10.10 på Dell Studio error

Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

10.10 på Dell Studio error

Inlägg av farmfield »

Skulle testa 10.10 med LiveCD på ex'et's Dell Studio idag men det funkade inte alls, fick tvärstopp direkt...

GLib-WARNING **: getpwuid_r(): failed due to unknown user id (0)

(skall vara nån bug kopplad till CD/DVD-läsaren verkar det)

Sen testade jag med LinuxMint Debian Edition och den gick raka vägen upp i skrivbordet utan problem.

En sak jag märkte var att LMDE-skivan initierades med 'Casper' vilket 10.10-skivan inte verkade göra. Kör Ubuntu numera nån annan bootloader eller..?
bjoost61
Inlägg: 411
Blev medlem: 20 aug 2007, 07:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Slite, Gotland

Re: 10.10 på Dell Studio error

Inlägg av bjoost61 »

Vad sitter det för hårdvara i Studio? Jag köpte en Dell Vostro 3500 till tjejen i förrgår. Kastade naturligtvis ut windows omgående, lade sen in 10.10 och den fungerar helt utan problem.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: 10.10 på Dell Studio error

Inlägg av farmfield »

Intel CPU, tror det är en Core2Duo men är inte säker. Sen är det mesta annat Intel utom nätverkskortet som är Broadcom & GPU'n som är ett ATI 3400...

Men just detta problemet får man upp en del om när man Google, men det mesta är 2-3 år gammalt, kopplat till nån bug, och tydligen skall det vara nåt med CD/DVD-spelaren...

Skumt att LMDE gick igång klockrent dock, funderar som sagt på om det är bootloadern som skummar i 10.10...
bjoost61
Inlägg: 411
Blev medlem: 20 aug 2007, 07:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Slite, Gotland

Re: 10.10 på Dell Studio error

Inlägg av bjoost61 »

Intel Core i5 430M 2,26 GHz och Intel GMA 4500MHD grafik här och Broadcom som nätverkskort. Låter skumt att cd-n ska blockera allt, har du provat med att köra från ett usb-minne istället.
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: 10.10 på Dell Studio error

Inlägg av pun »

farmfield skrev:
Men just detta problemet får man upp en del om när man Google, men det mesta är 2-3 år gammalt, kopplat till nån bug, och tydligen skall det vara nåt med CD/DVD-spelaren...
Hmmm... undra hur du söker... ???

2 vildsinta buggar direkt.... (använder Launchpad som sökord före felmeddelandet)

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/532984

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+bug/531027


I båda så tjafsar man då med Slangasek som är Ubuntus distboss...


Hursomhelst 1 lösning:
Originally Posted by kansasnoob
from the boot menu press F6 which will display some boot options, then just press the Esc key. You'll now see that the "boot parameters" are displayed at the bottom of the screen. Just use the Backspace key to remove only "quiet splash".
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: 10.10 på Dell Studio error

Inlägg av farmfield »

@Plun

Hittade nån tråd på UF där dom diskuterade detta - tittade bara snabbt så hade väl missuppfattat det...

Men skall testa med din där, annars får väl ex'et köra LMDE ett tag & se vad hon tycker - hon skall testköra & se vad hon tycker, annars får det bli Win7... Stackaren kör Vista nu, hehe... Holy moly sicken dynga...
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: 10.10 på Dell Studio error

Inlägg av Bowmore »

Hittade den här buggen:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/572279

I den var det en som fick igång liven enligt
Managed to get the Lucid CD to boot by hitting escape and then "Try Ubuntu" from the menu. Perhaps my bug report can be more helpful now that Im sending it from Lucid.
dvs tryckte en tangent när första bilden med tangentbordet i nederkant dök upp så man kommer till den gamla bootmenyn. Startade sen upp liven därifrån.
Användarvisningsbild
SlamsornasKung
Inlägg: 886
Blev medlem: 27 jun 2009, 19:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: 08

Re: 10.10 på Dell Studio error

Inlägg av SlamsornasKung »

farmfield skrev:Skulle testa 10.10 med LiveCD på ex'et's Dell Studio idag men det funkade inte alls, fick tvärstopp direkt...

GLib-WARNING **: getpwuid_r(): failed due to unknown user id (0)

(skall vara nån bug kopplad till CD/DVD-läsaren verkar det)
Det har redan nämnts, men jag vill bara bekräfta att det INTE har med CD eller DVD-läsaren att göra. Själv får jag alltid det där felet efter varje uppdatering, och tvingas till hård omstart. Jag har inte börjat nosa på 10.10, utan syftar då på uppdateringar av 10.04.

SK
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: 10.10 på Dell Studio error

Inlägg av pun »

Jag kan inte hitta några 10.10 buggar.... efter lite slarvigt sökande...

Det knepiga är att inte befintliga buggar uppgraderats till även 10.10. ???

Det kanske behövs någon som är drabbad som tar tag i detta !
Skriv svar

Återgå till "Ubuntus utvecklingsversion - inaktuell"