vpn tunnel och "remote desktop" över telia router

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
chicoperico
Inlägg: 10
Blev medlem: 09 aug 2018, 06:02
OS: Debian
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Malmö

vpn tunnel och "remote desktop" över telia router

Inlägg av chicoperico »

God dag, allihopa!

De senaste dagarna har jag experimenterat med att skapa en vpn-tunnel mellan två av mina maskiner - båda med debian. Jag använde "wireguard" för att skapa den, och det gick fint över det lokala nätverket. Sedan startade jag en "remote desktop" server (xrdp) på en av maskinerna och kunde ansluta till den från den andra maskinen, i det fallet med "grdesktop". Det gick mycket fint.

Det är dock inte målet, att kunna göra det, när jag är utanför hemmet, och inte bara inom de egna fyra väggarna ...

Då måste jag dock lägga tunneln över min telia wlan router. Dessutom har då den maskin som är på resande fot en variabel ip-adress.

Jag har lagt in "forwarding" regler i serverns konfiguration, först till en ssh-förbindelse. Det gick bra. Det gör det inte längre, när jag vill skapa en VPN-tunnel till min maskin hemma.

Har någon av er lyckats, skapa en säker förbindelse över sin router med en "remote desktop"?

Hav det bra!
Rainer
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: vpn tunnel och "remote desktop" över telia router

Inlägg av johanre »

Borde fungera (även om jag personligen inte använt wiregaurd; däremot ssh och / eller openvpn). Kan du nå din server via ssh från din bärbara dator över Internet?
chicoperico
Inlägg: 10
Blev medlem: 09 aug 2018, 06:02
OS: Debian
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Malmö

Re: vpn tunnel och "remote desktop" över telia router

Inlägg av chicoperico »

Hej igen!


I kväll hittade jag faktiskt själv lösningen.

Denna baserar på en ssh-tunnel, xrdp som "remote desktop server" och rdesktop.

srdp är aktivt på den maskin som står hemma och lyssnar på port 3389, i mitt fall har denna dator det lokala ip-numret 192.168.2.89.

på telia routern har jag aktiverat en vidarebefordring, "forwarding", som skickar all trafik riktad mot en viss port, i detta fall 6197, till 192.168.2.89:6197.
Det behöver inte vara samma port på båda maskiner, förresten.

med ssh -L skapas sedan på den maskin som är utanför hemmet en ssh-tunnel till den andra som stannat hemma:

ssh -L 6197:192.168.2.89:3389 -l my_user_name -p 6197 217.208.230.82

även här valde jag 6197 som den port rdesktop på denna maskin (den utanför hemmet) riktas emot.
all trafik mot localhost:6197 skickas nu först vidare till telia serverns externa ip-adess, 217.208.230.82, även här port 6197, sedan från servern till 192.168.2.89:3389.

slutligen kallar jag på rdesktop:

rdesktop -u my_user_name -g 80% localhost:6197

-g 80% ser till att den virtuella maskinskärmen tager upp 80% av den reella skärmen, annars blev den pytteliten.


jag hoppas, att någon mera än bara jag har glädje av detta.


Rainer
chicoperico
Inlägg: 10
Blev medlem: 09 aug 2018, 06:02
OS: Debian
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Malmö

Re: vpn tunnel och "remote desktop" över telia router

Inlägg av chicoperico »

fast --- "wireguard" har ryktet att vara mycket snabb.
så det skulle vara intressant, att sätta upp det som tunnel.

på den andra sidan - jag kan inte tillbringa alla kvällar med sådant ...
för närvarande är jag nöjd.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"