Data-/Online-säkerhet

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Data-/Online-säkerhet

Inlägg av eson57 »

Electronic Frontier Foundation har publicerat ett projekt kallat SURVEILLANCE SELF-DEFENSE, som består av en serie utmärkta artiklar om data-/online-säkerhet och kanske det bästa av allt, en serie väldigt bra guider för praktisk tillämpning.

Guider av särskilt intresse för Linux-användare, är t.ex...
How to: Use PGP for Linux
How to: Use OTR on Linux
How to: Use KeePassX
How to: Delete your Data Securely on Linux

Årets surftips, om jag år bestämma.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Data-/Online-säkerhet

Inlägg av JoWa »

Tvåstegsverifiering/tvåfaktorautentisering tycker jag är självklart att använda varhelst det är möjligt. Ett effektivt sätt att skydda ett konto.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Christian Johansson
Inlägg: 1235
Blev medlem: 17 feb 2007, 20:31
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Eslöv

Re: Data-/Online-säkerhet

Inlägg av Christian Johansson »

JoWa skrev:Tvåstegsverifiering/tvåfaktorautentisering tycker jag är självklart att använda varhelst det är möjligt. Ett effektivt sätt att skydda ett konto.
Själv känner jag ett motstånd mot att ge gratistjänster på nätet mitt mobiltelefonnummer bara för att jag ska kunna logga in. Telefonnumret känns lite för privat.

Senast när jag försökte logga in på PayPal så gick det inte för det stod att de inte kände igen min enhet och att jag därför måste autentisera mig via SMS. Jag blev dock tveksam när jag såg telefonnumret de skulle skicka SMSet till (ett telefonnummer som jag tydligen gett dem vid något tillfälle) för det saknade 0:an i början så jag avbröt, möjligtvis så har jag därför blivit utelåst från mitt konto trots att jag kan mitt lösenord för att logga in, sådant är irriterande. Nåja, betalkortet jag hade inlagt hos dem gick ut för många år sedan och jag har inte lagt in något nytt, har inte behövt använda PayPal sedan dess, så jag har inget betalmedel inlagt hos dem ändå.

Jo, förresten, jag har blivit utelåst från mitt Microsoft-/Hotmail-konto också för de krävde plötsligt att man skulle ange ett telefonnummer och det går jag inte med på, det tycker jag som sagt är för privat för att ange till en gratistjänst på nätet.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Data-/Online-säkerhet

Inlägg av JoWa »

Christian Johansson skrev:Själv känner jag ett motstånd mot att ge gratistjänster på nätet mitt mobiltelefonnummer bara för att jag ska kunna logga in. Telefonnumret känns lite för privat.
Vad är du rädd för skall hända om du ger t.ex. PayPal eller Microsoft ditt telefonnummer?

Tycker du hellre att PayPal skall ge okända enheter full tillgång till ditt konto?

PayPal i Sverige erbjuder f.ö. inte tvåstegsverifiering. “As security is a top priority for PayPal, we do support two factor authentication in some countries.”: https://www.paypal-community.com/t5/Tip ... d-p/433633
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Data-/Online-säkerhet

Inlägg av eson57 »

Christian Johansson skrev:Jo, förresten, jag har blivit utelåst från mitt Microsoft-/Hotmail-konto också för de krävde plötsligt att man skulle ange ett telefonnummer och det går jag inte med på, det tycker jag som sagt är för privat för att ange till en gratistjänst på nätet.
Kan bara hålla med, och särskilt när det handlar om amerikanska tjänster. Samtliga amerikanska nätjättar är en del av det globala övervakningsprogrammet, och används ogenerat till att skapa kompletta profiler över jordens invånare. Vänta bara tills du försöker ta ut dina pengar från PayPal... då räcker det inte med bankkonto och telefonnummer, kan jag säga.

Hoppas att någon, någon gång, vågar försöka sätta stopp för denna fullständigt oacceptabla massregistrering/-övervakning som pågår, genom att offentligt avslöja vilka diktaturfasoner man använder för att samla in data.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Data-/Online-säkerhet

Inlägg av eson57 »

JoWa skrev:Vad är du rädd för skall hända om du ger t.ex. PayPal eller Microsoft ditt telefonnummer?
Försök gärna tänka tänka lite längre än näsan räcker. Du om någon, som noga följer EFF bland andra, borde förstå att genom att ge dem ditt telefonnummer, har du gett dem ännu en pusselbit i profileringen av dig. Vad den profilen kan användas till, tror jag inte att jag behöver förklara.

...och nej, jag tror inte att varken du eller jag är realtidsövervakade. Det handlar om ändamålsglidning, spridningsrisk och framtida missbruk.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Data-/Online-säkerhet

Inlägg av JoWa »

eson57 skrev:Kan bara hålla med, och särskilt när det handlar om amerikanska tjänster. Samtliga amerikanska nätjättar är en del av det globala övervakningsprogrammet, och används ogenerat till att skapa kompletta profiler över jordens invånare.
Har man inte förtroende för en tjänst, får man avstå från att använda den. (I fråga om e-posttjänster, är det dock svårt att undvika de e-posttjänster som den andra parten använder.)
Jag betraktar min samlade e-post (och annat på mitt konto) som långt mer privat än mitt telefonnummer, och valde att säkra (bl.a.) mitt Google-konto med mitt mobiltelefonnummer. Man kan f.ö. använda ett anonymt kontantkort.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Christian Johansson
Inlägg: 1235
Blev medlem: 17 feb 2007, 20:31
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Eslöv

Re: Data-/Online-säkerhet

Inlägg av Christian Johansson »

Läs gärna detta ("Adding a phone number to your Google account can make it LESS secure."): https://tech.vijayp.ca/adding-a-phone-n ... .tspi45297
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Data-/Online-säkerhet

Inlägg av JoWa »

Conclusions
In order to secure your Google account, you should really enable two-factor auth, and use either a U2F/FIDO device, or a TOTP app like Google Authenticator, Duo, or Authy.
Jag använder Google Authenticator.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Data-/Online-säkerhet

Inlägg av eson57 »

Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Data-/Online-säkerhet

Inlägg av eson57 »

Apropå övervakning... en av dagens nyheter (SVT) var ett nytt skarpt lagförslag från socialdemokraterna om att låta "myndigheterna" skicka SMS till alla mobiltelefoner i en "allvarlig händelses" närområde.
Detta förslag förutsätter att det sista steget i övervakningsprogrammet blir verklighet, nämligen realtidsövervakning. Om ingen stoppar skitstövlarna, kommer alltså alla med ackreditering att kunna se exakt var du befinner dig, vid varje given tidpunkt... och sen kan vi påbörja ändamålsglidningen. Lite samkörning med din sedan tidigare omfattande profil, upplyser också om vem du befinner dig på platsen med, och varifrån ni färdats. Vidare samkörning ger vid handen, ansiktsigenkänning m.m. från övervakningskameror på, i och vid, allmänna färdmedel, allmänna vägar (fartkameror), shoppingcentra och andra offentliga platser.

Vakna för helvete... vi är i rask takt på väg emot ett totalitärt övervakningssamhälle, styrt av fanatiker.
Alltid på kanelen!
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"