning i tillvaron. ;D
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: lucid

Inlägg av Bowmore »

vulfgar skrev:Kanske nästan är dags att köra lucid skarpt, istället för i VB, för att få lite mer spänning i tillvaron. ;D
Go for it ;D
ycc
Inlägg: 1818
Blev medlem: 10 feb 2007, 04:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: lucid

Inlägg av ycc »

Kör hårt!
Man lär sig ju ofta något nytt och användbart när man testar. - Ibland även inom något helt annan område än det man tänkt sig från början. :)
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: lucid

Inlägg av vulfgar »

Hmm, får se om jag vågar... :P kanske ska vänta tills första alfan, det är ju inte så långt kvar. Om jag nu kan hålla mej ...
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: lucid

Inlägg av vulfgar »

Nu har det börjat komma mängder med nya uppdateringar. :D
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: lucid

Inlägg av Broder Tuck »

vulfgar skrev:Nu har det börjat komma mängder med nya uppdateringar. :D
Sa vulfgar och försvann in i den framtida IT-dimman (molnet?) ;D ;D

Ha det gott, vulfgar. Oavsett vilket, eller vad.

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntus utvecklingsversion - inaktuell"