Hur komplettera Nextcloud i RAIDx med samba

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
viper
Inlägg: 394
Blev medlem: 22 nov 2009, 16:41
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Torslanda

Hur komplettera Nextcloud i RAIDx med samba

Inlägg av viper »

Hej igen,


Av olika skäl måste/vill/behöver jag ha tillbaka sambafunktionalitet på vår server så här i elfte timmen efter att ha satt upp en RAID6 med molnservern Nextcloud.

På en "vanlig" server med diskarna var för sig var det lätt att partitionera och skapa monteringspunkter efter hur vi delade upp samba shares i servern. Alltefter /Musik /Foton /Filmer skapades monteringspunkter under /srv/samba
Lätt och åskådligt i huvudet såväl som i fstab

Men nu när all diskar ingår i raid finns det ingen dev/sd_ att haka upp samba på. Allt ligger ju som en enda klump under md0.

För att administrera all data innan den uppnår ett share-mässigt skick och kan hanteras i Nextcloud behövs fortfarande "normal" mappstruktur för att på ett säkert sätt hantera alla tusentals filer med med metadata och taggar på ett bra sätt.

Hur konfigurerar jag dessa samba-shares i servern på rätt sätt.

Har uppdaterat conf filen på servern och fått utdelningarna att synas i "Nätverket" som vanligt. Men - har inte lyckats komma in i dem vilket kan bero på att jag inte lyckats genomföra

Kod: Markera allt

sudo smbpasswd -a username
då den abendat med åẗkomst saknas efter att skrivit in lösenordet andra gången.

Och nu försvann servern från ssh-inloggningen så det blir att bära upp den i morgon för lite manuell hantering:)
Oortodox generalist
1 x 20.04 Desktop, 2 x 18.04 Desktop, 2 x 18.04 Server
viper
Inlägg: 394
Blev medlem: 22 nov 2009, 16:41
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Torslanda

Re: Hur komplettera Nextcloud i RAIDx med samba

Inlägg av viper »

Det var ju vara att skapa mappar i raidrymden . Utan att tänka i partitioner och monteringspunkter.
Hade stor hjälp av denna artikel https://www.techrepublic.com/article/ho ... or-groups/

Ber om ursäkt för falskt alarm.
Oortodox generalist
1 x 20.04 Desktop, 2 x 18.04 Desktop, 2 x 18.04 Server
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Hur komplettera Nextcloud i RAIDx med samba

Inlägg av Broder Tuck »

;)
Bra att det löste sig för dig och tack för din länk.
Intressant läsning för mig. Den har jag nu bokmärkt.
Tack. /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"