Owncloud verkar intressant. Hur skapa servern på Exito B3

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
Getmarken
Inlägg: 264
Blev medlem: 14 apr 2009, 22:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Ort: Öglunda Getmarken, LERDALA

Owncloud verkar intressant. Hur skapa servern på Exito B3

Inlägg av Getmarken »

Jag har undvikit att ansluta mina verksamheter till olika "moln" eftersom mitt liv ofast kretsar sig inom mitt eget wifi.
Jag märker förstås att tex Google synkar vissa saker utan att jag upplever mig ha godkänt detta. Runt om mig finns alla de som bugar och bockar för de moln som de ingår i.
Jag tycker att molntanken är intressant och eftersom jag har en NAS i form av Excito B3 så har jag funderingar på att försöka få den (B3) att agera "MITTEGET MOLN).
Det bör ju gå och jag har funnit VAD jag ska installera som root i debiansystemet. Men är osäker på HUR hur jag ska göra det.
Lasse
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Owncloud verkar intressant. Hur skapa servern på Exito B

Inlägg av johanre »

Det finns ett antal beskrivningar på hur man installerar OwnCloud v7 (senaste) på Debian Wheezy. T.ex. http://www.howtoforge.com/owncloud-7-in ... n-7-wheezy Dock antar jag att din Excito B3 kör Debian Squeeze, stämmer det? I så fall skulle jag nog först rekommendera en uppgradering till Debian Wheezy som t.ex. beskrivs här: http://e.lefant.net/2014/08/31/debian-w ... excito-b3/

MEN; är du inte van terminalanvändare så avråder jag dig från detta. Får du t.ex. problem vid uppgraderingen till Wheezy, så kan det vara besvärligt att återvända till ursprungsläget och då har du en Excito du kanske inte kan använda längre...

I övrigt håller jag med dig; OwnCloud ser väldigt intressant ut.
Användarvisningsbild
Getmarken
Inlägg: 264
Blev medlem: 14 apr 2009, 22:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Ort: Öglunda Getmarken, LERDALA

Re: Owncloud verkar intressant. Hur skapa servern på Exito B

Inlägg av Getmarken »

Jag är terminalanvändare på mitt lokala Ubuntu, men jag har inte kollat mitNASen.
Tack så länge jag ska börja testa
Användarvisningsbild
Getmarken
Inlägg: 264
Blev medlem: 14 apr 2009, 22:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Ort: Öglunda Getmarken, LERDALA

Re: Owncloud verkar intressant. Hur skapa servern på Exito B

Inlägg av Getmarken »

Ja et där verkar "mastigt" och osäkert. Vetesjutton om jag bryr mig nu.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"