Macbook 5.1 (aluminium)

Dendrite
Inlägg: 98
Blev medlem: 03 jun 2008, 13:53
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Macbook 5.1 (aluminium)

Inlägg av Dendrite »

Installation:
Kan inte direkt säga att det fungerade ”out of the box”, men genom att följa instruktionerna på https://help.ubuntu.com/community/MacBook5-1/Intrepid gick det mesta hyfsat ändå. (Jag har Ubuntu 9.04, men det mesta verkade på den sidan verkade gälla ändå.)

När installationen var färdig gick det av någon anledning inte att starta upp. Försökte med bootbar cd, USBminne, allt, men det enda som kom upp var en blinkande markör på en svart skärm. Gav upp och gick och la mig. Nästa dag gjorde jag precis likadant, och då startade den som om det aldrig hade vart några problem, så har ingen aning om vad som var fel.

Tycker att den fungerar hyfsat, men knappast helt smärtfritt. Den blir mycket varmare än i OSX, men på dessa breddgrader är det bara mysigt med en varm klump i knät ;o). Under normal belastning är den knäpptyst (jag tog flash-hårddiskvarianten), men under hård belastning går fläkten på högvarv. Har annars svårt att jämföra med hur den fungerar i OSX eftersom jag inte lyckats motivera mig själv till att använda det operativsystemet.

Jag tycker det är en bra maskin och med de krav jag hade på min nya bärbara (Miljövänlig, liten, kraftfull) tycker jag att jag gjorde rätt val, men om det viktigaste är att ha en bärbar som fungerar felfritt med Ubuntu från början så rekommenderar jag inte macbook aluminium.

Är nu ingen expert, så vet inte säkert vad som har med macbook att göra, vad som är generella problem med Ubuntu, eller som jag bara inte har kommit på hur man gör, men här är en lista på det som fungerar mindre bra:

Ljudet: Den har bara monoljud. Det finns en fix för att få stereo, men när jag följde den blev det helt tyst istället, så tog bort den. Jag förväntar mig ändå inte något sagolikt ljud från en bärbar dator, och när man stoppar in hörlurar fungerar det som det ska.
Lite småirriterande är det att högtalarna inte slår av sig automatiskt när man kopplar in hörlurar, så vill man inte störa sin omgivning måste man komma ihåg att slå av dem manuellt varje gång.

Omstart: Fungerar inte.

Trådlöst: Har jag inte lyckats använda, men misstänker att det bara är jag som inte riktigt fattat hur man gör. Den känner av trådlösa nätverk och kopplar upp sig, men jag får inte någon ruta där jag kan skriva in användarnamn och lösenord.

Extern monitor: Har jag inte provat än. Som pc-användare är väl mina största grubblerier om var man stoppar in sladden? (eller är det så att Apple har en egen ”standard” som inte passar till skärmar av andra märken? Skulle väl vara typiskt Apple i så fall...)

Tangentbord: PC-layout kom som default och har inte lyckats lista ut hur man ändrar, men bryr mig heller inte så jättemycket eftersom PC-layout passar mig utmärkt. Lite pinsamt bara när andra ska låna den och inte hittar @, \, osv...

Kameran: Har jag inte ens försökt aktivera eftersom jag inte vill ha någon kamera, med det finns en fix för det i den guiden.

Skärmstyrka som ställer in sig automatiskt efter ljusstyrkan i rummet: Fungerar såklart inte eftersom kameran inte är på.

Bakgrundsbelyst tangentbord: Har jag inte fått att fungera. Kan detta också ha med kameran att göra?

Stabilitet: Det här är det värsta. Grafiken, menyer, fönster, osv verkar ibland lite tröga eller hackiga. Särskilt KDEprogram går trögt när jag kör dem i Gnome (men det har kanske inte med hårdvaran att göra?)

Och så kraschar den med jämna mellanrum. Den kraschar när jag försöker använda vissa tillägg i firefox, den kraschar när jag försöker infoga specialtecken eller formler i Ooo writer, och ibland kraschar den till och med utan att jag förstår vad det var som ställde till det den här gången. Det är irriterande, men mest av allt är det pinsamt och dålig reklam för Ubuntu. Ibland händer det ju när jag visar andra personer saker på skärmen, eller lånar ut den. Misstänker att det är något med grafikkortet, men vet inte.
ennepop
Inlägg: 199
Blev medlem: 22 mar 2009, 15:44
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Ängelholm

Re: Macbook 5.1 (aluminium)

Inlägg av ennepop »

i mina öron låter det som att det är ganska drygt att köra så som du beskriver...

men den är snygg i alla fall =)
/yours truly Mr Pop
Dendrite
Inlägg: 98
Blev medlem: 03 jun 2008, 13:53
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Macbook 5.1 (aluminium)

Inlägg av Dendrite »

Haha, ja snygg är den, och det är ju det som räknas... ;-)

Men räknar väl med att kunna fixa en del av problemen, när jag idds och har tid. (räkna med frågor från mig i forumet då... ) Så handlar det väl lite grann om att vänja sig vid macvärlden också. Som det där med tangentbordslayout och extern monitor.
Vore det inte för att den fryser då och då hade det inte vart så mycket att klaga på. Betalade ju ca 5000 mindre än normalpris för den. Men nästa dator blir nog en som är vältestad med *buntu.
Skriv svar

Återgå till "Bärbara datorer"