MacBook 2.1

Användarvisningsbild
corneliusbrother
Inlägg: 127
Blev medlem: 25 apr 2008, 00:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Malmö
Kontakt:

MacBook 2.1

Inlägg av corneliusbrother »

Testat 9.04 Jaunty
Installation: 3
Funktion: 4

Det mesta funkade out-of-the-box, om än inte riktigt som man ville.
Grafikdrivisarna är lite slöa jämfört med OSX. Annars hade det blivit en femma på funktion.
Ska tydligen finnas en drivrutin som funkar bättre till det trädlösa nätverkskortet också men jag tyckte den som följde med i disten funkar tillräckligt. Möjligtvis kan det ta typ tio sekunder längre innan man kommer ut på internet, men.

Annars var det ganska mycket som behövde tweakas och fixas. Som tur är finns kanonbra guider här:
https://help.ubuntu.com/community/MacBook2-1/Jaunty

Några saker som kan nämnas är:

Fick ISight (webkameran) att funka med lite meck. T o m i Skype, något som inte ska vara möjligt enligt guiden, så det var ju en glad överraskning. :)

Touchpaden hade konstiga inställngar som default (högerklick med tre-fingers-tap???), men inte heller det var någon konst att fixa till. Nu känns den bättre än i OSX.

Ljudet var väldigt lågt, men jag slog på alla utgångar som fanns i volymkontroll-->Inställningar så blev det normalt.

Tangentbordslayouten var också ett kapitel för sig, t ex kunde man inte skriva @. Hittade en guide här dock http://eltamelta.net/?p=952.

Annars är det en kalastrevlig dator med lång batteritid och hyfsade specar.
Användarvisningsbild
corneliusbrother
Inlägg: 127
Blev medlem: 25 apr 2008, 00:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: MacBook 2.1

Inlägg av corneliusbrother »

Utanför ämnet: Tänkte att os x ändå skulle lira bättre med hårdvaran (och så var jag lite nyfiken) så jag blåste ubuntu-installationen och installerade leoparden. Så nu sitter min fru och svär långa ramsor över hur svåranvänt os x är och vill att vi ska ha ubuntu på den istället ;D . Och inte mig emot, får bli en dualboot eftersom jag inte fick igång micen i skype :( (funkar i andra program)
Användarvisningsbild
webaake
Inlägg: 3962
Blev medlem: 09 maj 2007, 09:46
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: MacBook 2.1

Inlägg av webaake »

Kolla en bit ned om Skype i denna länken;

http://pulseaudio.org/wiki/PerfectSetup

Kanske kan vara nåt?
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
edfast
Inlägg: 241
Blev medlem: 05 maj 2011, 12:51
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm/Notodden/Skårby

Re: MacBook 2.1

Inlägg av edfast »

Hejsan!

jag undrar om du fortfarande kör Jaunty? Jag har också en macbook 2,1, kör 11.04, och har problem med att få skype video att funka. Du skrev att du fått igång det med lite meck, kommer du ihåg vad du gjorde? För min del gäller att drivern är på plats, kameran hittas och kan testas, går igång med gröng ljus, men bilden är svart(!)

Så hur gjorde du?

mvh,
Skriv svar

Återgå till "Bärbara datorer"