Seriöst impad av Lucid

Användarvisningsbild
punkrock3r
Inlägg: 27
Blev medlem: 15 apr 2010, 12:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Seriöst impad av Lucid

Inlägg av punkrock3r »

Ulsak skrev:
punkrock3r skrev:Hallå alla! Är (som tjatats tidagare) helt ny Ubuntuanvändare. Gillar OS:et starkt måste jag säga. Jag kör netbook-remix (eftersom jag har en netbook :P) och jag har fattat det som att NBR-versionen är en anpassad version av Ubuntu 9.10. Är det någon som har koll på den egentligna skillnaden mellan NBR och 9.10 och hurvida det kommer komma en NBR på 10.4:an?
ja, det kommer en netbook remix, och den lär vara snabb. Men...

Lucid netbook-launcher segfaults when started

...sålunda väntar vi lite innan vi uppgraderar. Killen som bugrapporterade detta, nedgraderade till Karmic.
Ach so :) Tack för inputen!
Så länge det finns musik, finns det hopp
Gillar du teknik, grafik och skräck? Kolla in http://txtrutan.blogg.se
fogerty4evr
Inlägg: 56
Blev medlem: 30 aug 2007, 11:58
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Seriöst impad av Lucid

Inlägg av fogerty4evr »

Lucid funkar skapligt. Men fortfarande problem att få den att fungera i ett windows 7 nätverk. Kan ej heller dela ut något då det står att: Denna funktion kan inte aktiveras därför att de nödvändiga paketen inte är installerade på ditt system.

Det står heller inte vilka paket som måste installeras men det spelar kanske inte så stor roll för jag kan inte installera något via Synaptic ialla fall ??? då det startar utan administrativa rättigheter. Jag tror någon är väldigt paranoid :o

Jag får hoppas att det blir bättre när den färdiga kommer. Sånt här ska bara funka. Det får inte strula för då väljer man Windows istället :(
Användarvisningsbild
cthulhu
Inlägg: 789
Blev medlem: 05 jan 2009, 14:11
OS: Debian

Re: Seriöst impad av Lucid

Inlägg av cthulhu »

ZX Spectrum skrev:Hela systemet har blivit klart snabbare. Har t.ex. en mapp som innehåller c:a 3500 doc-filer och det tog lång tid att öppna denna förut, c:a 10 sek. men nu tar samma sak 3 sek.
Det kan inte ha att göra med ext3 vs. ext4?
Kör 10.04 ext4 nu fullt ut?
m!rage
Inlägg: 2550
Blev medlem: 28 apr 2009, 21:47
OS: Arch Linux
Ort: Lund

Re: Seriöst impad av Lucid

Inlägg av m!rage »

Stöd för ext4 har väl funnits sen Jaunty även om det visserligen inte gjordes till standardalternativet förrän i Karmic?
Användarvisningsbild
ajja
Inlägg: 682
Blev medlem: 15 dec 2007, 23:43
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Motala
Kontakt:

Re: Seriöst impad av Lucid

Inlägg av ajja »

Vad jag inte har vant mig vid är att det går så mycket fortare att kontrollera disk vid uppstart.
Förr han man med en mugg kaffe, nu bör man redan sitta med muggen i näven om man vill hinna med.
Användarvisningsbild
TweekiE
Inlägg: 2075
Blev medlem: 21 aug 2008, 21:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Seriöst impad av Lucid

Inlägg av TweekiE »

Hund skrev:Det fungerar riktigt bra tycker jag. Lite för bra kanske. Synd att Canonical har gått för långt och ändrar saker som användarna inte uppskattar.
som vad? :P
Gdm2 var kasst... enda jag kommer på...
Användarvisningsbild
Hylas
Inlägg: 1511
Blev medlem: 06 aug 2007, 18:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Seriöst impad av Lucid

Inlägg av Hylas »

Utanför ämnet: Idag fick jag igång Lucid på min Packard Bell. Glädje ;D
Användarvisningsbild
punkrock3r
Inlägg: 27
Blev medlem: 15 apr 2010, 12:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Seriöst impad av Lucid

Inlägg av punkrock3r »

Tjena hej och hallå. Håller på att försöka slänga in Lucid på min gamla dator (en p4 2 gighz, 1024 ram) men har problem med installern. Kommer så långt att jag får se standard bakgrundsbilden och sedan säger den "installer ran into unreversible error". Håller på att ladda hem lucid en gång till för å se om det är nått fel på ison. Nån som stött på detta?
Så länge det finns musik, finns det hopp
Gillar du teknik, grafik och skräck? Kolla in http://txtrutan.blogg.se
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Seriöst impad av Lucid

Inlägg av farmfield »

punkrock3r skrev:Tjena hej och hallå. Håller på att försöka slänga in Lucid på min gamla dator (en p4 2 gighz, 1024 ram) men har problem med installern. Kommer så långt att jag får se standard bakgrundsbilden och sedan säger den "installer ran into unreversible error". Håller på att ladda hem lucid en gång till för å se om det är nått fel på ison. Nån som stött på detta?
Jag hade liknande problem innan Beta-2 som var den första som gick att installera på min maskin. Testa installera från Alternate-skivan... :)
Harlekin33
Inlägg: 4164
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:52
OS: Debian

Re: Seriöst impad av Lucid

Inlägg av Harlekin33 »

Man känner sig som ett barn som väntar på julafton!

:D
Användarvisningsbild
punkrock3r
Inlägg: 27
Blev medlem: 15 apr 2010, 12:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Seriöst impad av Lucid

Inlägg av punkrock3r »

farmfield skrev:
punkrock3r skrev:Tjena hej och hallå. Håller på att försöka slänga in Lucid på min gamla dator (en p4 2 gighz, 1024 ram) men har problem med installern. Kommer så långt att jag får se standard bakgrundsbilden och sedan säger den "installer ran into unreversible error". Håller på att ladda hem lucid en gång till för å se om det är nått fel på ison. Nån som stött på detta?
Jag hade liknande problem innan Beta-2 som var den första som gick att installera på min maskin. Testa installera från Alternate-skivan... :)
Installerade Karmic och uppgraderade därifrån. Funkar fin fint nu :) Nu väntar man ju bara på att den officiella ska släppas (och sedan NBR ;-)).
Harlekin33 skrev:Man känner sig som ett barn som väntar på julafton!

:D
Amen to that ;-)
Så länge det finns musik, finns det hopp
Gillar du teknik, grafik och skräck? Kolla in http://txtrutan.blogg.se
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Inlägg: 1099
Blev medlem: 21 feb 2009, 14:32
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Seriöst impad av Lucid

Inlägg av philip5 »

Jag körde in en helt ren installation av Kubnutu 10.04 RC i förrgår och allt har funkat helt utan problem så här långt. Det enda som stör intrycket är att bootbilden är helt störd i färgsättningen så det förtar skönheten med booten. Annars funkar allt som det ska. Det största bekymret har annars varit vid paketbyggen i Lucid eftersom jag gör en del sånt. De har uppdaterat de verktyg för paketbyggande, debhelper och cdbs, som har fått en massa små ändringar som gör att man måste in och göra små ändringar i sina byggscripts som är lite drygt. Just cdbs kan vara riktigt "dark arts" som bara händer och när det funkar är det bra men när man behöver tweaka byggen som använder det så är det många gånger ett mysterium vad som sker.

Hur som helst verkar det lovande så här långt. Hoppas Lucid kan fånga in många nya användare och få med dem på Ubuntubåten.
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
Användarvisningsbild
cthulhu
Inlägg: 789
Blev medlem: 05 jan 2009, 14:11
OS: Debian

Re: Seriöst impad av Lucid

Inlägg av cthulhu »

Hoppas Lucid kan fånga in många nya användare och få med dem på Ubuntubåten.
Jag bearbetar en del i min bekantskapskrets, får se hur det går... :)
Harlekin33
Inlägg: 4164
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:52
OS: Debian

Re: Seriöst impad av Lucid

Inlägg av Harlekin33 »

cthulhu skrev:
Hoppas Lucid kan fånga in många nya användare och få med dem på Ubuntubåten.
Jag bearbetar en del i min bekantskapskrets, får se hur det går... :)
Thats the spirit!

:D
Användarvisningsbild
punkrock3r
Inlägg: 27
Blev medlem: 15 apr 2010, 12:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Seriöst impad av Lucid

Inlägg av punkrock3r »

Här är ett bra argument som jag använt med (och som med viss framgång funkat ;-))

"Tänk dig att du inte är pirat längre och inte heller ägd av Microsoft..."

:D

Håll till godo ;-)
Så länge det finns musik, finns det hopp
Gillar du teknik, grafik och skräck? Kolla in http://txtrutan.blogg.se
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Seriöst impad av Lucid

Inlägg av pun »

punkrock3r skrev: "Tänk dig att du inte är pirat längre och inte heller ägd av Microsoft..."
Mums..... O0
m!rage
Inlägg: 2550
Blev medlem: 28 apr 2009, 21:47
OS: Arch Linux
Ort: Lund

Re: Seriöst impad av Lucid

Inlägg av m!rage »

Nja... Låter lite väl opensource-fundamentalistiskt tycker jag. Dessutom bryr sig väl de flesta användare inte om vad för operativsystem som körs så länge det fungerar. Bättre då att framhäva att det är gratis, virusfritt, (någurlunda) fritt från drivrutinskrångel och helt utan blåskärmar (de har visserligen ersatts av kernel panics men det behöver man ju inte nämna :))
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Seriöst impad av Lucid

Inlägg av Ulsak »

hmm. open source ska inte handla om fundamentalism utan om frihet..
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Seriöst impad av Lucid

Inlägg av Rune.K »

Ulsak skrev:hmm. open source ska inte handla om fundamentalism utan om frihet..
Det är väl inte ofta jag håller med dej Ulsak, men i det här fallet gör jag det.

Vad jag vet så fungerar de flesta populära open source-programmen även på Windows.
Och det tycker jag är verklig frihet!
Dvs, man MÅSTE inte använda ubuntu för att köra bra open source-program... :)
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Seriöst impad av Lucid

Inlägg av farmfield »

m!rage skrev:Nja... Låter lite väl opensource-fundamentalistiskt tycker jag. Dessutom bryr sig väl de flesta användare inte om vad för operativsystem som körs så länge det fungerar. Bättre då att framhäva att det är gratis, virusfritt, (någurlunda) fritt från drivrutinskrångel och helt utan blåskärmar (de har visserligen ersatts av kernel panics men det behöver man ju inte nämna :))
Man behöver inte vara FOSS-entusiast/fundamentalist för att tycka illa om Microsoft - det gjorde jag innan jag tvingades sitta i Windows... Vad dom var för ett företag visade dom tydligt i Browser Wars - och det var ju 15 år sedan redan... Så jag häll mig på Mac så långt det var möjligt...

Fast nu har å andra sidan Apple gått från underdog till att få hybris och har det sista betett sig t.o.m. värre än Microsoft, hehe... John Stewart har informerat bäst om vad som hänt här! ;)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntus utvecklingsversion - inaktuell"