EVGA Z68 SLI (mATX)

viper
Inlägg: 394
Blev medlem: 22 nov 2009, 16:41
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Torslanda

EVGA Z68 SLI (mATX)

Inlägg av viper »

Byggde ny burk med detta kort tillsammans med Core i5 2500K och OCZ Agility 60GB (systemdisk), samt Gigabyte GF 570 GTX.

Installation betyg 2:

Upplevde några frustrerande timmar när jag skulle lägga på operativet. Varken 10.10 eller 11.04 ISO-skiva kunde starta installationen. Bägge tvärstannade med svart skärm. Provade ladda hem och bränna nya med samma resultat.
Gick ner till 10.04 och kunde fullfölja installationen.
Men - nu hittades inte grafikkortet (PCIe).
Laborerade sedan med låggrafikalternativ och återställningsläge ett tag utan att komma igenom.
För att testa om det var fel på hårdvaran lade jag på XP som dock funkade som det skulle (+ kortets drivrutiner).
Installerade sedan 10.04 på nytt (i dual boot) och kunde sedan byta ut grafikdrivarna mot de senaste.
Då visade det sig att jag hade 11.04 gränssnitt!?

Funktion betyg 5:

Väl installerat är det inga som helst problem. Funkar klockrent! Blixtsnabbt! Stabilt!
Oortodox generalist
1 x 20.04 Desktop, 2 x 18.04 Desktop, 2 x 18.04 Server
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: EVGA Z68 SLI (mATX)

Inlägg av Antec »

Just för installationen av ditt system skulle jag ha använt ISO-filen ubuntu-alternate det brukar vara lätta att komma runt just grafik-problemen just vid installationer. :)

http://www.ubuntu.com/download/desktop/ ... -downloads
Användarvisningsbild
sunkn
Inlägg: 80
Blev medlem: 19 jul 2008, 14:34
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: EVGA Z68 SLI (mATX)

Inlägg av sunkn »

Tjena,
jag har ett Asus P8Z68-V och GTX560 och har upplevt liknande fel som du beskriver. Min lösning var också att installera en äldre
version av ubuntu, fick då grafiken att fungera (hjälpligt) med GTX kortet. Tog sedan hem korrekta drivrutiner från nvida som jag installerade, nu fungerar allt.
Kan det ha att göra med den inbyggda grafikfunktionen i i5 processorn som ställer till det. Misstänker att hdmi/dvi på moderkortet fungerade initialt, men kollade aldrig det.

//Kent
viper
Inlägg: 394
Blev medlem: 22 nov 2009, 16:41
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Torslanda

Re: EVGA Z68 SLI (mATX)

Inlägg av viper »

EN VARNING!

Verkar inte helt problemfritt att installera om med "clean isntall". Tydligen uppstår samma problem igen.

Tack för tipsen förresten :)
Oortodox generalist
1 x 20.04 Desktop, 2 x 18.04 Desktop, 2 x 18.04 Server
Skriv svar

Återgå till "Moderkort"