port forward- statisk IP

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
buskerika
Inlägg: 245
Blev medlem: 05 jan 2009, 23:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Järvsö

port forward- statisk IP

Inlägg av buskerika »

OK det här är säkert en banal fråga här men jag hoppas på någon tålmodig och pedagogisk persons hjälp. Har fått problem med synen så jag har svårt att surfa länge och leta svar.
Nå. Jag har uppgraderat till fiber och precis packat ner modem och gammal router och sagt upp det gamla abonnemanget.
Nu upptäcker jag att en av mina viktigaste trackers inte är kontaktbar, (eller det är ju jag som inte är kontaktbar förstås). Ingen VPN aktiv för det brukar inte funka med den sajten ändå. Jag mejlade supporten som sa "Based on your condition, you'll have to forward a port in your router". och hänvisade till sidor fulla med info jag inte förstod och som dessutom var riktad till Win/Mac - som vanligt.

Så kan någon hjälpa mig?
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: port forward- statisk IP

Inlägg av eson57 »

Hjälp kan du säkert få, om du talar om vad du har för router. Märke och produktnamn, tack.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
buskerika
Inlägg: 245
Blev medlem: 05 jan 2009, 23:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Järvsö

Re: port forward- statisk IP

Inlägg av buskerika »

eson57 skrev:Hjälp kan du säkert få, om du talar om vad du har för router. Märke och produktnamn, tack.
TP-link Archer C9 trådlös router AC1900!
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: port forward- statisk IP

Inlägg av eson57 »

Jag utgår ifrån att du vet hur man loggar in till routern? Om inte, så hittar du instruktionen på sidan 9 i manualen. När du ändå är där, bör du byta lösenordet till routern, om det inte redan är gjort.

På sidan 67 hittar du avsnittet om forwarding. Jag skulle tro att det räcker om du öppnar en port under "Advanced -> Forwarding -> Port Triggering" (sid. 69). Skulle det inte fungera med Port Triggering, får du försöka med "Advanced -> Forwarding -> Virtual servers -> Service Port". Vilken port dom vill att du skall öppna, vet jag förstås inte.

Börja med detta och se om du kan lista ut hur du skall göra, och ställ sedan frågor om du kör fast
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
buskerika
Inlägg: 245
Blev medlem: 05 jan 2009, 23:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Järvsö

Re: port forward- statisk IP

Inlägg av buskerika »

eson57 skrev:Jag utgår ifrån att du vet hur man loggar in till routern? Om inte, så hittar du instruktionen på sidan 9 i manualen. När du ändå är där, bör du byta lösenordet till routern, om det inte redan är gjort.

På sidan 67 hittar du avsnittet om forwarding. Jag skulle tro att det räcker om du öppnar en port under "Advanced -> Forwarding -> Port Triggering" (sid. 69). Skulle det inte fungera med Port Triggering, får du försöka med "Advanced -> Forwarding -> Virtual servers -> Service Port". Vilken port dom vill att du skall öppna, vet jag förstås inte.

Börja med detta och se om du kan lista ut hur du skall göra, och ställ sedan frågor om du kör fast
Har nog kommit dit du menade men kört fast.

To setup a virtual server entry:
1. Click the Add New... button.
2. Select the service you want to use from the Common Service Port list. If the Common
Service Port menu does not list the service that you want to use, enter the number of the
service port or service port range in the Service Port field.
3. Enter the IP address of the computer running the service application in the IP Address field.
4. Select the protocol used for this application in the Protocol drop-down list, either TCP, UDP,
or All.
5. Select the Enabled option in the Status drop-down list.
6. Click the Save button.

Jag valde att lägga till ny men nu ska jag fylla i detta:
Typ av tjänst (DNS,HTTP,FTP,PPTP...m fl)
Extern port (??)
Inre IP (min egen IP-adress?)
Inre port
Protokoll (ska väl vara ALL)

Tack för att du hjälper mig!
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: port forward- statisk IP

Inlägg av eson57 »

Vad hände med Port Triggering? Vad är det för tracker du pratar om? Är det en torrent-tracker? Glöm i så fall inte att ange samma portnummer i torrent-klienten också.

Typ av tjänst: Vet inte vad som finns där mer, men prova PPTP
Extern port: 6348
Inre IP: 192.168.1.x (Ditt interna IP alltså)
Inre port: 6348
Protokoll: UDP brukar jag köra, ALL funkar också.

När jag tänker närmare efter, såg jag att det finns ett UPnP-alternativ också. Det är förmodligen enklare. Du kan ju kolla det också. Samma inställningar som ovan.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
buskerika
Inlägg: 245
Blev medlem: 05 jan 2009, 23:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Järvsö

Re: port forward- statisk IP

Inlägg av buskerika »

eson57 skrev:Vad hände med Port Triggering? Vad är det för tracker du pratar om? Är det en torrent-tracker? Glöm i så fall inte att ange samma portnummer i torrent-klienten också.

Typ av tjänst: Vet inte vad som finns där mer, men prova PPTP
Extern port: 6348
Inre IP: 192.168.1.x (Ditt interna IP alltså)
Inre port: 6348
Protokoll: UDP brukar jag köra, ALL funkar också.

När jag tänker närmare efter, såg jag att det finns ett UPnP-alternativ också. Det är förmodligen enklare. Du kan ju kolla det också. Samma inställningar som ovan.
Jag förstod inte det där med Porttriggering men ser nu Portutlösare.
Fortsätter ändå på den förra, virtuelll server. Fick ett fel på Inre IP, den säger att Den inte får vara detsamma som LAN-IP-adress.?? Var hittar man den rätta då?
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: port forward- statisk IP

Inlägg av eson57 »

Kod: Markera allt

ifconfig -a
...i terminal, bör ge dig en inet-adress på andra raden i första delen av svaret.
En IP-adress som börjar med 192.168...

Edit:
Här är en sida där du kan testa om porten är öppen.
http://www.canyouseeme.org/
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
buskerika
Inlägg: 245
Blev medlem: 05 jan 2009, 23:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Järvsö

Re: port forward- statisk IP

Inlägg av buskerika »

eson57 skrev:

Kod: Markera allt

ifconfig -a
...i terminal, bör ge dig en inet-adress på andra raden i första delen av svaret.
En IP-adress som börjar med 192.168...

Edit:
Här är en sida där du kan testa om porten är öppen.
http://www.canyouseeme.org/
tack men det funkade inte. Porten gick att lägga till men på canyouseeme blev det nobben.
Var PPTP fel val? De här är listade som val:
DNS FTP GORHER HTTP NNTP POP3 SMTP SOCK TELNET.
Är du säker på portnummer?
Måste man stänga ner browser och WIFI, starta om, och sen gå in på canyouseeme? För det har jag inte gjort....

EDIT:
Portnummer kommer upp automatiskt för varje val av tjänst, dock bara 2 eller 3-siffriga. Inga funkar.
Försök med porttriggering blev inte så bra, kanske jag valde fel appllikatiuon, valde ICU ll med den port som valdes defualt.
Fanns en hel lista med val:
Battle.net, Dialpad, MSN Gaming Zone, PC-to-Phone, QuickTime 4, AOE ii Client, Sudden Strike, Baldurs Gate ii.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: port forward- statisk IP

Inlägg av eson57 »

Manualen är inte glasklar direkt, men jag lyckades hitta en något nyare, som jag tror jag förstår lite bättre.
Du skall inte behöva välja någon av de förkonfigurerade tjänsterna, utan skall kunna skriva t.ex "bittorrent" i tjänstfältet?

Portnumret har ingen större betydelse, jag tog ett ur luften bara. Standard för bittorrent är 6881-6889 men just de bör man nog undvika. Du kan egentligen välja ett nummer fritt, från ca: 1100 till 65535. Lägre nummer är ofta reserverade.

Att du fick nobben på canyouseeme, misstänker jag beror på att du inte skrev in ditt externa IP?
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
buskerika
Inlägg: 245
Blev medlem: 05 jan 2009, 23:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Järvsö

Re: port forward- statisk IP

Inlägg av buskerika »

eson57 skrev:Manualen är inte glasklar direkt, men jag lyckades hitta en något nyare, som jag tror jag förstår lite bättre.
Du skall inte behöva välja någon av de förkonfigurerade tjänsterna, utan skall kunna skriva t.ex "bittorrent" i tjänstfältet?

Portnumret har ingen större betydelse, jag tog ett ur luften bara. Standard för bittorrent är 6881-6889 men just de bör man nog undvika. Du kan egentligen välja ett nummer fritt, från ca: 1100 till 65535. Lägre nummer är ofta reserverade.

Att du fick nobben på canyouseeme, misstänker jag beror på att du inte skrev in ditt externa IP?
Testade på Porttriggering och skrev "bittorrent", port 1234. På canyouseeme var det nobben igen. (Min IP är redan angiven). Såg att det fanns ett Errormeddelande: Reason: Connection timed out.
Raderade tillägget och testade samma sak på Virtuell server. Ingen tur där heller.

Du skrev tidigare att jag måste ange nya porten i min torrentklient men där hittar jag bara portnummer för ingående trafik, där har jag ju inga problem. Det är utgående som trasslar men bara till en enda tracker, där jag kan leecha men inte seeda. Ganska illa mao
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: port forward- statisk IP

Inlägg av eson57 »

buskerika skrev:På canyouseeme var det nobben igen. (Min IP är redan angiven). Såg att det fanns ett Errormeddelande: Reason: Connection timed out.
Raderade tillägget och testade samma sak på Virtuell server. Ingen tur där heller.
Vi kan nog skippa online-testerna. Jag var inne och testade min egen konf. (på 2 olika tjänster) och får samma felmeddelande som dig, trots bevisligen öppen port. Beror troligen på att min router är inställd på att inte svara på liknande ping. Det kanske din också är.

Du skrev tidigare att jag måste ange nya porten i min torrentklient men där hittar jag bara portnummer för ingående trafik.
Det är just där du skall skriva in samma portnummer som du har öppnat i routern (antar att du kör med Transmission).

Det är utgående som trasslar men bara till en enda tracker, där jag kan leecha men inte seeda.
Också konstigt. Kan dom ha några speciella krav som vi inte har tagit med i beräkningen? Kan du seeda hos andra torrent-trackers måste det nästan vara så.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
buskerika
Inlägg: 245
Blev medlem: 05 jan 2009, 23:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Järvsö

Re: port forward- statisk IP

Inlägg av buskerika »

eson57 skrev:
buskerika skrev:
Du skrev tidigare att jag måste ange nya porten i min torrentklient men där hittar jag bara portnummer för ingående trafik.
Det är just där du skall skriva in samma portnummer som du har öppnat i routern (antar att du kör med Transmission).

Det är utgående som trasslar men bara till en enda tracker, där jag kan leecha men inte seeda.
Också konstigt. Kan dom ha några speciella krav som vi inte har tagit med i beräkningen? Kan du seeda hos andra torrent-trackers måste det nästan vara så.
Japp Transmission. Jag la nu till en Virtuell server med port 1234 och skrev in den i Transmisson. När jag testade Connectivity på trackern fick jag ett nytt felmeddelande "access denied, not your client". Skumt
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: port forward- statisk IP

Inlägg av eson57 »

Tja, du får nog ta upp det med dom som sköter trackern, om det går. Jag är säker på att du nu har en öppen port. Kör du genom någon form av VPN? Öppna portar syns inte genom VPN.
"access denied, not your client", verkar ju antyda att du måste ha en förutbestämd klient. Möjligen att dom inte godkänner Transmission, eller din version av Transmission, vilket verkar konstigt.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
buskerika
Inlägg: 245
Blev medlem: 05 jan 2009, 23:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Järvsö

Re: port forward- statisk IP

Inlägg av buskerika »

eson57 skrev:Tja, du får nog ta upp det med dom som sköter trackern, om det går. Jag är säker på att du nu har en öppen port. Kör du genom någon form av VPN? Öppna portar syns inte genom VPN.
"access denied, not your client", verkar ju antyda att du måste ha en förutbestämd klient. Möjligen att dom inte godkänner Transmission, eller din version av Transmission, vilket verkar konstigt.
Allt funkar nu!
Jag gjorde en adress-reservation under DCHP-protokollet och sen testade jag att slumpa fram en port i Transmission och så var allt grönt! Möjligtvis var det det senare som avgjorde allt men vad vet jag. Har sparat skärmdumpar på allt för säkerhets skull
Tack för ditt tålamod! :glad:
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: port forward- statisk IP

Inlägg av eson57 »

Jo, adressreservationen hade jag tänkt nämna som avslutning, så det var ju bra att du redan hade koll på det. Hur slumpmässig porttilldelning kan få det att fungera, fattar jag dock inte. Det borde vara precis tvärtom.
Det var inte så, att du samtidigt bockade för "Använd vidarebefordring av port via UPnP eller NAT-PMP från min router"? Det har troligen avgörande effekt.
Nåja, gott att du fick igång det, hur som helst.
Alltid på kanelen!
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"