inloggningnyckelring i Chrome

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
nobbens
Inlägg: 227
Blev medlem: 02 aug 2014, 15:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Hägersten

inloggningnyckelring i Chrome

Inlägg av nobbens »

Har precis börjat använda Chrome istället för Firefox för att det inte funkar att se TV-play i Firefox och att det inte går att ändra namn på bokmärkena utan att behöva leta upp dem i osorterat och sedan välja egenskaper och därefter dra ikonen utan text till bokmärkesfältet.

Stavningskontrollen är dock bättre i Firefox, vilket visar sig just nu när jag får rött streck här i Chrome för ordet stavningskontrollen (men inte om jag särskriver!!).

Nåja nu till mitt problem: Den här enerverande inloggningsnyckelringen som hela tiden prompt måste låsas upp. Till vilken nytta kan man fråga sig? Irriterande och jag vill kunna stänga av tokeriet. Vet att jag gjort det en gång tidigare med hjälp från något forum dock var det inte ett Ubuntuforum efter vad jag kommer ihåg. Hur blir jag av med denna funktion eller alternativt får till en automatisk inloggning på den?
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: inloggningnyckelring i Chrome

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

nobbens skrev:Vet att jag gjort det en gång tidigare med hjälp från något forum dock var det inte ett Ubuntuforum efter vad jag kommer ihåg.
I detta forumet finns åtminstone en av dig startad tråd om (bland annat) nyckelringsproblematik.

viewtopic.php?f=200&t=59108
nobbens
Inlägg: 227
Blev medlem: 02 aug 2014, 15:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Hägersten

Re: inloggningnyckelring i Chrome

Inlägg av nobbens »

Gunnar Hjalmarsson skrev:
nobbens skrev:Vet att jag gjort det en gång tidigare med hjälp från något forum dock var det inte ett Ubuntuforum efter vad jag kommer ihåg.
I detta forumet finns åtminstone en av dig startad tråd om (bland annat) nyckelringsproblematik.

viewtopic.php?f=200&t=59108
Oj herregud vilken tråd och röra. Försökte få någon klarhet från den men nej, vågar inte gå in där å rota. Det var ju det där Ubuntu-OS som krascha för mig sen.

Så det var här och du Gunnar som fixade det till slut efter mycket om och men (3 sidor tråd). Finns det ingen enkel fix som funkar på en enda gång med ett klick eller kommando?

Vilket skit -. Firefox behöver den inte och ej heller Window....varför i all sin dar "behövs" den i kombinationen Ubuntu/Chrome? ??? >:(
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: inloggningnyckelring i Chrome

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Det var väl lite av den blinde som leder den döve (eller tvärtom) i den tråden. ;) Men jag antar att du borde kunna upprepa stegen från och med det här inlägget.
nobbens
Inlägg: 227
Blev medlem: 02 aug 2014, 15:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Hägersten

Re: inloggningnyckelring i Chrome

Inlägg av nobbens »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Det var väl lite av den blinde som leder den döve (eller tvärtom) i den tråden. ;) Men jag antar att du borde kunna upprepa stegen från och med det här inlägget.
gick tydligen inte lika bra som förra gången :(

nobben@nobben-OptiPlex-745:~$ cd ~/.gnome2/keyrings
bash: cd: /home/nobben/.gnome2/keyrings: Filen eller katalogen finns inte
nobben@nobben-OptiPlex-745:~$
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: inloggningnyckelring i Chrome

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Kan det här möjligen vara tillämpligt?
nobbens
Inlägg: 227
Blev medlem: 02 aug 2014, 15:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Hägersten

Re: inloggningnyckelring i Chrome

Inlägg av nobbens »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Kan det här möjligen vara tillämpligt?
:D Hi hi nu var jag tvungen att logga in här - kan bero på att jag - loggade in på ett chrometillägg innan. Jag vet inte om jag vill försöka få bort denna nyckelring mer. Jag har nu ett mycket enkelt lösenord för den så jag får stå ut - en enda bokstav bara ;D Ja jag nöjer mig så... tack Gunnar för ditt engagemang!
nobbens
Inlägg: 227
Blev medlem: 02 aug 2014, 15:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Hägersten

Re: inloggningnyckelring i Chrome

Inlägg av nobbens »

Hm....nu har jag fått lov att gå tillbaka till Firefox igen för Chrome blir så mycket sämre tillsammans med Linux än den är med Windows :'( :-[ märkligt - varför? OK, så får det bli - Firefox för allt utom när jag ska se TV
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: inloggningnyckelring i Chrome

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

nobbens skrev:... utom när jag ska se TV
Det finns en lösning på den detaljen nu.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"