xorg.conf i 10.10?

Användarvisningsbild
xtr3m3
Inlägg: 2108
Blev medlem: 23 feb 2009, 05:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Mora

xorg.conf i 10.10?

Inlägg av xtr3m3 »

Att flytta fönster m.m. är segt och hackar och stannar av. Hackar när jag bläddrar i webbläsaren.
Tänkte titta i xorg.conf om jag kunde se nått där som inte stämde då det verkar vara grafikrelaterat.

Förväntar ju mig nått strul nu i en så pass tidig version :)

Nu var det bara det att det inte fanns nån sån fil där.
Har en Dell Latitude D531 med Ati chipset.

Ska det inte finnas nån xorg där?
Kan det ha att göra med att jag la till detta: viewtopic.php?f=233&t=47884&start=40#p389387

Kod: Markera allt

snorrebo@laptopen:~$ lspci | grep VGA
01:05.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc RS690M [Radeon X1200 Series]
Bilagor
Skärmbild.png
Skärmbild.png (67.36 KiB) Visad 2022 gånger
Bild
Alleinsora
Inlägg: 378
Blev medlem: 24 maj 2007, 01:53
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Kalmar/Luleå
Kontakt:

Re: xorg.conf i 10.10?

Inlägg av Alleinsora »

Ubuntu har ett tag kört utan xorg.conf som standard, det har ställt till lite mindre huvudvärk för oss med nvidia-kort som vill köra twinview eftersom nvidias konfigurationsprogram inte kan skriva till en fil som inte finns.

Antar att det finns något inställningsprogram även för ati så det kanske går att kontrollera inställningarna där istället?
Hur jag än gör så slutar det alltid med E17 på netbooken....
Användarvisningsbild
xtr3m3
Inlägg: 2108
Blev medlem: 23 feb 2009, 05:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Mora

Re: xorg.conf i 10.10?

Inlägg av xtr3m3 »

Ok. Har inte tänkt på det. Kör dubbla skärmar på stationära.

Kör den öppna drivaren. Alltså den som följer med installationen. Har inte installerat nån drivare från ati's sida.
Vet inte ens om det finns nån.

Blev en aning bättre nyss men lite krånglar än. Lite hack vid scrollning och väldigt mycket hack när man kollar på flash.
Flash hackade inte innan. Har tagit ner flash från adobe labs till datorn. Kör 64-bitars versionen av ubuntu.

Använder mig av chromium browser.
Bild
Användarvisningsbild
xeizo
Inlägg: 41
Blev medlem: 22 maj 2010, 08:07
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Kontakt:

Re: xorg.conf i 10.10?

Inlägg av xeizo »

Det är bara att skapa en egen xorg.conf i /etc/X11/ och fylla den med lämpligt innehåll så kommer den att användas av exempelvis Nvidia-drivarna(om man har Nvidia). Praktiskt om man tex vill lägga in coolbits(Nvidia) för att kunna överklocka. Noveau är rent skräp så använd alltid Nvidias proprietära drivare i första hand med Nvidia-kort. ATIs fria drivare är betydligt bättre än Noveau i allla fall i 2D så mycket bättre än så får du kanske inte, men deras proprietära är skräp vad det gäller kompabilitet mot nyare kort ihop med nyare kernels, men du har ett rätt gammalt kort så då bör du definitivt prova den proprietära Catalyst-drivaren(fglrx) eftersom den fungerar mycket bättre med just äldre kort. Det borde kunna boosta prestanda en hel del ...
Maverick Meerkat 24/7
Användarvisningsbild
xtr3m3
Inlägg: 2108
Blev medlem: 23 feb 2009, 05:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Mora

Re: xorg.conf i 10.10?

Inlägg av xtr3m3 »

xeizo skrev:Det är bara att skapa en egen xorg.conf i /etc/X11/ och fylla den med lämpligt innehåll så kommer den att användas av exempelvis Nvidia-drivarna(om man har Nvidia). Praktiskt om man tex vill lägga in coolbits(Nvidia) för att kunna överklocka. Noveau är rent skräp så använd alltid Nvidias proprietära drivare i första hand med Nvidia-kort. ATIs fria drivare är betydligt bättre än Noveau i allla fall i 2D så mycket bättre än så får du kanske inte, men deras proprietära är skräp vad det gäller kompabilitet mot nyare kort ihop med nyare kernels, men du har ett rätt gammalt kort så då bör du definitivt prova den proprietära Catalyst-drivaren(fglrx) eftersom den fungerar mycket bättre med just äldre kort. Det borde kunna boosta prestanda en hel del ...
Testade att installera fglrx via synaptic men det blev nått fel.

Kod: Markera allt

E: fglrx: underprocess installerade post-installation-skript gav felkod 10
E: fglrx-amdcccle: beroendeproblem - lämnar okonfigurerad
Bild
Bild
Skriv svar

Återgå till "Ubuntus utvecklingsversion - inaktuell"