mount disk från ubuntu server i fstab

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
marant6
Inlägg: 66
Blev medlem: 28 aug 2009, 21:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

mount disk från ubuntu server i fstab

Inlägg av marant6 »

Har nu försökt själv ett tag och läst massa olika trådar utan lyckas. Hittar kanske inte rätt, men framför allt så vet jag inte vart felet sitter. Om det är på servern eller på desktopen. Funderar ibland om det har med behörigheter att göra, men då jag bara är självlärd inom linux så har jag inte den kunskapen att kunna reda ut detta.
Hoppas nu iaf på hjälp från er.

Läger är följande:
Jag har en ubuntu server 14.04 där jag har 2 st diskar som jag lagt upp som Raid 5. Dessa är även utdelas med samba.
på Servern (IP192.168.0.99) ligger disken som /raiddisk5/Home, medans om jag kollar på sambutdelningen så är det /NAS SAMBA/NASDISK/Home/ (smb://nas%20samba/NASDISK/Home/)
Jag har i detta skede valt att ge mappen behörighet 777. Så småningom ska detta ändras, så detta är bara nu i början för att se att det fungerar.

Jag försöker sedan i från min ubuntu dekstop 12.04 mount mappen/disken i fstab, men lyckas inte.
Jag kan mount den i Natulius som samba men vill att den ska mountas automatisk och vara mer som en disk i själva ubuntu.

Jag har provat följande koder i fstab, utan att det lyckas

Kod: Markera allt

//192.168.0.99/Raiddisk5/Home/ /mnt/NAS/ -verbose -o user=XXXXX,password=XXXXX,rw,iocharset=utf8,sec=ntlm
//192.168.0.99/Raiddisk5/Home /mnt/NAS cifs rw,username=root,password=openelec,uid=1000    0    0
//nas%20samba/nasdisk/Home/ /mnt/NAS/ smbfs rw,username=root,password=openlec,uid=1000    0    0
//192.168.0.99/Raiddisk5/Home/ /mnt/NAS/ uid=4001,gid=1000,crendentials=/home/marant6/.nascredentials,iocharset=utf8,sec=ntlm 0 0
//192.168.0.99/Raiddisk5/Home/ /mnt/NAS/ cifs file_mode=0777,dir_mode=0777,username=XXXXX,password=XXXXX,uid=4001,gid=1000 iocharset=utf8 0 0
Hoppas någon har möjlighet att hjälpa mig.

tack på förhand!
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: mount disk från ubuntu server i fstab

Inlägg av serafim »

Jag har två partitioner på en liten "My Book Live" från Western Digital, där jag lägger upp en del saker jag vill att familjen resp jag själv privat ska komma åt överallt. Den monterar jag automatiskt med följande två rader i /etc/fstab (jag använder 192.168.2.X för mitt nätverk, där adresser under 100 är för fasta saker som router, skrivare, servrar och min arbetsstation. Allt annat ansluter via DHCP på adresser över från 100 och uppåt):

Kod: Markera allt

//192.168.2.4/Public /media/serafim/mbpublic cifs guest,rw,uid=1000,gid=1000,credentials=/root/.config/.mbcredentials,iocharset=utf8,file_mode=0664,dir_mode=0777  0  0

//192.168.2.4/serafim /media/serafim/mbprivate cifs defaults,uid=1000,gid=1000,credentials=/root/.config/.mbcredentials,iocharset=utf8,file_mode=0664,dir_mode=0777  0  0
Filen /root/.config/.mbcredentials innehåller, i klartext,
username=xxxxxxxxx
password=yyyyyyyyy
där username och password är för det användarnamn jag hittade på för "admin" på servern.
世良比無
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: mount disk från ubuntu server i fstab

Inlägg av Nemo »

Har samma lösning som Serafim för att ansluta min externa HD via nätverket. Fungerar väldigt smidigt. Kan nog leta fram en guide om du är intresserad som tar upp hur du gör inställningarna samt vilka paket som behövs.

Mvh Nemo
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: mount disk från ubuntu server i fstab

Inlägg av serafim »

Kollade i /etc/fstab och ser att jag glömt bort en förändring som jag gjorde för att slippa extra fördröjning vid uppstarten. Med metoden ovan försökte datorn montera servern innan nätverket var uppe, med påföljden att uppstarten fördröjdes av en massa misslyckade försök för att så småningom (efter c:a 10 sek), då nätverket hunnit monteras, lyckas montera servern.
För att slippa detta lade jag till 'noauto' så att reglerna i /etc/fstab fick utseendet:

Kod: Markera allt

//192.168.2.4/Public /media/serafim/mbpub cifs noauto,guest,rw,uid=1000,gid=1000,_netdev,credentials=/root/.config/.mbcredentials,iocharset=utf8,file_mode=0664,dir_mode=0777  0  0

//192.168.2.4/serafim /media/serafim/mbsrf cifs noauto,defaults,uid=1000,gid=1000,_netdev,credentials=/root/.config/.mbcredentials,iocharset=utf8,file_mode=0664,dir_mode=0777  0  0
och sedan lade jag till monteringskommandon för servern i rc.local som ju körs sist i initieringskedjan så att rc.local fick utseendet (utan kommentarer):

Kod: Markera allt

mount /media/serafim/mbpub
mount /media/serafim/mbsrf
exit 0
Då försvann alla misslyckade monteringsförsök. Dessutom (ett litet tips), för att minnas vad jag gjort för förändringar, bokför jag allt sådant med datum och allt i en fil hos mig. Där stod den här förändringen bokförd (men bortglömd). Därtill förser jag alla mina ändringar med kommentarer, t.ex. för tillägget i /etc/fstab

Kod: Markera allt

## Tillagt av Serafim 2011-06-23, se också rc.local ##
och i rc.local:

Kod: Markera allt

## Tillagt av Serafim 2011-12-08 ##
I andra filer kan det finnas kommentarer som ser ut som:

Kod: Markera allt

## Ändrat av Serafim ##
(+ datum). På det viset kan jag kolla, vid nyinstallering och uppgradering av OS:et, att jag gjort alla mina vanliga tillägg och förändringar genom att, som root, göra en sökning i systemfilerna efter 'av Serafim'.
世良比無
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: mount disk från ubuntu server i fstab

Inlägg av serafim »

Har just installerat ubuntu MATE 14.10 på en äldre dator och min "utvecklade" lösning fungerade inte klanderfritt, cirka var femte start var jag tvungen att köra mount manuellt, men detta fungerar:

Kod: Markera allt

## added by serafim 2014-11-27
//192.168.2.4/Public /media/serafim/mbpub cifs guest,rw,_netdev,uid=1000,gid=1000,credentials=/root/.config/.mbcredentials,iocharset=utf8,file_mode=0664,dir_mode=0777  0  0

## added by serafim 2014-11-27
//192.168.2.4/serafim /media/serafim/mbsrf cifs defaults,_netdev,uid=1000,gid=1000,credentials=/root/.config/.mbcredentials,iocharset=utf8,file_mode=0664,dir_mode=0777  0  0
Skillnaden mot den första lösningen är '_netdev'-direktivet som gör att mount fortsätter testa tills servern är uppkopplad men utan att hänga datorn under ett antal sekunder. Det kan bli en del felutskrifter från samba/cifs som inte tycker sig känna till denna 'option' och klagar men vad jag sett blir resultatet att '_netdev'-direktivet ignoreras och resten går igenom. Tror detta är den bästa lösningen. Fördröjningen är minimal, en knapp sekund och det fungerar...
世良比無
marant6
Inlägg: 66
Blev medlem: 28 aug 2009, 21:08
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: mount disk från ubuntu server i fstab

Inlägg av marant6 »

Tack för inläggen.
Provade lite av dessa, men utan resultat.

Provade denna kod:

Kod: Markera allt

//192.168.0.99/Raiddisk5/Home/ /mnt/NAS/ cifs guest,rw,uid=4001,gid=1000,credentials=/home/marant6/.nascredentials,iocharset=utf8,file_mode=0664,dir_mode=0777  0  0
Men det gav följande resultat:
Retrying with upper case share name
mount error(6): No such device or address
Refer to the mount.cifs(8) manual page (e.g. man mount.cifs)


Nemo: Du får gärna skicka länken så får jag kolla om det ger något.

Dock är jag tacksam för de som kan hjälpa mig att hitta felet, istället för att förklara hur ni lyckats.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: mount disk från ubuntu server i fstab

Inlägg av Nemo »

Hej igen!
Ursäkta att mitt svar har dröjt. Det har varit fullt upp både hemma och på jobbet, så tiden har inte räckt till.

Jag har använt mig av följande guide:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=288534

Kört efter den i Ubuntu 10.04 och 12.04 med lyckat resultat. Har en extern hårddisk med nätverksanslutning och det fungerar för mig enligt guiden. Har inte testat den ännu i 14.04, men antar att den troligen fungerar även där. Hur det är med övriga versioner vet jag inte, då jag endast kör LTS utgåvor själv.

Hittade även dokumentation kring detta på Ubuntu Wikin. Vet inte om den är till hjälp för dig, men kanske kan komplettera det min första länk tar upp.

Hör gärna av dig med hur det gick. Fungerar det inte, ställ frågor här i forumet så får vi se om vi kommer fram till en lösning.

Mvh Nemo
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: mount disk från ubuntu server i fstab

Inlägg av serafim »

marant6 skrev:Tack för inläggen.
Provade lite av dessa, men utan resultat.

Provade denna kod:

Kod: Markera allt

//192.168.0.99/Raiddisk5/Home/ /mnt/NAS/ cifs guest,rw,uid=4001,gid=1000,credentials=/home/marant6/.nascredentials,iocharset=utf8,file_mode=0664,dir_mode=0777  0  0
Men det gav följande resultat:
Retrying with upper case share name
mount error(6): No such device or address
Refer to the mount.cifs(8) manual page (e.g. man mount.cifs)

På felmeddelandet verkar det som om antingen //192.168.0.99/Raiddisk5/Home
eller /mnt/NAS inte existerar. Jag antar att partitionen på RaidDisk5 existerar men
har du skapat /mnt/NAS ? Den måste existera för att kommandot ska fungera.

Sen skulle jag ta bort avslutande '/' från sökvägarna. Har inget bra argument för det men
använder aldrig avslutande '/' själv i sökvägar.
世良比無
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: mount disk från ubuntu server i fstab

Inlägg av johanre »

Grundproblemet är att du delar ut mappen från din server med en sökväg :
på Servern (IP192.168.0.99) ligger disken som /raiddisk5/Home, medans om jag kollar på sambutdelningen så är det /NAS/SAMBA/NASDISK/Home/ (smb://nas%20samba/NASDISK/Home/)
Medans du försöker montera upp den med en annan:

Kod: Markera allt

//192.168.0.99/Raiddisk5/Home/ /mnt/NAS/ cifs guest,rw,uid=4001,gid=1000,credentials=/home/marant6/.nascredentials,iocharset=utf8,file_mode=0664,dir_mode=0777  0  0
Det du alltså bör - utifrån vad du skriver - montera upp med är:

Kod: Markera allt

//192.168.0.99/SAMBA/NASDISK/Home/ /mnt/NAS/ cifs guest,rw,uid=4001,gid=1000,credentials=/home/marant6/.nascredentials,iocharset=utf8,file_mode=0664,dir_mode=0777  0  0
PS. Vad gäller frågan om avslutande "/" eller inte: i detta sammanhang spelar det ingen roll. Hade det däremot gällt andra applikationer (t.ex. "rsync") så hade ett avslutande "/" spelat stor roll.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"