Ubuntu 12.04 mdadm problem, AKUT...

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
karlrundblom
Inlägg: 4
Blev medlem: 05 jan 2015, 13:55
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Ubuntu 12.04 mdadm problem, AKUT...

Inlägg av karlrundblom »

Är det möjligt att läsa data från en mdadm raid 1-partition utan att montera den som en array?

Har en HP ML110 G5 med 2 st mdadm raid 1 diskar (4 fysiska diskar) som inte bootar efter att en av diskarna gått sönder. Arrayerna består av följande

1. 2 st WD raptor 37 GB
Båda diskarna funkar nu och har används som boot- och systemdisk i typ 8 år utan problem. 4 GB swap och 33 GB "Linux RAID autodetect (0xfd)"

2. 2 st WD caviar green 2 TB
Den ena disken funkar INTE men den andra verkar vara OK. Arrayen och har används som lagring i typ 4 år, utan tidigare problem. Hela disken array.

På den andra arrayen (2TB) har jag två virtuella maskiner som jag behöver (mail- och www-server) och en massa foton.

Tycker att det är konstigt att datorn inte bootar då båda systemdiskarna är OK, men det är egentligen inte det stora problemet utan jag behöver få ut data ur den ena hela disken av array 2.

Har provat att köra 12.04 från CD men kan inte läsa data från någon av diskarna, eller montera de hela diskarna som komponenter i en array. Får upp en post med namn "Array" under "Multi-disk devices" men den går inte att starta med fel "Not enough component available to start the RAID Array". Är det möjligt att läsa data från enskilda array-komponenter?

Bor i Uppsala och skulle verkligen uppskatta hjälp på plats om det finns någon vanlig människa som är i behov av att lösa ett problem och få en flaska vin (eller något annat) som tack för hjälpen ;)

Tack på förhand.

Karl Rundblom
karlrundblom
Inlägg: 4
Blev medlem: 05 jan 2015, 13:55
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Ubuntu 12.04 mdadm problem, AKUT...

Inlägg av karlrundblom »

Stoppade in den "trasiga" disken i ett USB-chassi och kopplade till VBox på och efter att jag installerat Ubuntu desktop 12.04 med mdadm syns disken i disk utility. Tryckte på "Check Array" (trodde naivt att det skulle fungera) men jag får följande fel.
2.jpg
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Ubuntu 12.04 mdadm problem, AKUT...

Inlägg av Nemo »

Hej och välkommen hit!
Eftersom bara en av dina 1 TB diskar slutat fungera finns datan kvar på den andra disken. Jag har dock själv inte tillräckliga kunskaper om raid för att kunna hjälpa dig. Enda tipset jag har är att du tar det lugnt och inte experimenterar med den hela disken. Det finns folk som har betydligt mer kunskap än mig inom detta område och de har troligen något tips att komma med.

Är det mjuvaru RAID eller hårdvaru RAID som du kör med?
karlrundblom
Inlägg: 4
Blev medlem: 05 jan 2015, 13:55
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Ubuntu 12.04 mdadm problem, AKUT...

Inlägg av karlrundblom »

Jag har löst det nu och det var betydligt lättare än jag fick för mig. Så här gick det till i stora drag (utelämnar oväsentliga detaljer som antal kaffekoppar och slitna hårstrån) .

1. Den "trasiga" disken fungerade ju enligt tidigare post.
2. mdadm verkar upptäcka disken själv (filsystemet är av typ linux_raid_member) men verkar tolka filsystemet fel då den arrayen som den skapar per automatik (md127) inte får rätt filsystem (skall vara ext4 men det får den inte).
4.png
3. Först stoppade jag alla arrayer med kommandot mdadm -S --scan, vilket jag antar stoppar (-S) alla arrayer som den hittar när den scannar (--scan).
3. Efter det satte jag ihop en ny array med kommandot "mdadm -A --scan", vilket jag antar sätter ihop "assembels" (-A) så många arrayer som den hittar komponenter till när den scannar (--scan).
4. md127 gick sedan att montera på vanligt sätt, jag valde att placera den i /mnt/old med kommandot "mount /dev/md127 /mnt/old".
5. md127 får status "DEGRADED" då den endast består av en (av två) medlemmar (members) och slutresultatet med läsbar disk är enligt bilden nedan.
3.png
6. De virtuella maskinerna funkar nu i VBox på en annan dator. Förvånandsvärt enkelt att få dem att starta.

Den stora ironin är att servern (nu med tre diskar) fungerar. Det som troligtvis hade hänt var att när den "trasiga" disken (som alltså senare startade i USB-kabinett och som jag använde ovan) inte gick igång så fick de övriga diskarna annan ordning och datorn försökte då boota från en disk som inte gick att boota från.

Genom att ändra ordning i BIOS startar den nu med en hel array ("systemdisken") och en "halv" array (andra disken i arrayen ovan). Det verkar alltså som att den ena av de två diskarna som utgör md0 (sda och sdc) inte går att boota från. Otroligt klantigt av mig att inte förutse detta eller att testa bättre när jag gjorde i ordning datorn, men det är väl inte för sent att bättra sig antar jag...

Nu skall jag försöka göra så att båda "systemdiskarna" bootar. Sedan skall jag byta ut samtliga diskar genom att ersätta den ena av de två i varje array med en ny disk och sedan återuppbygga/synkronisera arrayen så att den nya disken blir identisk med den gamla och efter det byta ur den gamla med en ny och synkronisera igen.
5.png
5.png (163.35 KiB) Visad 3634 gånger
Karl Rundblom
karlrundblom
Inlägg: 4
Blev medlem: 05 jan 2015, 13:55
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Ubuntu 12.04 mdadm problem, AKUT...

Inlägg av karlrundblom »

Nemo skrev:Hej och välkommen hit!
Eftersom bara en av dina 1 TB diskar slutat fungera finns datan kvar på den andra disken. Jag har dock själv inte tillräckliga kunskaper om raid för att kunna hjälpa dig. Enda tipset jag har är att du tar det lugnt och inte experimenterar med den hela disken. Det finns folk som har betydligt mer kunskap än mig inom detta område och de har troligen något tips att komma med.

Är det mjuvaru RAID eller hårdvaru RAID som du kör med?
Hej Nemo!

Missade ditt svar. Det är mjukvaruraid (mdadm).

Tack för tipset att ta det lugnt, vilket jag alltså inte gjorde :). Till mitt försvar så experimenterade jag med den "trasiga" disken vilket jag ansåg var OK ur någon slags riskperspektiv (den fungerande fanns ju kvar). Och det gick bra till slut, vilket är lite märkligt med allt konstigt som jag utsatte disken för innan jag kom fram till den enkla lösningen.

Ska bli intressant om någon med mera kunskap läser min berättelse och kommer med synpunkter.


Karl Rundblom
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"