Hur uppgradera server HW med bibehållen SAMBA konfiguration

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
viper
Inlägg: 394
Blev medlem: 22 nov 2009, 16:41
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Torslanda

Hur uppgradera server HW med bibehållen SAMBA konfiguration

Inlägg av viper »

Hej,

Jag står i begrepp att byta ut moderkortet och systemdisken på min hemmaserver som stått och tuffat i mer än 15 år.

Har läst att man lämpligen klonar disken med dd eller filezilla och sedan lägger över på den nya med diverse justeringar och GRUB-reparation. Det är inga problem. :)

Min fråga till forumet gäller mer om ett moderkortbyte ställer till det med den befintliga SAMBA-konfigurationen för de övriga fem diskarna?
Kommer konfigurationen vara kvar eller måste jag hålla reda på diskarna för att kunna åter-konfigurera SAMBA efter kortbyte och inkopplingen av diskarna?

Finns det en viss arbetsgång som starkt rekommenderas?

Tackar på förhand!
Oortodox generalist
1 x 20.04 Desktop, 2 x 18.04 Desktop, 2 x 18.04 Server
stelu
Inlägg: 51
Blev medlem: 20 mar 2009, 13:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Uppsala

Re: Hur uppgradera server HW med bibehållen SAMBA konfigurat

Inlägg av stelu »

Det är bra att montera med uuid istället för /dev/x i fstab om det inte är gjort. Då bör du undvika strul med att diskar monteras på fel ställen.

Skickat från min Sony Xperia Z Compact via Tapatalk
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Hur uppgradera server HW med bibehållen SAMBA konfigurat

Inlägg av johanre »

viper skrev:Min fråga till forumet gäller mer om ett moderkortbyte ställer till det med den befintliga SAMBA-konfigurationen för de övriga fem diskarna?
Kommer konfigurationen vara kvar eller måste jag hålla reda på diskarna för att kunna åter-konfigurera SAMBA efter kortbyte och inkopplingen av diskarna?

Finns det en viss arbetsgång som starkt rekommenderas?
Det beror helt och hållet på hur du ha konfigurerat dina diskar tidigare. Men det mest primär och generalla rådet är att datat du tänker dela ut finns i de av samba förväntade katalogerna / monteringspunkterna. Börjar du ändra på monteringspunkterna för datainnehållet så kommer du behöva uppdatera sambakonfigurationen på liknande sätt,
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"