Telia

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Telia

Inlägg av eson57 »

Även landsbygden börjar få lite drag under galoschen...
Min 100-lina blev just till en 1000-lina. :)
Jag pratar naturligtvis om telias allmäna uppgradering av fibernätet. Dom är fortfarande dyrast i världen, men man måste iaf ge dom en viss "credit" för utbyggnadstakten.

Personligen skulle jag föredra att få teckna avtal med t.ex. Bahnhof, på grund av deras rimliga integritetspolicy, men i min bostadssituation sitter jag fast med monopolisten telia, som fortsätter sina monopolsträvanden med att med jämna mellanrum erbjuda fastighetsägare och andra nätägare "gratis uppgradering", mot fortsatt monopol. Förloraren är som vanligt, konsumenten.

I korkade nätägares/fastighetsägars öron låter det säkert fantastiskt när telias välsmorda säljare ringer och säger att "nu har vi en uppgradering på gång, och det kostar dig inte en spänn", men vi som är någorlunda insatta vet ju att att skillnaden mellan 100 Mbit/s och 1000 Mbit/s, är inget som berör normalkonsumenten ett jäkla dugg. Som normalanvändare har du inte ens kommit i närheten av att utnyttja de 100 Mbit/s som du redan hade. Däremot kan du vara helt säker på att denna uppgradering, förr eller senare kommer att rendera en prishöjning.

Till sist, önskar jag bara att svenska folket slutade att vara såna blaserade mähän. Ryt ifrån, för helvete!
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Telia

Inlägg av Broder Tuck »

;D ;D ;D
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Telia

Inlägg av eson57 »

Du skrattar du, Tucken... och det är naturligtvis ok. Jag har, så att säga, skrattats åt förut.
Samtidigt vet jag att massor av människor tycker exakt som jag, men ingen vågar medge detsamma. I Svea rike är det nämligen förbjudet att ha en egen åsikt, avvikande från PK-etablisemanget.

PK-etablisemangets propaganda är lag, oavsett vilka skitstövlar som för tillfället råkar sitta i Rosenbad.
Självklart är denna lag underförstådd, annars skulle man ju inte kunna kalla landet för en demokrati. Problemet är bara att även demokratin är en illusion.
Sist jag kollade, betydde ordet demokrati, folkstyre...
Är det egentligen någon som kan kalla den här sörjan för folkstyre?

5-procentspartier bestämmer i den ena sakfrågan efter den andra, och egentligen är det inte ens partiet som bestämmer, utan diverse särintressen och lobbygrupper tillåts härja fritt... troligen i kraft av ekonomisk styrka. Vad folkmajoriteten tycker, är det såklart ingen som efterfrågar.
Den demokrati som trots allt kan skönjas, består uteslutande av att du och jag, vart fjärde år, tillåts rösta om vilken diktaturgrupp som skall bestämma över oss de nästkommande fyra åren. Dagen efter är demokratin ett minne blott... vi återgår till partidiktatur och allmänt statsförtryck.

Ha det bra ändå Tucken... det är inte dig jag skäller på. Jag har bara fått nog!

Ur hjärtat på en sann Libertarian.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Telia

Inlägg av Broder Tuck »

;)
Nu skrattade jag inte ÅT dig,
jag ville skratta med dig.
Men det blev missförstått, förstår jag.

Jag känner med dig och landsbygd. Jag har bott i norra Hälsingland ett antal år och jag vet mycket väl hur illa det var där, att tro sig om att kunna köpa mobil- och dataabonnemang vid sidan av Telia, med täckning . . . >:(
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Telia

Inlägg av eson57 »

Broder Tuck skrev: Men det blev missförstått, förstår jag.
(
Ja, då missförstod jag. Å andra sidan krävs det en god portion fantasi för att "förstå" tre gubbar, utan vidare kommentar. ;)
Dessutom skrattade jag inte en sekund, när jag skrev inlägget. Det var liksom blodigt allvar. ;)
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Telia

Inlägg av Broder Tuck »

:kram:
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"