Compaq nx6325

BjHstad
Inlägg: 365
Blev medlem: 06 okt 2007, 17:57
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Halmstad

Compaq nx6325

Inlägg av BjHstad »

Jag kör rubr laptop. För närvarande med Ubuntu 10.10, installerad med Wubi.
Har kört vanlig dualboot också, men då gick HPs protecttools in och crashade det hela.
Sen körde jag 10.04 och 10.10 enbart och allt har funkat perfect hela tiden.
Inga problem med några hårdvaror mm.Skrivaren hittades atuomatiskt, en HP PSC 750 multifunktion.
Enda var att jag måste installera extra drivisar till trådlösa nätverket, men når det var gjort så är allt Ok.
Det löser antagligen problemet jag hade på tåget för ett tag sedan, då jag inte fick igång internet på tåg..

Har även kört Ubuntu från ver. 7.04 på en stationär compqdator och en Fijutsi Siemens,.
Aldrig några problem. Har det varit nått har det berott på Sbt (skit bakom tangentbordet), alltså egna misstag eller okunskap, som Forumet med tålamod och vänlighet löst åt mig.. Tack för det.

Tillägg: har nu helt avinstallerat windows från mina datorer. Kör 11.04 på bäde laptop o stationär. Eda probelmet var anslutnng av trådlöst på laptoppen.
Löste det genom att återgå till 10.10 och fick igång nätverket där, sedan uppgraderade jag till 11.o4 med uppkopplingen aktiverad och då funkade det direkt i 11.04.Nu lär jag stanna i 11.04, då det funkar ypperligt på båda burkarna. Gillar också det nya paketet.
BjHstad
Inlägg: 365
Blev medlem: 06 okt 2007, 17:57
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Halmstad

Re: Compaq nx6325

Inlägg av BjHstad »

Har gått vidare med hårdvara. Rubr compaq somnade hastigt in en dag och jag fick skaffa en ny liknande, HP 6910p, som jag köpt från Inregodirekt.se.
Det är en beg, rekonditionerad laptop, med 120g hårddisk och 3 gig minne.
Kostade 2100:-- med uppgrad. av minnet till 3 gig. Kollade på pricerunner att den kostade 17000 som ny, så det är ett bra tips att skaffa en billig bra dator om mna inte har extra höga krav på datorer. Himla bra service hos Inrego också.
Hade problem med att det lät som om nått satt löst i burken, skrammel när man skaka den. reklamerade och fick en helt ny dator på 2 dagar och kunde använda emballaget för retur av den första. Trevligt bemötande och snabb service alltså

Kör nu Ubuntu 12.04 på den. Allt funkar out of box. Min epson skrivare Stylus SX230 gick i gång med plug and play och trådlöst nätverk mot Tele2 gateway med 100/10 mb funkar perfekt.. går upp till ca 96/11 vid test i Bredbandskollen.'
Även comviqs trådlösa nätverk med kontantkort, som jag använder vid resor, gick igång utan problem vid första försöket.
Enda problemet var att vid första installation av 12.04 frös systemet gång på gång, men det verkar ha varit nån bugg, som rättats till i senare uppdateringar.
Nu har jag dualboot med W7 och Ubuntu 12.04 och allt funkar super. Helnöjd
Skriv svar

Återgå till "Bärbara datorer"