Faq: Brandvägg

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Andersen
Inlägg: 329
Blev medlem: 05 mar 2010, 23:08
OS: Annat GNU/Linux

Re: Faq: Brandvägg

Inlägg av Andersen »

erik_persson skrev: (Var är för övrigt en mjukvarubrandvägg för något? Om jag sätter en linuxburk som router och brandvägg på mitt interna nät, är det då en mjukvarubrandvägg? Vad är i så fall en hårdvarubrandvägg? En "hårdvarubrandvägg" kör ju mjukvara för sin paketfiltrering mm, dessutom finns det "hårdvarubrandväggar" som kör linux för paketfiltrering etc.)
Jag hakar också upp mig på dessa benämningar såsom mjukvarubrandvägg & hårdvarubrandvägg. I mina öron låter det helgalet, jag skulle vilja kalla dessa för dedikerad brandvägg, samt personlig brandvägg.
Användarvisningsbild
Suave
Inlägg: 172
Blev medlem: 25 okt 2007, 15:21
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Faq: Brandvägg

Inlägg av Suave »

Kan jag med gott samvete avinstallera ufw, då netfilter redan finns inbyggt i linux-kärnan?

Vad jag menar mig på är att det kanske inte är så smart att ha en brandvägg på brandväggen..., kan en vänlig själ klargöra detta för mig?

Jag vore tacksam.

mvh
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Faq: Brandvägg

Inlägg av Hund »

Suave skrev:Kan jag med gott samvete avinstallera ufw, då netfilter redan finns inbyggt i linux-kärnan?

Vad jag menar mig på är att det kanske inte är så smart att ha en brandvägg på brandväggen..., kan en vänlig själ klargöra detta för mig?

Jag vore tacksam.

mvh
Ufw är inte en brandvägg i sig, utan ett textbaserat verktyg för att hantera iptables, vilket i sin tur är ett textbaserat program för att konfigurera linuxkärnans IPv4 regleluppsättning för paketfiltreringen.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Inlägg: 3777
Blev medlem: 27 maj 2006, 12:24
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Faq: Brandvägg

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Andersen skrev:
erik_persson skrev: (Var är för övrigt en mjukvarubrandvägg för något? Om jag sätter en linuxburk som router och brandvägg på mitt interna nät, är det då en mjukvarubrandvägg? Vad är i så fall en hårdvarubrandvägg? En "hårdvarubrandvägg" kör ju mjukvara för sin paketfiltrering mm, dessutom finns det "hårdvarubrandväggar" som kör linux för paketfiltrering etc.)
Jag hakar också upp mig på dessa benämningar såsom mjukvarubrandvägg & hårdvarubrandvägg. I mina öron låter det helgalet, jag skulle vilja kalla dessa för dedikerad brandvägg, samt personlig brandvägg.
Ni har givetvis helt rätt. Jag visste inte riktigt vilken nivå jag skulle lägga olika förklaringar vilket märks när man läser det, somliga förenklingar är förvirrande dåliga och andra bara usla.

Det var oxå anledningen till att jag gjorde och foruminlägg istället för en wiki-sida, jag ville ha en diskussion som wikisidor inte är byggda för.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Faq: Brandvägg

Inlägg av Pink Panther »

Nedanstående inlägg/tråd

"Creating a Firewall for Your Ubuntu Desktop"

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=57011

Hör hemma här:

"Faq: Brandvägg"

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=23646
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Inlägg: 3777
Blev medlem: 27 maj 2006, 12:24
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Faq: Brandvägg

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Är denna verkligen värd att ha klistrad fortfarande?
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1101
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Faq: Brandvägg

Inlägg av eson57 »

Mekaniserad Apelsin skrev:Är denna verkligen värd att ha klistrad fortfarande?
Klistret verkar ha torkat... ;D
Alltid på kanelen!
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"