Degraded-disk kan ej boota (RAID 1)

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Ramon
Inlägg: 136
Blev medlem: 14 okt 2006, 19:36
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Degraded-disk kan ej boota (RAID 1)

Inlägg av Ramon »

Hej,

Jag installerade nyligen Ubuntu 12.04 LTS på en server och konfigurerade upp software-RAID 1 på 2x500GB diskar. Det är första gången på länge som jag satte upp en RAID-lösning, så jag vet inte om det finns bättre sätt. Men jag läste någon guide och följde den.

Så här satte jag upp partitionstabellen på disk 1:
2GB SWAP
5GB /boot
15GB /
20GB /home
~427GB /media/Storage

Därefter skapade jag manuellt samma partitionstabell på disk 2 (jag trodde dock att det skulle speglas över automatiskt från disk 1, kanske går?).

Sen skapade jag en ny "RAID device" per partition, dvs. mappade /boot på disk 1 mot /boot på disk 2 osv. för alla partitioner och slutförde partitioneringen.

OSet startar upp fint från disk 1, men jag ville testa RAIDen och ryckte ur disk 1 tillfälligt och sen startade upp. Då börjar disk 2 boota (trodde jag), men när den lila-aktiga bakgrundsbilden syns så händer inget mer. Får inte fram inloggninsskärmen.

Jag har kollat i /etc/initramfs-tools/conf.d/mdadm och satt BOOT_DEGRADED=true, men det gjorde ingen skillnad.

cat /proc/mdstat visar:

Kod: Markera allt

~$ cat /proc/mdstat
Personalities : [linear] [multipath] [raid0] [raid1] [raid6] [raid5] [raid4] [raid10] 
md4 : active raid1 sda8[0] sdb8[1]
      447238976 blocks super 1.2 [2/2] [UU]
      
md3 : active raid1 sda7[0] sdb7[1]
      19513216 blocks super 1.2 [2/2] [UU]
      
md1 : active raid1 sda5[0] sdb5[1]
      4877248 blocks super 1.2 [2/2] [UU]
      
md2 : active raid1 sda6[0] sdb6[1]
      14638976 blocks super 1.2 [2/2] [UU]
      
md0 : active raid1 sda1[0] sdb1[1]
      1950656 blocks super 1.2 [2/2] [UU]
      
unused devices: <none>
När jag tittar i gparted så har jag ett utropstecken vid varje partition (båda diskarna). Dubbelklickar jag på ena står det bl.a. Status: Not mounted, Filsystem volume name: <none>, Last mounted on: <not available> osv.

Det konstiga är att partitionerna borde vara mountade då jag kan boota upp servern från disk 1 och gå in i t.ex. home-katalogen.

Vad tror ni är fel?


Mvh Ramon
Ramon
Inlägg: 136
Blev medlem: 14 okt 2006, 19:36
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Degraded-disk kan ej boota (RAID 1)

Inlägg av Ramon »

Jag löste problemet igår genom att ominstallera servern och då skippade jag /boot på en separat partition. Skapade en / med bootable-flaggan på.

När jag hade en separat boot-partition förut så satte jag bootable på den och inte på /, vet inte om det ställde till det.
När jag installerade om servern blev jag dessutom lite osäker på om jag tidigare valde mount points för partitionerna efter att jag skapat RAID devices och mappat disk #1 mot disk #2.

Hur som helst så bootar degradeable-disken upp OSet nu när jag rycker disk #1 från servern =)
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Degraded-disk kan ej boota (RAID 1)

Inlägg av Osprey »

Bra att det funkar igen!! :)

Bootflaggan borde inte spela någon roll för vad jag vet är det bara Windows som använder sig av den. Linux bryr sig inte om vad den är satt till utan ser istället efter om partitionen är bootbar eller inte...

Monteringspunkterna skulle kunna ha betydelse i sammanhanget, men samtidigt så sker diskmonteringen ganska sent i booten och den partition som innehåller /boot är ju så sett inte egentligen "monterad" under sådär första hälften av booten...

Att GParted inte fick fram (visade) någon information om partitionerna, samtidigt som den ändå hittade partitionstabellen är också märkligt...

Men som sagt var, det viktiga är ju att det funkar och vad det var för konstigheter som gjorde att det inte funkade förut är nog ingen idé att försöka komma på... ;)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"