Kan crontab initiera start/stop av servern?

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Ramon
Inlägg: 136
Blev medlem: 14 okt 2006, 19:36
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Kan crontab initiera start/stop av servern?

Inlägg av Ramon »

Jag har en HP ProLiant MicroServer N54L som jag är osäker på har Wake-On-Lan (WOL) support. Har kollat manual och googlat. Denna support brukar sitta på nätverkskortet förmodar jag, så det går att sätta i ett separat kort isf för att få WOL-support om det saknas på det integrerade kortet?

Hur som helst har jag tidigare labbat (*) med att manuellt rsynca data från laptopen till servern via rsync, vilket fungerade fint. Nästa steg är att automatisera denna manöver med crontab tänkte jag.

Givet att WOL-support saknas i dagsläget, kan man initiera en start/stop av servern via ett script? T.ex. starta servern kl. 16 på vardagar, kör en backup kl 23:00 och stäng av 00:00?

Jag är ute efter att sätta upp en smidig lösning för automatisk backup av mina källkodsprojekt, företagsdokument så det sker on-the-fly från laptop till server.


* http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 17&t=58716

Mvh Ramon
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Kan crontab initiera start/stop av servern?

Inlägg av johanre »

Kör din Microserver Linux? Kör i så fall:

Kod: Markera allt

sudo ethtool eth0 | grep -i "supports wake"
Får du ett "g" med i svaret så kör den wake-on-lan med MagicPackets
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Kan crontab initiera start/stop av servern?

Inlägg av johanre »

Vad gäller att autostarta en dator utan WOL, så krävs det att t.ex. BIOS har stöd för automatisk uppstart. Då är inte OS:et inbalndat längre utan hänger mer på om hårdvaran stödjer det.
Ramon
Inlägg: 136
Blev medlem: 14 okt 2006, 19:36
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Kan crontab initiera start/stop av servern?

Inlägg av Ramon »

Exekverade kommandot och fick svaret "Supports Wake-on: g" så den har WOL-support m.a.o. :-)

Då är frågan hur jag kan konfa upp ett crontab jobb som kör rsync vid lämpliga tillfällen. Schemalägga ett jobb specifika tider har jag gjort tidigare, men säg nu att jag vill ha servern avstängd mestadels över dagen.

Är det möjligt att schemalägga en start så den går igång säg 16:00 dagligen och stänger av vid 00:00. Någonstans innan avstängning skulle en backup kunna köras (rsync) från laptopen som sitter i samma LAN.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Kan crontab initiera start/stop av servern?

Inlägg av johanre »

Jo, det går att schemalägga så att:

* Antingen har du cron jobb på din laptop som väcker servern (men då måste laptopen vara igång det mesta av tiden), eller:
* Om det finns stöd för start av datorn via BIOS schemaläggning.

Vi har egentligen pratat om det första alternativet, men jag vill dubbelkolla.
Ramon
Inlägg: 136
Blev medlem: 14 okt 2006, 19:36
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Kan crontab initiera start/stop av servern?

Inlägg av Ramon »

Om jag har ett cronjob på laptopen och har igång den vid tidpunkten då den ska väcka servern så borde det gå fint?

Angående BIOS-inställningarna så hittade jag följande två som verkade relevanta under Boot-menyn:
  • Wake-On LAN
  • Embedded NIC Port1 Control (osäker på vad detta kan användas till)
Jag googlade efter ett kommando för att boota servern, men hittade bara restart/shutdown. Inget om boot :(
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Kan crontab initiera start/stop av servern?

Inlägg av johanre »

Ramon skrev:Om jag har ett cronjob på laptopen och har igång den vid tidpunkten då den ska väcka servern så borde det gå fint?
Ja, det funkar. :-)
Ramon skrev: Angående BIOS-inställningarna så hittade jag följande två som verkade relevanta under Boot-menyn:
  • Wake-On LAN
  • Embedded NIC Port1 Control (osäker på vad detta kan användas till)
Jag googlade efter ett kommando för att boota servern, men hittade bara restart/shutdown. Inget om boot :(
OK, av det du har berättat så finns bara stöd för Wake-on-LAN , alltså *inte* att servern bootar sig själv vid angivna tider. Kör endast med cron-jobbet i din laptop så borde allt vara grönt.
Ramon
Inlägg: 136
Blev medlem: 14 okt 2006, 19:36
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Kan crontab initiera start/stop av servern?

Inlägg av Ramon »

Om jag förstår dig rätt så skapar jag ett cronjob på laptopen för rsync vid lämpliga tider, så kommer servern boota upp?

Behöver jag göra något för att logga in automatiskt på Ubuntu-kontot på servern, eller räcker det för rsync att servern bootat upp och är "nåbar" via LANet?
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Kan crontab initiera start/stop av servern?

Inlägg av johanre »

Ramon skrev:Om jag förstår dig rätt så skapar jag ett cronjob på laptopen för rsync vid lämpliga tider, så kommer servern boota upp?
Ditt cronjobb måste innehålla "etherwake" eller "wakeonlan" kommandot för att väcka servern. Se t.ex. http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=35&t=59142

När servern har vaknat till liv kör du rsyncen - lägg därför in en "sleep" slinga i scriptet som i exemplet jag hänvisade till ovan.
Ramon skrev:Behöver jag göra något för att logga in automatiskt på Ubuntu-kontot på servern, eller räcker det för rsync att servern bootat upp och är "nåbar" via LANet?
Ja, du behöver sätta upp ssh nycklar för att kunna logga in utan att behöva ange lösenordet i scriptet. Beskrivet t.ex. här: http://www.thegeekstuff.com/2011/07/rsy ... -password/
Ramon
Inlägg: 136
Blev medlem: 14 okt 2006, 19:36
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Kan crontab initiera start/stop av servern?

Inlägg av Ramon »

Nu har jag hunnit prova med ett testscript. Installerade wakeonlan på Macbooken och skrev ett litet bash-script som kickar igång servern och sedan rsyncar över en fil. Inloggning automatiserat med ssh-nycklar.

Fungerar kalas så nu återstår att fundera ut en lämplig backup-rutin, har du tips på en bra?

Det handlar om ganska små kataloger och filer, mest utvecklingsprojekt och dokument till firman. Funderar på hur man lämpligast kombinerar full backup med inkrementell och/eller differentiell.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Kan crontab initiera start/stop av servern?

Inlägg av johanre »

För mina hemmabehov har jag i många år använt Bontmia: http://folk.uio.no/johnen/bontmia/ men det finns en uppsjö av liknande alternativ. Kolla gärna in https://help.ubuntu.com/community/BackupYourSystem
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"