LG X110 med 3G, 9.04 Netbook Remix. Allt fungerar.

animaniac
Inlägg: 2
Blev medlem: 07 jun 2009, 13:29
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

LG X110 med 3G, 9.04 Netbook Remix. Allt fungerar.

Inlägg av animaniac »

Har använt datorn några veckor nu. Fungerar utan problem med netbook remix. Detaljer nedan, men sammanfattat så är detta en väldig bra linux netbook.


Nätverk:


3G: Jag använder Telia abbonemang för det inbyggda 3G modemet, det var inga problem att koppla upp och inga knep behövdes för att få det fungera.

WLAN: Perfekt, kryptering och allt annat fungerar.

LAN: Naturligvis inga problem.

Anmärkning: Under hög belastning (större torrent filer, HD streaming) verkar både trådlösa och 3G upkopplingen ostabila, troligvis beror det på hårdvaran, men det går inte toktanka trodlöst utan avbrott (i de fall det behovs så är etherneten helt stabil).

Multimedia:

Högtalarna: Högtalarna är kassa, mobiler har starkare ljud. Ingen bas att tala om. Streamar man lite radio, eller lite youtube så duger de (knappt). Annars kan man alltid få ut lite mer via att maxa ljudet i VLC, men jag rekomenderar hörlurar.

Front Mic: Kan bero på mina inställningar, men den inbyggda micen verkar väldig okänslig, rskulle nog gå bättre med en extern mic (fast det är nog det ända jag inte testat).

Grafik: extern skärm fungerar felfritt, men GMA grafiken bör man inte ha några stora förväntningar när det gäller upplösning, HD video är inte heller något man kan förvänta sig. Tux Racer fungerar därmot perfekt:)

Webcam: Fungerar fint även om det är långsam respons, fungerar perfekt till Cheese eller Skype, men man kommer inte spela in några blockbusters.


Övrigt:


Kortläsare: Har testat SD och den fungerar, enda att tänka på är att det måste tryckas in lagom hårt. Ett vanligt sd kort sticker ut 1 cm när man först sätter in det, men för att det skall låsas in av mekanismen och vara läsbart måste man trycka in kortet tills det bara är 2mm kvar.

USB: inga problem.

Tangent bord: Mycket bra, även om några av de större knapparna käns lite plastiga. Det finns ingen märkbar flex av tangentbordet, clicket och djupet på tryckningarna är tillfredsställande, och stroleken är bekväm. En (den enda) stor irritation är !##%&¤ M$ Windows tangenten, hårdvara skall vara OS neutral!!!. Datorn innan denna var en äldre Thinkpad, så jag anser mej ha lagom bra bedömningsförmåga i detta subjektiva ämne.

Pekplattan: liten men man vänjer sig. ingen trackpoint eller multitouch fruktpad, fast dugligt.

Skärm: Ljusstark LED, den matta finishen gör den användbar även ute. God kontrast.

Design:
-Portarna är välplacerade.
-Det att skärmen går inte öppna mer än ~135 grader känns lite begränsande.
-Datorn blir inte för varm, atom processorn går svalt.
-Hela tiden tyst kylning, man vet att datorn är på, men inte störande.
-Inga paneler på undersidan för att göra eventuella uppgraderingar enklare.
-Utsidans blanka piano-lack finish drar till sig figeravtryck helt otroligt mycket, men den är användbar som spegel i alla fall. troligvis inte så synligt på andra färger (min är svart).
-fint att skärmen hålls stängd med magneter ala mac.
-förpackningen känns också mac inspirerad.


LG: Vänlig kundservice, just nu pågår process om XP license pengarna, får see om jag får nåt, men det blir en annan tråd. Ingen verkar ha "rutiner" för windows reklamationer.
EDIT: LG avsäger sig fullständigt sina reklamations plikter, de betalar inte ett öre. kommer försöka via media och arn.se
EDIT2: nu säger en annan på LG att det inte stämmer (bara stämmer på lokal nivå) och att fallet skickats till huvudkontoret i korea och att jag borde vänta lite innan jag driver ärendet vidare, denna LG representant verkade också mer informerad, kundsupporten verkar bli trevligare ju högre man kommer. hoppas att nu när man kommit lagom högt upp i supporten att man slipper behöva ringa dom hela tiden och att de istället kontaktar mig. fortfarande märkligt hur de tillverkar en produkt där första saken man ser när man sätter på den är en licens där det säges finnas möjlighet till reklamation av mjukvaran vid nekande, men de har inga rutiner på plats för att hantera sådana ärenden. Jag räknar att på varje krona i samtals kostnader för mig, att det kostar LG 25kr till 250kr i löner och arbetsgivar avgifter, beroende på flera faktorer. I dyraste fallet räknar jag att det vore billigare för LG att hyra in en special "konsult" för att ta kol på mig, än att låta mig fortsätta med ärendet
Senast redigerad av 3 animaniac, redigerad totalt 29 gång.
cybber
Inlägg: 46
Blev medlem: 06 jan 2007, 16:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: LG X110 med 3G, 9.04 Netbook Remix. Allt fungerar.

Inlägg av cybber »

Min LG x110 har börjat bli attans varm 77-83 c. Inge bra.
Hur ser jag om fläkten snurar antingen visuelt eller via program eller terminal ?
Förslag ??
Användarvisningsbild
Geraner
Inlägg: 393
Blev medlem: 25 mar 2007, 16:57
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Ort: Stockholm

Re: LG X110 med 3G, 9.04 Netbook Remix. Allt fungerar.

Inlägg av Geraner »

Intressant läsning. Kul att allt fungerar perfekt på din LG X110.
Kassör i Föreningen Ubuntu Sverige
Bild
Vi hjälper Ubuntu Sverige att marknadsföra användningen av fri och öppen programvara!
Köp klistermärken, böcker och installations-/Live-skivor hos oss.
animaniac
Inlägg: 2
Blev medlem: 07 jun 2009, 13:29
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: LG X110 med 3G, 9.04 Netbook Remix. Allt fungerar.

Inlägg av animaniac »

cybber skrev:Min LG x110 har börjat bli attans varm 77-83 c. Inge bra.
Hur ser jag om fläkten snurar antingen visuelt eller via program eller terminal ?
Förslag ??
hmm..

Det låter jäkla varmt.

Det finns varmt kännbart luftflöde vid utloppet, och fläkten borde höras. Känns och hörs det inte, då fungerar nog inte din fläkt. Annars kan det vara dåligt applicerad kylpasta (problem jag sett med macbooks).

Kör du senaste releasen? om inte, då kan det vara en bra idee att testa, annars är det bara vända sig till köpställets eller LGs (fast de verkar inte så villiga ta ansvar, i mitt fall ang. winDOS licens reklamationen drar de på tiden o skyller de på M$, får vänta o se) support.
cybber
Inlägg: 46
Blev medlem: 06 jan 2007, 16:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: LG X110 med 3G, 9.04 Netbook Remix. Allt fungerar.

Inlägg av cybber »

Jag vände mig till till LG support.
Fick en frakt sedel på mailen skrevut och skickade iväg datorn , fick den c:a 10 dagar senare. Nu funkar fläkten . :)
Bra service !
cybber
Inlägg: 46
Blev medlem: 06 jan 2007, 16:06
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: LG X110 med 3G, 9.04 Netbook Remix. Allt fungerar.

Inlägg av cybber »

Jag uppdaterade min Netbook remix nyligen till 9.10. Då började jag få problem med 3g modemet, networkmanager hittar det, men det går inte att ansluta.
Inte heller upptäcker den usb minnen som man ansluter.

Funkar det för er andra som kör den här burken ?
Förslag på lösningar. ?

Mvh /Benny
fabban
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 okt 2007, 22:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Björneborg
Kontakt:

Re: LG X110 med 3G, 9.04 Netbook Remix. Allt fungerar.

Inlägg av fabban »

har också samma problem med 9.10 med 3G modemet,
men mitt börjar att fungera efter en omstart eller två.
körde Win Xp innan, och då hade jag aldrig några problem med 3G modemet.
Skriv svar

Återgå till "Bärbara datorer"