ASUS X5DIJ

Användarvisningsbild
Ciczi
Inlägg: 63
Blev medlem: 18 maj 2008, 19:25
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trelleborg

ASUS X5DIJ

Inlägg av Ciczi »

Installerade ubuntu 9.10 på denna laptopen och konstaterade att allt fungerade som det skulle från början förutom ett par småsaker.

Touchpaden och extern mus fungerade inte emellanåt så jag installerade Key-touch. Därmed fungerade båda två igen.

Hade inget ljud alls i hörlursutgången. Första steget var att installera ALSA mixern. Då fick jag ljud i en hörlur men ljudet försvann inte från huvudhögtalarna (som det ska när man pluggar i ett par hörlurar). Andra lösningen var att ändra ljudet i min filmspelare VLC från Standard till Pulseaudio audio output. Nu hade jag ljud i båda lurarna igen och ljudet kom till rätt plats denna gången.
Dock har steg tre varit nödvändigt också. Jag högerklickade på ljudikonen och vänsterklickade på inställningar. Under utgång ( kontakt) ändrade jag till headphones. Sedanblev jag dock tvungen att skruva på frontreglaget i ALSA mixern.
I övrigt har jag inte upptäckt något annat som krånglar.


Jag använder min laptop till att surfa, skriva lite i office, kanske spela någon patians eller Pingus samt att titta på dvd.

mvh Ciczi
Ubuntu bara fungerar!
Användarvisningsbild
SlamsornasKung
Inlägg: 886
Blev medlem: 27 jun 2009, 19:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: 08

Re: ASUS X5DIJ

Inlägg av SlamsornasKung »

Tack för informationen!

SK
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
Skriv svar

Återgå till "Bärbara datorer"