NVIDIA GeForce GT 330M och Lucid Beta 1 [LÖST]

Användarvisningsbild
mghg
Inlägg: 291
Blev medlem: 05 apr 2009, 15:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Södra Bohuslän

NVIDIA GeForce GT 330M och Lucid Beta 1 [LÖST]

Inlägg av mghg »

Min dator är en Sony Vaio VPCF11M1E med skärmupplösning 1920*1080 och ett grafikkort av typen NVIDIA GeForce GT 330M som maximalt stödjer en upplösning på 2048*1536. Jag har installerat Ubuntu Lucid Lynx Beta 1, men inte fått grafikinställningarna att bli bra och ber härmed om tips och råd.

Jag har tittat i andra trådar och sökt en del på nätet men jag har inte hittat något som liknar mitt problem. Jag har dock inget erfarenhet av att felsöka grafikinställningar så jag kanske har missat något viktigt. Om detta inlägg passar bättre i någon annan befintlig tråd så har jag inget mot att den flyttas.

Till att börja med hade jag kraftiga problem med att NVIDIA-drivrutinerna inte användes trots att de var aktiverade, men denna bugg #539997 (se även bugg #547066) skall vara åtgärdad sedan 2010-03-30 om jag förstått saken rätt.

Informationen som följer nedan har samlats ihop efter dels att samtliga uppdateringar som var tillgängliga 2010-04-02 kl. 14:00 har installerats (kärnan är 2.6.32-19), och dels att paketet nvidia-current har avinstallerats med hjälp av Synaptic ("complete removal"):

1. Efter omstart och innan login-ruta visas felmeddelandet
Ubuntu is running in low-graphics mode
[...]
(EE) Failed to load module "nvidia" (module does not exist, 0)
(EE) No drivers available
och därefter valdes "Run Ubuntu in low-graphics mode for just one session"

Efter inloggning är dock skärmupplösningen 2048*1536 (d.v.s. det som är maximalt för grafikkortet) vilket innebär att nedre 30% av skrivbordet och en del längst till höger (allt höger om klockan i den övre panelen) inte syns. (Min metod för att ta reda på skärmupplösning är att ta en bild av skrivbordet och sedan kolla bildens egenskaper.)

2. Hardware Drivers (startat via System -> Administration) meddelar att "No proprietary drivers are in use on this system" och rekommenderar aktivering av "NVIDIA accelerated graphics driver (version current)".

Aktivering resulterar i att drivrutinen hämtas och installeras och därfter visas felmeddelandet "Sorry, installation of this driver failed. Please have a look at the log file for details: /var/log/jockey.log".

När felmeddelandet stängts så meddelar Hardware Drivers att "Proprietary drivers are being used to make this computer work properly" men att "This driver was just disabled, but is still in use".

Nytt val av "Activate" resulterar i samma felmeddelande och samma statusmeddelande från Hardware Drivers.

3. Omstart och innan login-ruta visas nu felmeddelandet
Ubuntu is running in low-graphics mode
[...]
(EE) Apr 03 15:16:50 NVIDIA(0): No display devices found for this X screen.
(EE) Screen(s) found, but none have a usable configuration.


och därefter valdes "Run Ubuntu in low-graphics mode for just one session"

Direkt efter inloggning och under någon sekund visas meddelandet
Could not apply the stored configuration for the monitors
X server does not support size requested
Något har dock hänt eftersom skärmupplösningen nu är 800*600 och Hardware Drivers meddelar att "NVIDIA accelerated graphics driver (version current)" finns och att "This driver is activated and currently in use".

4. För att göra grafikinställningar startas NVIDIA X Server Settings (via System -> Administration) och då visas felmeddelandet " You do not appear to be using the NVIDIA X driver. Please edit your X configuration file (just run `nvidia-xconfig` as root), and restart the X server. "

Kommandot "sudo nvidia-xconfig" ger följande meddelande:
Using X configuration file: "/etc/X11/xorg.conf".
Backed up file '/etc/X11/xorg.conf' as '/etc/X11/xorg.conf.backup'
New X configuration file written to '/etc/X11/xorg.conf'
Men detta har ingen effekt och NVIDIA X Server Settings ger samma felmeddelande som tidigare också efter omstart.

5. Vid tidigare försök har jag först avinstallerat nvidia-current via Synaptic och sedan kört följande kommandon:

Kod: Markera allt

sudo apt-get install nvidia-current
sudo update-alternatives --config gl_conf
sudo ldconfig
sudo nvidia-xconfig
Det har gett samma resultat som ovan, men det kanske har resulterat i något skumt som ligger i bakgrunden?

Frågor:
  • Hur skall jag göra för att få ordning på mina grafikinställningar och alltså ha en upplösning 1920*1080 ?

    Är det lämpligt att rapportera detta som en bug i Launchpad? Eller finns det redan rapporterat? (Jag är inte så van att söka i Launchpad.)
Jag hade planerat att bifoga filerna jockey.log, xorg.conf.backup och xorg.conf, men forumet verkar inte tillåta dessa filtyper.
Senast redigerad av 1 mghg, redigerad totalt 5 gånger.
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: NVIDIA GeForce GT 330M och Lucid Beta 1

Inlägg av pun »

Ok.... mycket om detta.....

Jag förmodar att du använt Meny System Administartion > Hårdvarudrivrutiner ............


Vad blir svaret med det här terminalkommandot:

Kod: Markera allt

sudo jockey-text -e xorg:nvidia_current

Sedan så måste då Nouveau grunxet vara bortsopat.

Kod: Markera allt

sudo gedit /etc/modprobe.d/nvidia-graphics-drivers.conf
Ska innehålla:

Kod: Markera allt

blacklist nouveau
blacklist lbm-nouveau
blacklist nvidia-173
blacklist nvidia-96
alias nvidia nvidia-current
Aktivera sedan drivaren igen.....plus boota om !
Användarvisningsbild
mghg
Inlägg: 291
Blev medlem: 05 apr 2009, 15:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Södra Bohuslän

Re: NVIDIA GeForce GT 330M och Lucid Beta 1

Inlägg av mghg »

Jag vet att det blev långt, men jag har som sagt ingen erfarenhet av felsökning av grafikinställningar och tyckte det var bäst att vara så tydlig som möjligt. ;)
Jag förmodar att du använt Meny System Administartion > Hårdvarudrivrutiner ............
Det förmodar jag också, men jag har inte bytt språk ännu så menyvalet heter "Hardware Drivers"

Kommandot "sudo jockey-text -e xorg:nvidia_current" gav svaret
Searching for available drivers...
???

Filen /etc/modprobe.d/nvidia-graphics-drivers.conf innehöll redan exakt

Kod: Markera allt

blacklist nouveau
blacklist lbm-nouveau
blacklist nvidia-173
blacklist nvidia-96
alias nvidia nvidia-current
???

Har startat om ganska många gånger nu och Hardware Drivers säger att drivaren redan är aktiverad, men en extra gång kan väl inte skada och fick inte heller något resultat.

Just nu känns det som att det bättre att göra en ren ominstallation av Beta 2 när den kommer i nästa vecka. ;)
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: NVIDIA GeForce GT 330M och Lucid Beta 1

Inlägg av pun »

mghg skrev: Kommandot "sudo jockey-text -e xorg:nvidia_current" gav svaret
Searching for available drivers...
???

Just nu känns det som att det bättre att göra en ren ominstallation av Beta 2 när den kommer i nästa vecka. ;)

Ok......

Det tar en stund för jockeykommandot att köras.

Misstänker starkt att det är en detekteringsmiss med det här chipsetet..... nu verkar det vara bugganmält annars får du hoppas på tur... ;)
(har inte kollat buggarna i detalj som du länkade)
Användarvisningsbild
mghg
Inlägg: 291
Blev medlem: 05 apr 2009, 15:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Södra Bohuslän

Re: NVIDIA GeForce GT 330M och Lucid Beta 1

Inlägg av mghg »

Det tar en stund för jockeykommandot att köras.
Jag väntade tills prompten hade återvänt och svaret blev faktiskt inget mer än "Searching for available drivers...". Direkt efter körde jag jockeykommandot en gång till och då blev det inget svar alls!
har inte kollat buggarna i detalj som du länkade
Ursäkta om jag var otydlig angående bugg #539997 och bugg #547066, men de handlar om att NVIDIA-drivrutinen inte användes trots att den var aktiverad och buggarna handlade alltså inte om grafikinställningar när väl NVIDIA-drivrutinen används.

Tack för hjälpen så här långt. Jag kommer nu att ligga lågt t.o.m. den 8 april. ;D
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: NVIDIA GeForce GT 330M och Lucid Beta 1

Inlägg av pun »

mghg skrev:
Tack för hjälpen så här långt. Jag kommer nu att ligga lågt t.o.m. den 8 april. ;D
Nu skulle jag försöka fila en bugg.........extrem tur om det här fixas i tid.... :-\

Googlade och det här grafikchipet är ju nytt inkl Vaios skärmlösning.

Hittade den här sidan
http://code.google.com/p/vaio-f11-linux ... VIDIASetup

Du kan sedan få mer ledtrådar i var/log/jockey.log om vad som händer när du försöker aktivera drivaren, hursomhelst så tror jag drivaren aktiveras och att du behöver mer i xorg.conf enligt länken.
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: NVIDIA GeForce GT 330M och Lucid Beta 1

Inlägg av pun »

Mer fakta om Sony Vaio samt nVidia

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1445212
Användarvisningsbild
mghg
Inlägg: 291
Blev medlem: 05 apr 2009, 15:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Södra Bohuslän

Re: NVIDIA GeForce GT 330M och Lucid Beta 1

Inlägg av mghg »

TACK PUN, NU FUNKAR DET! ;D ;D ;D

Jag gick till sidan http://code.google.com/p/vaio-f11-linux ... VIDIASetup och eftersom det mesta var märkt som "Obsolete" så blev det bara en litet tillägg i /etc/X11/xorg.conf :

Kod: Markera allt

    Option         "ConnectedMonitor" "DFP-0"
    Option         "CustomEDID" "DFP-0: /proc/acpi/video/NGFX/LCD/EDID"
En omstart senare så är det helt perfekt! Och när jag öppnar NVIDIA X Server Settings så visades det inte längre något felmeddelande utan istället går det att göra inställningar.

Tycker du fortfarande att jag skall lägga in en bugg-rapport i Launchpad?
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: NVIDIA GeForce GT 330M och Lucid Beta 1

Inlägg av pun »

mghg skrev: Tycker du fortfarande att jag skall lägga in en bugg-rapport i Launchpad?
Kul att det funkar !!..... ;D

Njau...eftersom det finns en U-F tråd och flera verkar vara medvetna om Vaio strul så löser det sig nog ändå.

En annan sak jag såg är att flera kör 2.6.33 kärnan så funkar mer funktioner bla ljudet, vet inte om du har problem med det ?

Hursomhelst så finns kärnan i stabil version hos Ubuntu: (ren Vanilla)

http://kernel.ubuntu.com/~kernel-ppa/mainline/v2.6.33/

Du behöver då TRE paket, image samt headers för det du kör 32/64 bit samt headers..all.deb

Kod: Markera allt

sudo dpkg -i *.deb
;)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntus utvecklingsversion - inaktuell"