Problem med Remmina - RDP klient, kan ej ansluta längre?

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Storsnusarn^
Inlägg: 9
Blev medlem: 29 okt 2015, 02:34
OS: Ubuntu

Problem med Remmina - RDP klient, kan ej ansluta längre?

Inlägg av Storsnusarn^ »

Har nyligen blivit illa tvungen att installera om en gammal server som fortfarande kör Windows Server 2012 R2 av olika anledningar, och har under alla dessa år kört RDP-klienten Remmina från min linuxburk för att ansluta till den när det behövs och det har alltid funkat klockrent. Efter ominstallationen har jag dock inte lyckats upprätthålla en anslutning. Har gjort mängder med felsökning på Windows-servern i fråga då jag varit 100% säker att det är där felet legat ( ;D ) men fick sedan ett infall att testa logga in via sambons laptop som kör Windows 7, döm av min förvåning - blev ansluten direkt utan några som helst konstigheter. Alltså - det är något på klientsidan som blivit konstigt.

Min första idé som dök upp i huvudet var att ta bort Remmina med tillhörande plugin och nollställa alla konfigurationsfiler för att börja på nytt sas, så markerade remmina, remmina-common rdp-plugin och lite annat samt freerdp-paketen för "total borttagning" i synaptic, för att sedan installera om dessa paket igen. Märkte dock att mina sparade servrar var kvar efter ominstallationen av dessa. Även om jag tvivlar på att detta skulle ha något med saken att göra - men hur tar man bort ALLA konfigurationsfiler? Måste finna en lösning för detta ganska omgående då det inte känns särskilt roligt att behöva ta med en extra dator alternativt köra en virtuell maskin enbart för att kunna ansluta till en server som står o tuffar :)

Annars tar jag tacksamt emot andra förslag på klienter, kraven är att det måste vara Microsoft RDP-protokollet samt att klienten stöder NLA. Tack på förhand!

EDIT: Min profil till trots så är det Linux Mint, inte Debian, jag försöker få klienten att funka på igen :), om det nu har någon betydelse, torde vara rätt lika.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Problem med Remmina - RDP klient, kan ej ansluta längre?

Inlägg av johanre »

Personliga konfigurationsfiler ligger i hemmakatalogen, förmodligen som ".remmina". En annan remote desktop klient är "rdesktop".

Sent from my Redmi 3 using Tapatalk
Storsnusarn^
Inlägg: 9
Blev medlem: 29 okt 2015, 02:34
OS: Ubuntu

Re: Problem med Remmina - RDP klient, kan ej ansluta längre?

Inlägg av Storsnusarn^ »

johanre skrev:Personliga konfigurationsfiler ligger i hemmakatalogen, förmodligen som ".remmina". En annan remote desktop klient är "rdesktop".

Sent from my Redmi 3 using Tapatalk
Tackar, tog bort .remmina-katalogen nu, ska testa och se om det var en såpass simpel lösning senare ikväll när jag har tillgång till servern :)

rdesktop funkar däremot inte, den har inte stöd för NLA som jag skrev i TS att servern kräver.

Tack återigen för svar :kram:
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"